Galeon 33 fly Startet 28.Februar.2015 Del på Facebook Startet 28.Februar.2015 hvor mange sinker er det på en Volvo penta 41, og hvor sitter dem. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 (redigert) 1 stk. på motoren. I bak kant av varmeveksler. Pass på når du løsner denne at ikke hele lokket følger med, da kan du knekke sperrene for vann, som er på innsiden. Hvis den følger med, løsne hele lokket, og skift zink'en, mulig du da også kan ta en liten inspeksjon/rengjøring i bak kant av kjøleren. Redigert 1.Mars.2015 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Kan sitte en i forkant av oljekjøleren også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Galeon 33 fly Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Er det noen som har bilder av en Volvo 41 2005 mod / m. Sinkplassering . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Tror dette med sink er veldig variabelt. På min 41B sitter det kun i varmeveksleren i bakkant. Sitter på en egen plugg som skrues ut og sinken festes på den. KAD motorene har vel ikke sink i det hele tatt? Kan derfor være tilfelle med 41P at den også er uten sink. Bruker antakelig samme varmeveksler som KAD (den med egen ekspansjonstank i plast, som ikke er fastmontert på varmeveksler). På min 41B sitter ekspansjonstanken fastmontert/sveiset på varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Kan bekrefte at 41P er uten sink. Dette i følge VP forhandler når jeg har kjøpt inn servicedeler. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Galeon 33 fly Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 jeg hadde en 95 mod kad 42 i en annen båt jeg hadde, der var det kun en i bakkant på varmeveksler,den med ekspansjonstank i plast. Dette har jeg også nå på denne 41 motoren fra 2005. ekspansjonstanken er i plast her også. Jeg så det var plugg under varmeveksler, det regner jeg med at er drenering. Så da er det mulig en i bakkant på varmeveksler og en på oljekjøler ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Galeon 33 fly Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 hva er forskjell på volvo 41 b eller p ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 B gikk ut av produksjon i 92. Samme året kom KAD42. VP 41 fortsatte så videre frem til midt 2005 med har da fått status d fra 93 og P fra ca. 2000. Forskjellen er at de er har samme deler som KAD serien, men de har ikke kompressor som KAD serien. De har også hele tiden beholdt det tradisjonelle motorsystemene. Ikke noen hjerner på 41, ikke CanBus, ikke NMEA2000 etc. Forskjellen på en B og P er meg bekjent kun varmeveksleren, og ett mindre luftfilter som kom på D utgavene. Kan hende at de siste P modellene også ble levert med catch-system i stedet for pustefilter? Ellers er begge motorene full mekaniske og har 200 hk som oppgitt. Kun turbo og intercooler, ikke kompressor som sagt. Videre hadde B den gamle oljekjøleren, D og P kom med den nye typen som KAD også har. I dag får man kun kjøpt den typen som byttekjøler. Konklusjon, minimale forskjeller på B og P. Større forskjell på A og B. Bl.a. har A 165 hk og B som nevnt 200 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Jeg tror ikke du har noe sink. I tilfelle kun i VV i en egen plugg (med 4-kant hode) i bakkant VV. Du har ny type oljekjøler og denne har ikke sink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Galeon 33 fly Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Tusen takk . Fin info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FrodeB Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Konklusjon, minimale forskjeller på B og P. Større forskjell på A og B. Bl.a. har A 165 hk og B som nevnt 200 hk. TAMD41A har også 200 hk, det er TAMD40A som har 165hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Takk for korreksjon. Men A-en er vel den som er så kjent for å ryke ved oppstart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FrodeB Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Stemmer. B motoren har etter det jeg har forstått høyere kompresjon enn A motoren og to trinns dyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.