Jump to content

Vil en 4 HK påhenger kunne flytte en 23 fot plastsnekke?


Rikki Tikki

Recommended Posts

Vil en 4 HK påhenger kunne flytte en 23 fot plastsnekke?

 

Sitter i klisteret da innenbordsmotoren har takket for seg (ventiler må slipes). Jeg har mye å gjøre for tiden å ser derfor etter enklest mulig utvei. Båten må i opplag, men jeg kommer meg ingen steds. Der jeg har båten i opplag er ikke kranen godkjent og det har derfor vært et spleiselag på leie av kran, dette fikk ikke jeg vært med på da båten står. Derfor lurer jeg på om dere har noen tips til billig opplag i Oslo området? Båten står nå i sandvika.

Link to post
Share on other sites

Ja det vil den forsåvidt klare, men det blir jo ikke mye fart, og i motvind enda mindre fart eller kanskje ingen fart.

Hovedproblemet kan være å få propellen langt nok ned i sjøen når det ikke er flatt hav, hvis det da ikke er lang stamme på motoren.

Eller du tenker kanskje å slepe med jolle ?

 

Jeg prøvde en 8 hk med standard kort stamme som reservemotor på min Windy 27 men når det var bare litt bølger så duppet propellen over havet hele tiden og det ble liten framdrift.

Med lang stamme og evt. sentermontert motor istedenfor sidemontert på badeplattform slik jeg prøvde, vil det kanskje funke bedre.

 

For kortere sleping vil det funke bedre å bruke jolla til å slepe med enn å ha motoren på storbåten.

Spesielt om det er kort stamme, da er det beste løsning uansett, siden jollene som regel skal ha kort stamme.

For optimal effekt bør man jo da ha minste mulige propell montert på påhengsmotoren.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg måtte manøvrere en sollux 24 inn til land med en 4 hk Yamaha (4-takt, kort stamme) etter et motorhavari for noen år siden.

Motoren var montert på badeplattformen. Det gikk helt fint, men det var dog forholdsvis rolig sjø.

Prøvde først å taue med gummibåten, det gikk ikke spesielt bra...

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

Hei. Fra Sandvika har du ihvertfall 3-4 nære alternativer ;) Gyssestad. Sannsynligvis billigst , hvis de har plass. Solvik, Blommenholm og Oksenøya er andre nære alternativer. Oksenøya er sannsynligvis dyrest. Men alle er kun kort avstand unna. Alle er jo veldig innaskjærs:) 4 hk holder nok da, men ikke regn med mer enn2-4 knop så alle alternativer er mindre enn 1 time unna :)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

For optimal effekt bør man jo da ha minste mulige propell montert på påhengsmotoren.

 

Jeg er ikke sikker på om minste mulige propell nødvendigvis er det beste. Jeg er med på at når man trekker en stor båt, vil den lave hastigheten gjøre det vanskeligere å komme opp i høyt nok turtall til at man får tatt ut maks effekt av motoren. Så om du mener optimal motoreffekt, er jeg enig. Men samtidig er det slik at en liten propell har veldig lav virkningsgrad når man skal trekke en stor båt fordi det meste av energien/effekten da vil gå ut i vannet. Energien som propellen omsetter går i utgangspunktet til to ting. Det ene er kinetisk energi i vannet/propellstrålen som beveger seg bakover og det andre er kinetisk energi i båten som beveger seg fremover. Jeg ville derfor valgt en størst mulig propell for å få opp virkningsgraden og heller hatt lav stigning for å få opp turtallet for å få tatt ut mest mulig effekt av motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente da minste stigning men naturligvis ikke mindre diameter. For optimal slepeeffekt, altså at motoren kommer opp i sitt vanlige max. turtallsområde.

Tror det er vanskelig å finne propeller med større diameter som passer slike små motorer. Diameteren er nok gitt på forhånd.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for flere gode tips.

 

Jeg vurderer å sette båten opp på Blommenholm da prisen ikke var så gal, samt at det kun er et steinkast fra Lakseberget hvor båten står. Venter jeg til kveldsbrisen kan jeg nok klare å drive dit om det så er siste utvei. Dog så har jeg en ribb med en gammel sliter av en motor (25hk) som burde klare å gjøre jobben så sant den er samarbeidsvillig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...