Jump to content

Beste "ikke-septik" do løsning i båt?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

I disse tider hvor tømming av septik skal skje på land kan det være hensiktsmessig å se på alternativer som ikke innebærer septiktanker, tømming på tømmestasjoner i sommerrushet, ombygging til avsug fra dekk osv. Og gjerne også løsninger som bruker minst mulig strøm, eller klarer seg uten.

 

I "utlandet" har slike alternative toalettløsninger vært i bruk over lang tid, det er mange tråder rundt dette på ulike forum og det virker som den mest brukte løsningen er såkalt komposteringstoaletter. Disse skiller urin fra faststoffet og bruker ulike metoder for å tørke/kompostere tørrstoffet mest mulig. Til felles har alle at de har en aktiv utlufting slik at doen i seg selv til enhver tid suger luft inn og ut. Det kan skje gjennom 12V eller feks vha en solcelleventilator.

 

Ut fra tråder om dette feks på Sailnet er brukerne svært positive til løsningen og vil aldri tilbake til septiktoaletter.

 

Det finnes også propandrevne forbrenningstoaletter og en del andre varianter.

-------

 

Ulempen med alle er at de er relativt store i forhold til et vanlig toalett med tank da de skal ha plass til innholdet, men det er ulike modeller av ulik størrelse.

 

I Norge har slike toaletter blitt brukt hovedsakelig i hyttesammenheng. Har prøvd å lese meg litt opp på erfaringer på forum og det er to toaletter som skiller seg ut med gode brukererfaringer, Vera og Separett:

 

https://www.hyttetorget.no/hyttetoaletter/biologiske-toaletter/vera-mini

http://separett.no/default.aspx?id=1397

 

På utenlandske forum er Natureshead åpenbart et populært toalett, men jeg har ikke funnet noen forhandler i Norge.

 

http://www.natureshead.net/store/index.php?main_page=products_all

----------

 

Så er spørsmålet, er det noen som har erfaringer med tilsvarende do typer? Tenker da på komposteringstoaletter som skiller tørt og vått, ikke snurredasser eller andre forbrenningsdasser, som naturlig nok vil være krevende å montere i en båt.

 

Ett spørsmål som reiser seg er om det lov å la urin gå rett til sjø. Nesten alle seperasjonstoalettene har mulighet for å legge en slange for urin rett ut. Noen kan også samle urin i egen tank, men det ser jeg ikke helt poenget i båtsammenheng.

----------

 

Om noen vil starte en diskusjon om komposteringsdo vs septikdo i båt kan de starte en egen tråd ;-) Sikkert interessant å drøfte det også.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her er en lang erfaringstråd om komposteringstoaletter i båt fra Sailnet:

 

http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/58601-composting-toilet-report.html

 

Men de fleste er basert på bruk av Air Head og Natureshead. Med Air Head bør man bruke noe kaffefilter aktige greier, Naturehead samler piss i egen beholder.

 

Med Eva og Separett trenger man hverken kaffefilter eller å tømme pisset (rett ut).

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å skrive litt på http://www.baatwiki.no/wiki/B%C3%B8ttedo - jeg er takknemlig dersom folk leser korrektur eller kommenterer den.

 

Et komposteringstoalett trenger ikke nødvendigvis skille vått og brunt - ihht "The Humanure Handbook" er både fiber (toalettpapir og sagflis), nitrogen (urin) og (ekstra!) vann viktig for å få en god varmkompostering. Ihht boka skal det ikke være nødvendig å røre i slik kompost. Boka anbefaler også systemet ombord i båt - men det er vel sikkert fordelaktig å separere ut urin i båt, slik at man ikke må tømme det brune avfallet så ofte.

 

Mine besteforeldre hadde hytte på Tromsøya, der gikk det først i bøttetoalett, deretter porta-potti-klone - min morfar bar dette ned i fjæra og tømte på sjøen. Ettervert som jeg flyttet inn vurderte jeg å anlegge septiktank og WC, men det ble med tanken. En telefon til kommunen med spørsmål om hva slags septikløsning jeg kunne få tillatelse til å bygge endte med "... dette blir for vanskelig å ta på telefon, du får sende brev". Etter litt over ett år fikk jeg et informasjonsskriv om at jeg hadde rett på svar innen tre måneder?!? Etter to år fikk jeg tilbakemelding: "søknaden om utslippstillatelse er mangelfullt utfylt, vennligst fyll ut disse skjemaene og returner". Digresjon, men som dere skjønner har jeg ikke helt hatt tålmodighet til å fortsette på dét prosjektet.

 

Løsningen ble først et Cindarella forbrenningstoalett. Man gjorde sitt fornødne i en pose (maispose), lukket lokket og trykket på en knapp - vips forsvant dritten ned i et kammer hvor det ble til aske. En katalysator sørget for luktfri forbrenning. Dersom man ser bort fra prisen, fungerte dette supert (for "store" formål - menn ble alltid henvist til skogen for "små" ærender. Fruen arrangerte en gang stor 8.-marsfest med mange damer og mye drikke, da gikk beholderen full), helt til noen hadde branntilfelle i sitt toalett som følge av at maisposen smeltet og limte fast forbrenningsspjeldet i åpen posisjon. Etter denne insidenten ble det slutt på maisposer, og man fikk kun kjøpt papirposer. Dette førte til mye mer aske, men værst av alt - sot. Soten satte seg fast i katalysator og pipe, hele rommet ble etterhvert nedsotet og til slutt tok også vår Cindarella fyr (sotlaget kortsluttet elektronikken).

 

Da vi flyttet ut og leide ut snekret jeg i hop et enkelt bøttetoalett igjen (delvis på ønske fra leieboerene), det benyttes i samsvar med anbefalingene i "The Humanure Handbook", bruk av mye sagflis eliminerer luktproblemene, og bøtta tømmes i kompostbinge. Det fungerer fint, så vidt jeg har forstått - veldig simpelt, ingen strømforbruk - forfatteren mener at dette er veien å gå, men antageligvis ville tilgang på sagflis blitt et problem dersom man skulle ha prøvd å rulle dette ut i stor skala.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter å ha lest litt så er det egentlig feil å kalle de toalettene jeg ser på for komposteringstoaletter, det ville vært mer riktig å kalle det for urinseperasjonstoaltter, eller noe i den dur.

 

For det er i praksis ikke snakk om kompostering, det er snakk om å skille ut urin og tørke opp bæsjen. Uttørkinga skjer gjennom å skille urin og bæsj, dernest gjennom den aktive utluftinga pluss at man kan tilføre tørr bark, kattesand eller tilsvarende. Noen har i tillegg et system for å blande massene best mulig.

 

Noen reel kompostering er det ikke snakk om, da måtte man beholdt en del fuktighet og hatt ganske høy temperatur for å holde i gang prosessen.

 

Fordelen med denne "tørke ut bæsjen prosessen" er at man ikke får anarobe bakterier, dvs ingen lukt, dernest reduserer man volumet veldig mye og massen blir både enkel og grei å håndtere pluss at et slikt toalett er enkelt i bruk. Bare å gjøre det man må, tørke seg bak og takk for besøket.

 

Vanskelig å finne tall på kapasiteten men de fleste oppgir 60-80 runder på dass før bøtta må tømmes. Gjennom forumstråder ser en at feks ektepar som bor i båt kun tømmer en gang i måneden eller så. Noen som kun bruker båten i helgene tømmer en gang i året osv.

 

Med full familie i ferien vil neppe uttørkinga gå så fort at alt tørker til "støv" og jeg vil tro det blir oftere tømming.

--------------

 

Litt rart ingen har faktiske brukererfaringer med slike toaletter, trodde det var ganske utbredt i "hyttenorge".

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål som reiser seg er om det lov å la urin gå rett til sjø. Nesten alle seperasjonstoalettene har mulighet for å legge en slange for urin rett ut. Noen kan også samle urin i egen tank, men det ser jeg ikke helt poenget i båtsammenheng.

Det kan jeg i allefall svare på; urin er (i allefall i Norge og Sverige) definert som toalettavfall, det er samme lovregler som gjelder der som for brunt avfall.

 

Urin er fra estetiske og helsemessige perspektiver ganske så harmløst, fra et moralsk ståsted er det ikke på langt nær like ille å pisse i badevannet som å slippe ut septik i badevannet.

 

Mtp fosforbalansen derimot så er urin også et problem. Omlag 50% av fosforen skilles ut i urinen (AFAIK). For mye fosfor lokalt eller regionalt fører til overgjødsling, noe som igjen er ødeleggende for økobalansen - det gir for stor algeoppblomstring, som igjen fører til for stor produksjon av biomasse, som igjen medfører for rask nedbryting, for lite oksygen i vannet, anarob nedbryting med medfølgende luktproblemer og død og fordervelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...