Jump to content

Sink Volvo 41


Galeon 33 fly

Recommended Posts

1 stk. på motoren. I bak kant av varmeveksler. Pass på når du løsner denne at ikke hele lokket følger med, da kan du knekke sperrene for vann, som er på innsiden. Hvis den følger med, løsne hele lokket, og skift zink'en, mulig du da også kan ta en liten inspeksjon/rengjøring i bak kant av kjøleren.

Redigert av Terje (see edit history)

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Tror dette med sink er veldig variabelt. På min 41B sitter det kun i varmeveksleren i bakkant. Sitter på en egen plugg som skrues ut og sinken festes på den. KAD motorene har vel ikke sink i det hele tatt? Kan derfor være tilfelle med 41P at den også er uten sink. Bruker antakelig samme varmeveksler som KAD (den med egen ekspansjonstank i plast, som ikke er fastmontert på varmeveksler). På min 41B sitter ekspansjonstanken fastmontert/sveiset på varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

jeg hadde en 95 mod kad 42 i en annen båt jeg hadde, der var det kun en i bakkant på varmeveksler,den med ekspansjonstank i plast. Dette har jeg også nå på denne 41 motoren fra 2005. ekspansjonstanken er i plast her også. Jeg så det var plugg under varmeveksler, det regner jeg med at er drenering. Så da er det mulig en i bakkant på varmeveksler og en på oljekjøler ?

Link to post
Share on other sites

B gikk ut av produksjon i 92. Samme året kom KAD42. VP 41 fortsatte så videre frem til midt 2005 med har da fått status d fra 93 og P fra ca. 2000. Forskjellen er at de er har samme deler som KAD serien, men de har ikke kompressor som KAD serien. De har også hele tiden beholdt det tradisjonelle motorsystemene. Ikke noen hjerner på 41, ikke CanBus, ikke NMEA2000 etc.

 

Forskjellen på en B og P er meg bekjent kun varmeveksleren, og ett mindre luftfilter som kom på D utgavene. Kan hende at de siste P modellene også ble levert med catch-system i stedet for pustefilter? Ellers er begge motorene full mekaniske og har 200 hk som oppgitt. Kun turbo og intercooler, ikke kompressor som sagt. Videre hadde B den gamle oljekjøleren, D og P kom med den nye typen som KAD også har. I dag får man kun kjøpt den typen som byttekjøler.

 

Konklusjon, minimale forskjeller på B og P. Større forskjell på A og B. Bl.a. har A 165 hk og B som nevnt 200 hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...