Jump to content

Skibsplast 555ht, hvordan senke planingsterskel? Ny propell?


Andersstad

Recommended Posts

Jeg har en Skibsplast 555ht med 70 HK Suzuki på. Vi er som regel hele familien på tur (5 stk) og opplever at vi må opp i ca 20 knp for å få båten til å plane fint. Ofte blir dette litt fort å lurer på hva som er lurest for å senke plan hastigheten. Noen som har gode tips? Har orginal proppell på motoren i dag.

Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var 'Ny proppell eller trimflaps'
Link to post
Share on other sites

Antar det er den gamle generasjonen DF70 på 1,3 liter du har ?

Den er vel egentlig i minste laget for denne båten med så mye folk i.

Smart Tabs vil nok kunne hjelpe noe kanskje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Smart Tabs. Ja hadde dem på bl.a. en gammal Mørebas 17 med nettopp DF70 2002 modell.

Motoren var i tyngste laget for båten så det var vanskelig å holde baugen i ro uten smart tabs når man trimmet motor litt ut.

 

Nå med gunstige nypriser på nye lette og sterke motorer så hadde jo denne nye Mercury 2,1 literen på kun 163 kg vært perfekt for din båt :smiley:

Har kjøpt meg en slik 115 hk til min 540 skjærgårdsjeep. Finnes i 80 og 100 hk også.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med 60% større sylindervolum og ca samme vekt så vil en slik motor kunne holde båten i plan nesten uansett hastighet så sant skroget ikke faller igjennom da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

koster jo ikke mye for smart tabs, og de vil jo uansett hjelpe til med å senke planingsterskelen også med en større motor

 

jeg har de på 2 båter , syns de funker bra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spare pengene på Smart Tabs og kjøpe større motor tror jeg er en dårlig ide økonomisk sett ut i fra hva trådstarter spør om. ST koster vel rundt 2000,- til denne båten? Ikke store investeringen. Jeg ville glatt prøvd. Kjøper du større motor seinere så skader det jo ikke at TB allerede sitter der.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva slags modell/størrelse?

 

Jeg har de i stål som heter 1290-60 om jeg ikke husker feil (tanken har at et større plan trenger mindre vinkel for å være effektiv enn et mindre. Båtene de står på er 16 og 19 fot.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lurer på å kjøpe typen som er beskrevet under. Noen som har testet disse?



Smart Tab SX for 60 - 150 HK


Trimplanene er fremstilt i helstøpt kompositt materiale for å tåle store belastninger. Monteres på få minutter bare med hjelp av en drill og en stjernetrekker. Alle tre modellene har lik størrelse, og det er bare "aktuatoren" (fjæren) som bestemmer til hvilken båtstørrelse og motorkraft den skal brukes. Båtstørrelse: 4,6 - 5,8 meter Motorkraft: 60 - 150 HK Planstørrelse: 240 x 250mm.
Link to post
Share on other sites

Det med at de monteres på få minutter må ikke tas helt bokstavelig om man skal gjøre det skikkelig ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Monterte slike i 2010 på en Galia 440. Fullstendig unødvendig på den båten men kjekt på andre båttyper.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde dem bare på et par mnd. så ble båten solgt :saint:

 

Men legg merke til den justerbare festebraketten oppe, PR500 heter den vel.

 

http://www.nauticusinc.com/smart_tabs_pr500.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...