Jump to content

Feilkoder Webasto


Sebaldus

Recommended Posts

Har en Webasto i nye båten. Tror den heter Air Top 2000 men er litt usikker.

 

Ser bra ut og er slettes ikke så gammel, men den stopper likevel konsekvent etter 5-15 minutter. Tenner og blåser varm luft i mellomtiden. Pumpen lager ganske gode klikkelyder men dette kan godt være normalt.

 

Ser at dioden i bryteren blinker i et bestemt mønster og antar dette er noe slags feilkode. Ser ut som om den blinker et blink fulgt av 5 raske blink.

 

Noen som vet dette betyr eller har link til en manual?

Link to post
Share on other sites

Hei Sebaldus,

 

Importøren heter Kolberg Caspari Lautum og holder til i Asker.

 

Webasto (Kolberg Caspari)

 

Fant disse anvisningene på tysk:

 

AirTop 2000 Her står det at ved blinkende feilkode skal serviceverksted kontaktes. (Kodene er ikke spesifisert noe sted.)

 

Så da er det trolig bare å ringe Kolberg Caspari på tlf 66 75 30 00. Yter normalt strålende service :yesnod: . Du får sikkert også tilsendt ny norsk anvisning.

 

Lykke til!

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle komme med fasit nå som jeg sitter i båten og har det godt og varmt!

 

Feilkoden med et blink fulgt av en serie raske betød "ingen start". Nå startet den riktignok, men stoppet etter kort tid og feilen var da som forventet tett filter.

 

Var ikke helt bare bare å bytte filter siden webastoen var montert med T stykke på sugeslangen til motoren. Vil sterkt advare andre mot en slik tåpelig løsning. Ved bytte av filter eller svikt i en kobling får man luft i dieselforsyningen til motoren. Det er ukultur...

 

Nå har jeg fått meg et nytt sugerør ned i tanken reservert til webastoen og nytt filter. T-koblingen er fjernet og motoren luftet.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme varmer i min den gamle båten.

Og hadde masse problemer med og finne ut av hva som var feil med det .

Mitt apparat blinket også et blink etterfulgt av 5 raske og korte blink

Først tok jeg ut brenneren og leverte dette til verksted i byen og kjørte dette i benken hos dem.

Dette virket helt som det skulle.

Deretter tok jeg pumpa opp til dem som også virket fint

Om bord for og sjekke alle ledninger for eire og at de var fastmontert (alt var ok)

Tok deretter ut bryteren som står og blinker feilkode og opp på verkstedet, denne var også ok

Da jeg var sikker på at alt var kontrolert og feilkodene forsatte bestemte jeg meg for og følge ledningene fra varmeren en gang til.

 

Da fant jeg en liten føler som stod intil bryteren som feilmelder og den tok jeg med opp til verkstedet og målte den.

Den var hel men hadde feil motstand (når varneren startet trodde den at det var varmt nok i salongen og derfor stoppet den

 

etter jeg byttet denne var det aldri noe helst problemer med varmeren

 

hilsen kjell http://home.webnorge.no/halvorsen/

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne tråden siden Webastoen atter kødder seg. Nå gir den 6 raske blink etterfulgt av et langt. Den prøver å starte, ryker litt svart røyk fra eksosen og så stopper den. Prøvd å skifte filter samt å fore den med lampeolje. Batteri er ladet opp.

 

Mener å ha hatt labbene i et dokument som anga de ulike feilkodene, men kan ikke finne det i farten.

 

Lurer ellers på hvor ofte disse varmerene bør ha service? Jeg kjøpte min båt i 2005 og har vel aldri hatt Webastoen på noe service. Tror kanskje forrige eier hadde byttet en eller annen slitedel.

 

Er snakk om en Air top 2000.

Link to post
Share on other sites

Snodig. I følge bruksanvisning på min Air Top 2000 ST skal du ha 5 korte blink før de lange kommer. Og det er antall lange blink som angir feilkoden.

 

Antall lange:

1 = Utebliven start (inkl. automatisk startrepetition)

 

Samme melding som du vanligvis får ved nyinstallasjon fordi pumpa ikke har klart å pumpe frem diesel til brenneren. Etter maks 3 forsøk må det feilsøkes.

 

2 = flamavbrott under drift

3 = under- eller överspänning

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

For ikke så lenge siden så ville ikke min starte. Den prøvde, men det kom bare litt eksos før den stoppet igjen. Feilen da var at slangen som gir luft til forbrenningskammeret var full av vann. Tok den av og varmeren startet med en gang.

Bare ett lite tips, sjekk tilførselen av forbrenningsluft hvis du ikke har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, synes faktisk den laget noe slurpelyder jeg ikke kan huske å ha hørt før så mulig det kan være noe is i den slangen? Virker jo merkelig, monterte lyddemper på innsugingsluften ifjor og dette er første vinter med denne. Er jo mulig noe kan ha tettet seg her.

 

Angående antall blink er det jo mulig det var 5 og ikke 6. Blinker ganske fort så ikke så lett å telle. I så fall var det et langt blink og er jo forsåvidt ganske logisk i og med at den ikke starter.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har nettopp "fikset" min egen med samme feilkode som deg. Jeg hadde mistanke om dieselmangel siden tankene mine var relativt tomme. Regnet jo med at tilførselen til webastoen ikke gikk helt til bunns i dieseltanken. Fulte på 150l for å være sikker, og etter to oppstarter så virket den igjen. Luckey me. Har klippet og limt fra manualen jeg lastet ned fra webasto sine sider:

 

symptom:

1X Flash (F 01)

No start after 2 start

attempts No flame-up

 

Probable cause

Fuel system

Combustion air

Burner

 

Check and correct:

Fuel level - No fuel - Fuel system not primed

Type of fuel being used

Plugged fuel filter - replace

Fuel line connections and clamps loose

Air intake or exhaust - restricted or plugged

Clean or replace burner unit

 

Lykke til

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hei!

 

Tar opp denne tråden da jeg har fått problemer med min Webasto air top 5000. Lurer på at den er ifra 2001, hvert service på den for ikke så mange år siden, ifølge forje eier.

 

Den starter å varmer, men stopper etter en stund(alt ifra etter 20 min til 4 timer).

kommer opp med 5 korte blink og 8 lange.

Er det ikke no skjema å finne på evt, nette på dette. Evt noen med peiling

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...