Jump to content

Fridykking, Utligning, og trykk i hodet.


Erik

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny våtdrakt, primært for å windsurfe litt, men det er kjekt å snorkle litt og når man først har sjansen, så nå har jeg kjøpt nye svømmeføtter og blybelte, men jeg kommer i håg det gamle problemet med at det gjør innmari vondt i hodet/ørene å gå ned på særlig mer enn noen meters dybde.

 

Er det å holde for nesa og blåse som er trikset for å slippe dette ?

Hva med når mann skal opp igjen, får man det samme da i så fall, bare motsatt ?

 

Jeg har for noen år siden hatt ett lite slag, som jeg er helt frisk for, og blodtrykket er pr i dag perfekt.  Bør jeg likevel være forsiktig med dette av nevnte årsak ?

Har spurt legen som gav tommel opp, men hva vet vel hun om dykking... :rolleyes:

 

Snakker neppe om store dybder, men ned til dit de grunneste kamskjellene bor hadde jeg håpet å kunne operere (5-6 meter minst da vel ihvertfall ?)

 

Ka dokk trur ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt at man utligner trykket ved nedstigning ved å holde seg for nesen og blåse. Hvis du går dypt vil du kunne oppleve at masken presser ekstra mye mot ansiktet (maskeskvis). Da blåser du bare litt luft inn i maska gjennom nesen.

 

På vei opp gjør du ingenting. Motsatt utligning skjer automatisk. Dette er riktig så lenge du fridykker. Dykking med flaske er noe helt annet. Da er prosedyrene noe annerledes og kursing er påkrevet.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Snakker kun om fridykking på moderate dybder.

 

Trykket i ørene er jo luft relatert. Er det noen som tør si noe om dette påvirker blodtrykket også?

Er selve utlignings prosessen (når man blåser) noe som påvirker blodtrykk eller andre trykk spesielt i hodet noe nevneverdig ?

 

Er det enkelt å få til å utligne, eller krever det mye trening ?

Er det typiske feil man risikerer å gjøre ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Utligning er ment for å normalisere trykket i det indre øret i forhold til omgivelsestrykk. Normalt skal utligning gå rimelig greit, er du bare litt forkjøla så bør du ikke fridykke fordi øretrompetene blir tette.

 

Øv deg litt på land med å få til å blåse luft ut av nesa for å utlikne trykket i maska. Prøv også å få klemme sammen nesa med maske på for å utligne trykket i ørene. 

 

Eneste feilen du kan gjøre er å ikke prøve :)

 

Du bør heller ikke fridykke alene. Sannsynligheten for gruntvannsbesvimelse er alltid tilstede. Fridykkere opererer alltid i par, der den ene ligger i overflaten og venter på at den andre kommer opp og forsikrer seg om at denne er i fin form før han går ned selv. Ha eventuellt en dykkeleder på land eller i båten som holder øye med deg hele tiden og er klar med maske og finner for å hente deg.

 

 

Anbefaler forøvrig denne boken om fridykking fra Norges Dykkeforbund

http://ndf.no/index.php?menuid=110&expand=109,110&productid=5

Redigert av Moniteur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne dykkingen er ment som en aktivitet fra båten når det ikke er surfevind. Kona er som regel med ombord, men har ikke drakt/utstyr og er derfor ikke uti.

Det sagt, så er det ikke fridykking jeg primært ser for meg, det er enkel snorkling, men med en og annen tur til bunns hvis det dukker opp noe interessant.

 

Kan man oppleve gruntvannsbesvimelse av snorkling alene, eller er det kun når man går ned på dypere vann ?

Er det noen grense man bør holde seg over når man er alene, eller er det skummelt uansett ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fin ting å kunne se hva som er der nede. Ta med en lykt også sånn at du kan sjekke propellen og andre ting under båten. Blir fort mørkt under der. 

 

Grunnvannsbesvimelse er en følge av høy CO2 opphopning i blodet. Det er nivået av CO2 i blodet som trigger pusterefleksen. Du kan utsette denne ved å hyperventilere før du går ned, men risikoen er da større for å besvime. Derfor skal du ikke hyperventilere, men bare ta et par dype magedrag med luft før du går ned.

 

For å redusere produksjonen av CO2 bør du også senke hjertefrekvensen ved å sørge for at du er helt avslappet og har tilnærmet hvilepuls før du går ned. Når du er under vann er det greit å ta det helt med ro og ikke kave for mye. Bruk lange finner slik at du får optimal framdrift. 

 

Risikoen øker progressivt med tid og dybde, men så lenge du ikke presser deg mer enn det som føles komfortabelt så går det stort sett bra. Pust dypt når du snorkler slik at du får mest mulig frisk luft gjennom snorkelen. 

Redigert av Moniteur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Når man skal utligne i fridykking er det en fordel å ikke holde for nesa og blåse med lungene, slik man ofte er opplært til med ordinær scuba. Bruk heller musklene i halsen/svelget (litt vanskelig å forklare men prøv)
 
Ellers vil jeg ikke anbefale å fridykke uten at du har en buddy i vannet. Det er mye som kan skje, og det er viktig at noen er i vannet, med evne til å redde deg. 
 
Her er en liten skrytevideo av meg selv som fridykker i Mexico: 

 

Link to post
Share on other sites

For meg er snorkling noe jeg driver med på båttur. Da er jeg alene, untatt frua som er ombord, eller i bestefall i jolla. Det betyr at jeg må være forsiktig. Alternativet er å la det være....

 

Har faktisk ikke vært uti enda i år, så spørs om det blir en tur nå til helga...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Drev en del med "uorganisert" fridykking i ungdommen. Gikk ganske dypt uten noe utstyr men etterhvert dykket jeg med våtdrakt og blybelte, maske/snorkel. Veldig fint å drive med, særlig når man finner grunne plasser med mye liv. 

 

Trodde forsåvidt at jeg gjorde alt riktig og hadde aldri vondt eller noen plager når jeg dykket men ble plaget i mange år etter med veske i indre øret (eller noe i den dur som ørenesehals spesialisten kalte det), noe som ga meg balanseproblemer og episoder hvor jeg rett og slett mistet all balanse og gikk i bakken, da gjerne kombinert med en forkjølelse. 

 

Tror nok mine relativt vellykka forsøk på å gå så dypt som mulig i når jeg begynte med det var med på å tulle det til med indre øre. Det var før jeg hadde utstyr så i praksis var det bare å svømme lengre og lengre ut og nå bunnen, i mørket uten å se noe som helst. Etterhvert som jeg begynte med utstyr så dykket jeg ikke så dypt men heller der jeg kunne se mest mulig på grunt vann.  

------------

 

Tok ganske mange år før jeg ble kvitt det tullet med balansen. Så gjør ting riktig og hør på de som kan det :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Apropos, hvor dypt pleier kammsjell å ligge? Skal på fiske/guttetur til høsten og jeg ble spurt om jeg kunne fridykke for å plukke kammskjell. Har foreløpig sagt nei. Føler at jeg har blitt for gammal og usikker og ønsker overhodet ikke å få samme tullet med balanse osv tilbake. Men om det ikke er dypere enn 4-5 meter så tør jeg vel å ta sjansen :-)

Link to post
Share on other sites

Normalt 10-20 meter, men kan forekomme opp på 5 meter.

 

Må innrømme at jeg fortsatt leter etter de gode fridykke plassene etter kammskjell her i ryfylke  :worry:

 

Gode forhold skal være sandbunn som ender i bratt bergvekk. Leter opp slike steder i kart og tester, men det er smått med funn av sorten til nå..

Men jeg er forsiktig med å gå for dypt, alene som jeg er, så det ligger nok mye der...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Normalt 10-20 meter, men kan forekomme opp på 5 meter.

 

Må innrømme at jeg fortsatt leter etter de gode fridykke plassene etter kammskjell her i ryfylke  :worry:

 

Gode forhold skal være sandbunn som ender i bratt bergvekk. Leter opp slike steder i kart og tester, men det er smått med funn av sorten til nå..

Men jeg er forsiktig med å gå for dypt, alene som jeg er, så det ligger nok mye der...

Hvis du finner noen gode steder, så får du gi et vink :giggle:  

 

Har du fått testet fridykk? Jeg har våtdrakt som jeg bruker ved vannsportaktiviteter, men kunne også tenke meg å prøve fridykking. Har dykkersertifisering type "rescue diver", men det er jo mye enklere med tank og blybelter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...