Jump to content

Tips for å slippe ulyd fra fortøyningstau o.l


nomen

Recommended Posts

Selv tåler jeg nærmest ingenting når det kommer til knirk fra tau og fendere når jeg skal sove.

 

Selv flettede tau kan lage lyd, løsningen er å legge på sølvtape ("ducktape") på tauet der det gnisser

 

Med denne vindfulle sommeren, er dette noe jeg har benyttet med av mange ganger.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ofte en klut imellom tauet og gattet for å unngå knirking fra tau. Det funker veldig bra. Knirking fra fendere må gjerne tilpasses ved justering av plassering og evt fender med strømpe. Men det er ikke alltid så enkelt å unngå alt av lyder.

Link to post
Share on other sites

Da må man eventuelt ha to like rykkdempere på tauet.

 

Dette har jeg fundert litt på. I sommer kjøpte jeg fire slike "clip-on"-rykkdempere for å bruke litt ad hoc på fortøyningstau ved behov. Min initielle tanke var at da vil jeg ikke ha ta frem og tilbake, nettopp for å unngå filing og slitasje der tauet går gjennom et øye på land.

 

Hvis jeg setter like (og like mange) rykkdempere på tauet i begge retninger, er man da sikret at disse belastes likt, og gnissing unngås? Det kan jo være forskjeller i hvor elastiske de er, så man får noe gnissing uansett...? Just wondering...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppdatert båtwiki-artikkelen om fortøyning basert på dette.

 

Skal tauene gå i retur (og det er jo ofte fordelaktig - samt at det nesten forventes f.eks. dersom man ankommer en gjestehavn i Danmark og noen på brygga tar i mot tauet), så høres tipset om å bruke en fender mellom taulengdene ut som en vinner for å få inn strekkavlastning. Såfremt man har nok av ekstra pølsefendere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært plaget med at rykkdemperne av og til kom borti båtsiden og avsatte sorte merker på gelcoaten.

 

Har nå kjøpt inn og montert disse Tau- og gnagebeskyttere fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Tau--og-gnagebeskytter-2000024065/

 

Koster 50.- for to stk

 

Pakket godt inn rykkdemperne i disse (pakket i to turn rundt) og håper på en flekkfri videre sesong.

 

Disse vil antagelig også hjelpe på evt. gnisse/gnage-lyder. Duken er myk og nokså strekkbar.

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

å bruke en fender mellom taulengdene ut som en vinner for å få inn strekkavlastning. Såfremt man har nok av ekstra pølsefendere.

 

Det er ihvertfall bedre enn ingenting. Det er vel også sånn at når man fører tauet tilbake, altså dobbelt, så halverer man elastisiteten i tauet, og behovet for strekkavlastning blir større. Desto større taulengde, desto mer elastisitet. Nå ligger jeg f.eks. som nr. tre utenpå, med tamp i land foran og akter. Lange spring tli nabobåten, og slakke brest, som nærmest er overflødige iom. tampene til land, som fjærer bra pga. lengden og at de ikke er ført tilbake. Det gynger ganske bra her, men opplever nesten ingen rykk. Pleier også å legge noen ekstra tamper slik at rykkene blir fordelt over fler, når det er veldig huskete, syns det også hjelper, selv om det ser ut som en overbekymret person har fortøyd med tanke på syndefloden.

Link to post
Share on other sites

Desto større taulengde, desto mer elastisitet.

Ikke bare at elastisiteten øker, men dersom kreftene ikke virker parallellt med tauet vil strekklengden også reduseres.

 

Eksempelvis, har man en 30 cm tamp rett fra fortøyningskryssholt og ned på brygga og en bølge eller tidevannsforskjeller forsøker å løfte båten 30 cm opp, så ... sliter man, tauet har et behov for å strekke seg med nesten 30 cm, nesten 100%. Går tauet fire meter bortover brygga, nesten i plan med bryggekanten, og en bølge eller tidevannsforskellen forsøker å løfte båten 30 cm opp, så utgjør det et behov for å strekke tauet med sqrt(4m * 4m + 0.3m * 0.3m) - 4m = 1.1 cm, som jo er 0.27% av taulengden, peanuts.

 

Jeg slutter aldri å forundre meg over de som fester båten til nærmeste festepunkt på brygga, med tauet i retur, uten å bruke strekkavlaster.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apropos tau med litt elastikk: Poly Ropes Storm (http://www.poly.se/poly/storm/) har noe elastikk innebygget, som en kombinasjon av tradisjonelle, mer strekkfaste fibre, og elastiske fibre. Er det noen som har prøvd dette tauet og kan si noe om hva de synes? Jeg er på jakt etter nye fortøyningstau når vi er på tur, og vurderer dette tauet på grunn av både pris og elastisitet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...