Jump to content

Noen bør se etter båten sin... Steike for noen slag!


wabby

Recommended Posts

Lite å stille opp imot evt. forsikring også, når motbevisene ligger på nett.

 

Det kan være en uventet situasjon som har gjort at vedkommende ikke har hatt noen annen fortøyningsmulighet, sykdom/dødsfall el.

Uansett ikke moro å komme tilbake til båten sin å se den skadet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Skogsmatros/politimann: "Den var idiotisk fortøyd etter værforholda"

 

Båten var helt sikkert fortøyd fornuftig, kanskje det var i går før det blåste opp.

 

Det som er skremmende er at akkurat denne plassen skulle presumptivt ligge helt i le for både vind og bølger. Så inntreffer et fenomen med vind, bølger og strøm som gjør at det bygger seg opp bølger som reflekteres fra kaien og blir dobbelt så store som normalt.

 

En annen ting er at eieren skulle ha holdt tilsyn med båten.

Link to post
Share on other sites

Minner meg på en gang jeg lå i gjestehavna, kanalen i Moss - sydsiden, relativt langt ut, og med forrige båt (29 fot). Det var mye vind, men vi lå jo fint der - men i løpet av natta begynte dønningene å sige lengre og lengre inn i kanalen. Vi sov jo i båten, så vi måtte selvfølgelig gjøre noe lenge før det ble så ille som på denne videoen. Heldigvis var naboen vår også oppe og rev seg i håret, så vi hjalp hverandre med å flytte lengre inn i kanalen, og jeg fikk låne en ekstra fender av ham.

 

Jeg har vurdert å la båten ligge på Lysaker i Oslofjorden mens jeg er på kontoret - det ligger godt an ifht kollektivtransport, og det står ingen skilter med "fortøyning forbudt". Nå sist jeg passerte der (med ferga fra Nesodden) var det imidlertid ganske kraftige dønninger ... ja, det er kanskje ikke et lurt sted å lemne båten.

 

Det er lett å fordømme folk som "idioter" som lemner båten slik, men det er lett å være etterpåklok. "Fortøy for storm" heter det seg, men det er ikke trivielt når man blir utsatt for slike bølger!

 

Vi var forresten innom Fagerstrand på søndag, la oss på fergeleie - planen var egentlig å raskt droppe av fruen og en gjest, for så å komme oss videre til hjemmehavna - men fruen hadde med seg handleposer med matvarer og utbrøt: "vi har jo ikke spist middag enda!"  :headbang:

 

Heldigvis visste vi hva som var i vente da det plutselig kom en danskebåt forbi. Det var en rask innsats med å sikre kasserollene, slippe ut noen meter med tau, få hengt ut alt vi hadde av fendere der de tilsynelatende gjorde mest nytte for seg, og så dytte på og prøve å holde båten unna brygga. Det gikk etter forholdene ganske bra, faktisk ...

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner stedet så ser jo ikke havnen spesielt godt beskyttet ut. Brygga med tilhørende bånnforhold ser ikke ut til å være særlig egnet for småbåter. I tillegg var det snaut med fendere. Når man kommer til en plass man ikke kjenner godt må man jo vurdere om det går an å gå fra båten selv om den ligger fint når været er godt. Dessverre har mange havner en moloåpning som ved visse forhold slipper dønningene rett inn i gjestehavna. Vi er sikkert flere som har stått på brygga om natta for å begrense skader på egen og andres båter når vinden plutselig har snudd..... Syns dog denne fortøyningen så noe lemfeldig ut.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se, det eneste som åpenbart er galt her er at båteieren ikke har tatt høyde for at det kan bli mye bølger ved kaia.

 

Båten var tilsynelatende fortøyd og fendret bedre da eieren forlot den. Det er brukt lange tau, det er tilsynelatende en aktertrosse som har røkket, kanskje fler, vannet flyter med fendere, fenderene har punktert og gjør ikke nytte for seg. Det er også brukt en ekstra aktertrosse fra babord side. Dette ser ikke så "lemferdig" ut i mine øyne, selv om fenderene sikkert kunne vært dimensjonert bedre.

 

Med slik sjøgang så nytter det ikke å "fortøye for storm". Det eneste som kunne hjulpet ville vært skikkelig overdimensjonerte og solide fendere. Fasitsvaret er å legge båten et annet sted - men det er ikke alltid opplagt, man forventer jo stort sett at en kai ligger beskyttet til.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må jo si at det er litt snålt at mannskapet på Sørlandet ikke gjorde nor før det ble så ille som dette. Det å hjelpe andre, er jo godt sjømannskap. Det er jo mannskap på 24/7.

Det er faktisk ikke så sjeldent at det kan bli en del sjø inne i havnebassenget her. Så dette er nok en mann/kvinne som sikkert ikke kjente til forholdene. Er veldig enig i de her på tråden som sier at en ikke skal dømme kun ut fra det en ser. Mange faktorer her som tilsier at under normale forhold, så var denne båten forsvalig fortøyd.

 

Virkelig trist å se en så fin båt bli ødelagt på denne måten. Tør ikke tenke på hvordan det ser ut på innsiden.

Får bare håpe at de har en god forsikring.

 

Roger...

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt todelt. Fortøyningene ser slakke og rart plassert ut, pluss at matrosen sier de har vært borte og satt opp noen av de. På den andre siden så klarer jeg ikke helt å si hva slags fortøyning som ville taklet dette mye bedre, annet enn monster-fendere som ble nevnt over her. Det er vel kanskje mye forskjell på flo og fjære der også?

Link to post
Share on other sites

Vel, det er en ganske dårlig plassering for en så liten båt. Dette er kaier for større båter og danskebåtene colorline og fjordline ligger like i nærheten.

Jeg kom nettopp hjem fra byen, tidliger i kveld lå sørlandet seilskip ute i bukta, men for ca halv time siden var den tilbake på sin vante plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt todelt. Fortøyningene ser slakke og rart plassert ut, pluss at matrosen sier de har vært borte og satt opp noen av de. På den andre siden så klarer jeg ikke helt å si hva slags fortøyning som ville taklet dette mye bedre, annet enn monster-fendere som ble nevnt over her. Det er vel kanskje mye forskjell på flo og fjære der også?

 

Det er bare ca. 20 cm forskjell på flo og fjære i dette området. Men nå var det sikkert ekstra høyvann pga vinden sto inn uten at det skal spille noen stor rolle. Syns også det er underlig at ikke mannskapet på Sørlandet observerte og gjorde noe tidligere.

 

Vel, det er en ganske dårlig plassering for en så liten båt. Dette er kaier for større båter og danskebåtene colorline og fjordline ligger like i nærheten.

Jeg kom nettopp hjem fra byen, tidliger i kveld lå sørlandet seilskip ute i bukta, men for ca halv time siden var den tilbake på sin vante plass.

 

Det ligger båter i denne størrelsen nærmest fast akkurat på denne kaien så det er ikke uvanlig. Men nå har jo Sørlandet fast plass der om sommeren.

bilde

 

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes man bør være forsiktig med å stemple kapteinen som en idiot etter en slik hendelse. Det har åpenbart vært en endring i vær og forhold som kapteinen ikke har forutsett. Dessuten kan det være forhold vi ikke kjenner til som har ført til at båten har blitt plassert akkurat der. 

I etterkant er vi vel alle sikkert enige om at ting burde vært gjort annerledes, men under "normale" forhold hadde vel dette gått helt fint. Problemet her er vel plasseringen som førte til at båten ble utsatt for høye bølger, kan ikke helt se hvordan bedre fortøyning hadde forhindret dette utfallet. Vi vet heller ikke hvordan fendring har sett ut før båten begynte å få kraftig juling.

 

Har for øvrig sett mange tilfeller med langt dårligere fortøyninger enn dette rundt omkring, men stort sett går dette bra så lenge det er vanlige/rolige forhold.

 

Man skal også huske på at det er ikke alle av oss som er født og oppvokst i båt og har masse erfaring. Selv er jeg en glad amatør og lærer stadig, man kommer som regel langt med forsiktighet og sunn fornuft, men man kan også være uheldig som i dette tilfellet.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes man bør være forsiktig med å stemple kapteinen som en idiot etter en slik hendelse.

 

 

Såvidt jeg kan se så er det ingen som har stemplet eller kalt kapteinen for noe slikt. Muligens bortsett fra en politimann, en matros og en brannmann jf. videosnutten.

 

Tvert om så virker det som om de aller fleste kan sette seg inn i situasjonen til vedkommede båteier som åpenbart har vært svært uheldig med valg av kaiplass.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se så er det ingen som har stemplet eller kalt kapteinen for noe slikt. Muligens bortsett fra en politimann, en matros og en brannmann jf. videosnutten.

 

Tvert om så virker det som om de aller fleste kan sette seg inn i situasjonen til vedkommede båteier som åpenbart har vært svært uheldig med valg av kaiplass.

Nei, det er helt riktig :smiley:. Var vel først og fremst uttalelsen til politimannen jeg tenkte på. Men etter å sett videoen en gang til registrerer jeg at han uttaler at fortøyningen er idiotisk ut ifra forholdene, og det kan man vel kanskje si seg enig i. Beklager.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...