kkjelby Startet 11.Juli.2014 Del på Facebook Startet 11.Juli.2014 Motoren stopper aksellerasjonen rundt 2200rpm. Etter en stund øker turtallet sakte til ca 2500, da virker det som den har responsiv og vanlig akselerasjon og turbo virker. Prøver å finne ut hva som er galt, noen som har opplevd lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Får maks turtall etter noen minutter. Lurer på om det finnes en eksosventil( røkbegrenser) om kan være treg stenge for utluft etc. Ellers er alt bra kjølev temp og oljetrykk etc Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Det er vel ikke røkbegrenser på marinemotorer? Har du turbotrykkmåler? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Ikke turbotrykk måler, den får jo etterhvert fullt turtall, derfor lurer jeg på om dette kan ha noe med ladeluftkjøler å gjøre. Dette har skjedd etter vinteren ute på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Er røykbegrenser på 41 motoren.Sjekk om det er lekkasje mellom turbo og ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Kan skittent dieselfilter(forfilter 10 my) føre til disse symptomene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slangemannen Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Hva er maks turtall på din? Jeg har en VP ad41b i båten min men får bare 3500 på full gass, er oppgitt til 3800. Lurer på om det kan være dieselfilteret som bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Ca3600, byttet mikrofilter da var motoren sprekere, foretok turborens. Tror kanskje jeg har litt for grove propellere i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Motoren akselerer fremdeles til ca 2200-2100 rom og etter det blir den liggende en god stund før den øker til maks rpm ca 3600. Lurer på om dette kan skyldes luftlekasje fra aftercooler? Noen med erfaring her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Om den er veldig treg fra 2200 og oppover kan det vere luftlekkasje.Om du kjører på fullt,å reduserer turtallet litt skal den komme raskt opp igjen.Er den veldig treg opp i fart kan det vere luftlekkasje. Motoren skal ha mellom 3800 3900 på fullt .Kan også vere for store propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Hvis det er luftlekasje, hvordan har det seg at motoren klarer maks turtall til slutt? Og ja den er sprek over ca 25-2600 rpm. Jeg har altså muligheter for å slakke litt av og den øker raskt igjen. Ser at det er litt svart ( ikke olje, men lim?) på siden av after/ interkooler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Regner med at luftfilteret er byttet. Høres ut som sliten turbo - at den ikke lader nok på lavt turtall (gjerne der du trenger den som mest).. hvis ikke har du en lekkasje. Siden du ikke hadde dette problemet i fjor er det nok ikke propellene. Du skal ha 3900 rpm ved fullt pådrag og tom båt. En annen ting som kan påvirke MYE - er hvis du har groe på skrog og propeller. Regner med at det er sjekket ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Jeg holdt på å lete etter samme feil i to uker på samme motor. Var luftfilteret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Turboen blir nok ikke sliten over vinteren?? Tror jeg satser på luftlekasje. Luftfilterer er som nevnt i beg. Skiftet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Er det wastegate ventil på turboen? Holder på å skifte turbo på min tamd22p-b da den ikke vil gi mer enn 0.6 bar i ladetrykk og mangler par 3 hundre omdr. Sjekket wastegate ventilen på den gamle og fant at sete var veldig tært og vil langt ifra tette. Ikke rart at motoren virker daff. Nå under demontering fant jeg også at slangen mellom turbo og røykbegrenseren hadde en knekk og lakk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Hvis du tenker på å skifte turbo kan jeg anbefale turbolader.net. billigste jeg kunne finne. Og man får helt nye turboer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 17.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2014 Noen andre med kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Sjekk evt. eksosspjell ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 (redigert) Hei Det viktigste her er vel å få målt turbotrykket og sammenligne det med grafene som er utgitt av Volvo. Det er mange steder det kan lekke luft i overladesystemet og selvfølgelig kan turboen din være sliten. Jeg har turbotrykksmåler du kan låne hvis du vil. det er lett å måle, tar ca 5 minutter + oppvarming av maskinen. Det er ikke wastegate på 41 (på hele 40 serien såvidt meg bekjent) Side 22 i verkstedmanualen mvh Windy37GM Redigert 18.November.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Hadde samme i høst på 41P. Tok veldig lang tid for den slo inn turbo og dro i plan. Kjørte dieseldyrkur+byttet grovfilter+finfilter+luftfilter. Alt ok på min. Sjekk for mulig groing i blandebendet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Hva er/hvor er blandebendet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 "Den bøyen" ut fra turbo og "nedover mot eksoskrøken. Det er her sjøvannet går ut (sammen med eksos) etter å ha kjølt motoren. Kjent for å ruse i underkant. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.