Jump to content

Bruk av gjesteflagg på snekke


Pequod

Recommended Posts

Optimistisk som jeg var på vårparten gikk jeg til innkjøp av en svensk gjesteflagg. Selv om jeg er nybegynner, så liker jeg å følge skikk og bruk, så jeg tenkte at gjesteflagg må jeg jo føre!

 

Jeg har også kjøpt inn en liten stang som kan festes på rekka til styrbord (og tas ned når jeg ikke trenger å ha noe der), så langt alt vel.

 

Jeg må jo innrømme at jeg til og med har testet at det funker...(se bilde!).

 

Men for et par dager siden så jeg plutselig mens jeg surfet litt på nett at det ikke skal føres noe flagg over gjesteflagget, og da ble jeg litt i tvil.

 

Jeg har jo en vimpelstang montert på lanternemasta med vimpelen til Nidelvklubben og Båtplassen (se enda et bilde) og disse vil jo rage høyere enn gjesteflagget på styrbord side.

 

Skal jeg da tolke det som at det blir galt å gjøre slik jeg har tenkt å gjøre, eller er vimpler ikke å regne med i denne sammenhengen? Eller betyr det at at det ikke skal føres flagg over gjesteflagget på samme stang?

 

Kan en løsning være å føre gjesteflagget i lanternemasta og vimplene på rekkefestet på babord side, eller vil det se idiotisk ut?

 

Noe forvirret her, så innspill mottas med takk! Kanskje ikke verdens største sak, men jeg er litt opptatt av å følge skikk og bruk,som sagt...

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Den løsningen du har i det øverste bildet ser jo grei ut, bortsett fra at den kan hemme passasjen fram til fordekket. Men det er nok en god idé å ha gjesteflagget helt opp i den stanga, når du først skal ha det!

Da vi hadde Nidelv 24, laget jeg en mast med tverrstykke og monterte i stedet for aluminiumsmasta som er standard. Da kunne jeg henge opp gjesteflagget på styrbord side.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites