Jump to content

Bensin og lagringen av den.


NoobMatrosen

Recommended Posts

Har lest litt på forumet om saken, og fått litt input. Men tenkte jeg bare sku høre litt mer nøye, så jeg blir litt mindre paranoid.

Kjøpte ny motor, 20hk 4-takt i fjor høst, og det har da blitt stående rest-bensin i tanken over vinteren. Også tilførsel-slangen inneholder da bensin. Dette er jo bensin uten olje, siden det er 4-takt motor, så problematikken med olje som levrer seg er vel ikke der nå.

 

Er det så nøye med kvalitenen på bensinen når den nå utpå våren er 6-7 mnd ved sesongstart? Tenker da på motoren, og hva den har gått av. 4-takt er vel kanksje litt mer ømfintlig (?) for halvbra drivstoff. Dette er vel å merke en forgassermotor, og ikke EFI. Så da er motoren kanskje ikke så veldig ømfintlig på dette likevel. Motoren ble kjørt helt tom for drivstoff før opplag, så skal ikke være noen "dårlig" bensin inni selve motoren, kun i slangen og bensintanken. Tipper det er ca 1/4 tank igjen av 25 liter, rundt 7-8 liter da kanskje.

 

Det er vel såpass grei skuring at man bare fyller tanken full, så blir vel bensina helt ok mtp at 3/4 blir fersk bensin?

Og at det er "dårlig" bensin i slangen eller vel heller ikke så nøye kanskje? Er jo denne bensina som skal starte motoren for første gang ved sesongstart.

 

Jeg tror kanskje jeg er i overkant nøye og paranoid på dette, men det er kanksje ikke unormalt når man har klis ny motor og kommer fra 2-takt-verdenen. På 2-takterne lar man det vel gjerne bare skure og gå, litt mindre nøye der liksom...

 

Har forresten noe 2-takt-bensin stående på en 20liter jerrykanne i plast. Denne blir vel til at jeg gir bort. Men burde kanna vært rensa litt, eller holder det kanskje å fylle litt ny bensin oppi, riste, skylle rundt og putte "skyllebensinen" i tanken på den gamle gressklipperen. Bensinen renser vel bort evt oljerester da vil jeg tro...

 

Link to post
Share on other sites

Småmotorer kan jo gjerne bruke alkylatbensin som holder seg i mange år, evt. bruke Quicksilver/Mercury Quickstore bensinkonservering.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke tenke på dette. Bensinen i Norge er av veldig høy kvalitet, forgassere på biler jeg er åpnet som er kjørt i Norge er gullende rene kontra møkkete forgassere andre deler av verden. Olja som raffineriene i Norge bruker er av brent kvalitet, altså nordsjø kvalitet. Denne inneholder i utgangspunktet veldig lite svovel. Å lagre bensinen et kort år betyr ikke noe. Kanna de med to takt bensin bare tømmer du skikkelig så er det ok. Hvis du besøker arabiske land så er det tydelig at bensinen der er av ymse kvalitet med høyt svovelinnhold... der er det mye dårlig luft.

 

Noen påstår 5-10 år lagringstid i tett kanne:

 

http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=3&t=186

 

Hvis du er skeptisk kan du jo bare blande den gamle med litt ny, bare å gi gass og brenne opp kronene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hehe, jo det går jo an. Alltid like gøy å kjøre fort. Men er vel ikke det man gjør de første 5 min etter "vår-sleppet". Er ganske nøye med å kjøre motor varm.

 

Men en annen ting også, apropos lagring i tanken: på den gamle 2-takteren så hadde jeg kjøpt en ny plast-tank til den. Når lufteventilen var helt igjenskrudd, så begynte det å sive ut bensin mellom pakning og tanken der utløpet var skrudd på. Dette var visst normalt ifølge forhandler. Det gjorde at jeg lot ventilen være bittelitt åpen ved lagring. Denne praksisen har jeg forstsatt med på den nye tanken, for å unngå at bensinen finner seg vei ut gjennom pakning på den tanken også. På andre innlegg så leser jeg om at det er enkelte stoffer i bensinen som kan fordampe, så bensinen blir dårligere, får lavere oktan etc. Ang oktanen så var det delte meninger der da. Men iallfal at bensina da blei litt sløv på en måte. Tanken har nå stått med ventilen bittelitt åpen i 5 mnd nå. Men det har kanskje ikke så mye å bety når ventilen er såvidt åpen, for å såvidt kunne lette på trykket. Bensingassen er jo litt ekspanderende, iallfal under sommertemperatur. Såg det tydelig på plast-jerrykanna at den bula ut når det var en del bensin i den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...