Jump to content

Hvorfor har jeg to batteribrytere?


trampeklapp

Recommended Posts

Du har jo flere batterier.. men det kan jo være enda flere grunner.

Jeg har 3 brytere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har du baugpropell/ankervinsj eller lignende vil jeg tro den enkle er til denne, mens den store med ratt nok er til å velge mellom startbatteri, forbruksbatteri, begge eller ingen.

 

Det siste forutsetter imidlertid at du må ha to eller flere batteribanker...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Den nederste er hovedstrømsbryter hvis den er i funksjon. Den har valget

- stenge av

- kun batteribank 1

- Begge batteribanker

- kun batteribank 2

 

Mao, den nederste er ment for styre en startbank og en forbruksbank.

 

Den øverste kan være til så mangt, kan også være hovedstrømbryter er ikke den nederste i funksjon

 

Her er det bare å følge ledninger se hvor de ender.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at den lille er til minussiden. I min forrige båt var det slik, hovedbrytere på minus og batterivelger på pluss. Litt sånn belte og bukseseler, men noen hadde sikkert en god grunn for å gjøre det slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har samme tanke som index. På den lille er det jo faktisk sort kabel, og det er jo som oftest minus. Og når det attpåtil er rød kabel på den store....

 

Men her er det uansett bare 1 ting å gjøre, følg ledningene.

 

Alternativt så er den lille til komponenter som er koblet utenom hovedstrømbryteren, slik som lensepumpe, kok- og varmeaparat og VHF.

Link to post
Share on other sites

Den lille bryteren kan være til å frakoble start til motoren - permanent frakobling for å hindre lekasjestrøm og tæring på motor og øvrig jording denne veien. Test ved å slå denne av og trepolbryter tilkoblet og prøv om du fortsatt har strøm til starter.

 

Jeg har samme opplegg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg funnet ut av hvorfor det er to brytere: Jeg har tre batterier.

starteren er koblet på det fremre batteriet. Hovedbryteren er til de to fremre batteriene,det bakerste batteriet er kun ett ekstrabatteri som er brukt som en sikkerhet i tilfelle tom for strøm og kobles inn og ut med nøkkelen på bildet. Dynamoen lader alltid de to fremre batteriene (start og forbruk) under kjøring og lader kun det bakerste batteriet hvis det er koblet inn,altså dersom ikke nøkkel kan tas ut.

 

Jeg er blitt anbefalt å skru av det bakerste batteriet med nøkkelen slik at jeg alltid skal ha et batteri med strøm hvis de andre to skulle bli tappet.

 

Er dette egentlig hensiktsmessig? Kunne tenkt meg å koblet så jeg har to permanente forbruksbatteri.

Redigert av Trampeklapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres veldig unødvendig ut med et ekstra batteri utenom startbatteriet. Jeg ville ha gjort som du foreslår selv, bruke ekstrabatteriet som startbatteri og kople de to andre sammen som forbruksbank.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenker jeg kobler om ja.

Hvordan kobler jeg dette på batteribryteren? Tenkte også å koble på et BEP rele. Dette er helt sikkert beskrevet her på forumet tidligere. Hm...

 

Se mitt innlegg #6

 

Batteribank 1 = startbatteri (valgfritt)

Batteribank 2 = Alle forbruksbatteriene (de må da paralellkobles)

 

BEP rele kobles opp på baksiden av denne bryteren mellom kontakt punkt batteribank 1 og batteribank 2 og på den ledningssiden som fører rett til batteriene. Da vil releet selv føle hvor det trengs og gis ladning først, når motor starter.

 

Poenget med denne vekselbryteren er at når du kjører båten velger du funksjon "both". Når du ligger bare på batterier har du kun bryter 2 på, slik vil alltid startbatteriet være klar til funksjon og oppladet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...