Jump to content

Bruk av gjesteflagg på snekke


Pequod

Recommended Posts

Optimistisk som jeg var på vårparten gikk jeg til innkjøp av en svensk gjesteflagg. Selv om jeg er nybegynner, så liker jeg å følge skikk og bruk, så jeg tenkte at gjesteflagg må jeg jo føre!

 

Jeg har også kjøpt inn en liten stang som kan festes på rekka til styrbord (og tas ned når jeg ikke trenger å ha noe der), så langt alt vel.

 

Jeg må jo innrømme at jeg til og med har testet at det funker...(se bilde!).

 

Men for et par dager siden så jeg plutselig mens jeg surfet litt på nett at det ikke skal føres noe flagg over gjesteflagget, og da ble jeg litt i tvil.

 

Jeg har jo en vimpelstang montert på lanternemasta med vimpelen til Nidelvklubben og Båtplassen (se enda et bilde) og disse vil jo rage høyere enn gjesteflagget på styrbord side.

 

Skal jeg da tolke det som at det blir galt å gjøre slik jeg har tenkt å gjøre, eller er vimpler ikke å regne med i denne sammenhengen? Eller betyr det at at det ikke skal føres flagg over gjesteflagget på samme stang?

 

Kan en løsning være å føre gjesteflagget i lanternemasta og vimplene på rekkefestet på babord side, eller vil det se idiotisk ut?

 

Noe forvirret her, så innspill mottas med takk! Kanskje ikke verdens største sak, men jeg er litt opptatt av å følge skikk og bruk,som sagt...

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Den løsningen du har i det øverste bildet ser jo grei ut, bortsett fra at den kan hemme passasjen fram til fordekket. Men det er nok en god idé å ha gjesteflagget helt opp i den stanga, når du først skal ha det!

Da vi hadde Nidelv 24, laget jeg en mast med tverrstykke og monterte i stedet for aluminiumsmasta som er standard. Da kunne jeg henge opp gjesteflagget på styrbord side.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Skal du følge skikk og bruk skal du bytte ut Nidelv flagget med gjesteflagget. For ordens skyld: Stb rå er det edleste flaggpunktet, her skal rederiflagget henge til du kommer til utlandet. Da skal rederiflagget skiftes til BB rå for å gjøre plass til gjesteflagget. (Som skal ha den edleste plasseringen).


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

........ her skal rederiflagget henge til du kommer til utlandet. Da skal rederiflagget skiftes til BB rå for å gjøre plass til gjesteflagget. (Som skal ha den edleste plasseringen).

 

så gjør sejlere også......klubbflagg over på BB og gjesteflagg under SB salingshorn.

 

og skall man vare riktig nøye....så skall gjesteflaggen ned samtidl med nasjonsflaggen i aktern.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så lenge en holder seg i Norden, er dette helt greit og en kan egentlig gjøre hva en vil. Men det er sedvaneregler som en kan holde seg til om en ønsker det. Lover med straffeansvar for dette finnes ikke. Selv holder jeg meg til at gjesteflagget skal være på styrbord side og ikke under andre flagg/vimpler (men jeg gidder ikke å ta det ned om natten slik jeg gjør med det norske flagget på hekken). Og har en en vimpel med norsk krone/løve (som feks. KNBF sin vimpel), skal det ikke henge noe over denne. Så da blir vel flagg/vimpel føringen min ganske så grei?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne følge sedvane og skikk og bruk, men jeg må skaffe meg en tre ganger lengre stang på styrbord side hvis jeg både skal ha gjesteflagget på styrbord side OG ha det øverst - noe jeg ikke anser som veldig aktuelt - så da går jeg for å plassere det øverst på midten osv.

 

Forøvrig fiffig løsning med vimpler/flagg du har rigget opp der, Lars H., kanskje jeg skal mekke til noe lignende etterhvert!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

er du sikker ?

 

Ja, men det blir verre med septiktømming neste år. Jeg har ingen planer om suging fra land.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så opptatt av flagg hjemme (inkludert sverige). Usikker på om det er svensk gjesteflagg ombord, har ikke sjekket de gangene jeg har vært der. I Europa utenfor Norden har jeg alltid brukt gjesteflagg. Utenfor har det av og til vært kreative, hjemmelagde løsninger. Litt imponert over energien du legger i for svensk gjesteflagg.

Link to post
Share on other sites

Det skal vel ikke mye energi til for å knytte opp et lite svensk flagg en gang i året og la det henge der i 4 uker i ferien????

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...