Jump to content

-90 talls Yamaha Malta - har den pilotstråle?


TomasK

Recommended Posts

Hei,

 

Har en -90 talls Yamaha Malta som jeg fikk billig da den visstnok ikke kjølte. Sjekket impeller og den var god som gull. Har sett litt rundt på nettet og noen mener disse ikke har pilotstråle mens andre sier den har det. Jeg kan heller ikke finne noen slange o.l. som tilsier den skal ha det, slik det er på min Yamaha 9,9. Kan det være den lar vannet gå ut via eksosen f.eks?

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut at den ikke skal ha kontrollstråle. Det stemmer nok som du sier at den lar vannet gå ut via eksosen f.eks. Alle motorer sender mesteparten av kjølevannet ut den vegen. Hensikten med kontrollstrålen er jo bare at en skal kunne følge med på at vannpumpa fungerer.

Hvis du har funnet ut at impelleren er i orden, så går jeg ut ifra at det bare er kanalen til kontrollstrålen som er tett.

Du får lete og se om du finner et hull et eller annet sted og hvis du finner det kan du prøve å stake det opp med f.eks. kraftig nylon fiskesnøre (0,50?).

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan ikke heller se noen stråle.

Det ligger jo flere videoer på youtube, denne f.eks.:

Der ser det ut til at den slipper ut kjølevannet bak på stammen. Åpningen ligger over vannlinja, så da er det jo enkelt å kontrollere at det kommer ut vann.

I kommentarene til videoen er det også en som spør etter kontrollstråle og får til svar at den ikke har det.

 

Så da stemmer det vel at disse motorene ikke har noen slik stråle.

Link to post
Share on other sites

Min ser ut som den motoren der, men det er ikke noe hull under til kontrollstråle. De hullene som er under, er for at eventuelt vann kan renne ut. Har sjekket alle (tre stk) med fiskesene og når jeg stakk nedenifra på utsiden, så dukket tråden opp på innsiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også tak i en lik, utrolig billig. Fordi den ikke kjølte. Koppen(impellerhuset) som impelleren sitter i var satt i feil, slik at den blokkerte kjølevannet inn til impelleren. Og derfor ingen stråle. Gikk noen minutter, så gikk den varm selvfølgelig, og stoppet......

Går bra nå??

Link to post
Share on other sites

Takk for bildet, Morgull! Motoren har stått i balja mi (dvs søppelkassa), så det har vært vrient å se godt nok under. Skal ta den med på verkstedet etterpå og kontrollsjekke en gang til.

 

Tok av undervannshuset og sjekket impeller osv og passet på at den ble satt sammen korrekt. Kjørte den i balja i ca fem minutter og den ble som nevnt ikke varmere enn at jeg kunne holde fingrene på blokka. Men.. hadde vært veldig glad om det var noe bevis på at kjølevann ble pumpet rundt. :)

Link to post
Share on other sites

Ikke no hull under slik det er på Morgull sin. Basert på hva EiSvIn sier så konkluderer jeg med at det ikke er kontrollstråle på min heller og at det er forskjeller mellom årene selv om de ser like ut. Ingen anelse hvilken årsmodell jeg har siden det ikke er noe plakett som sier der, kun modellbetegnelse og serienummer.

 

Da fikk jeg meg en veldig rimelig Malta.. :)

 

Edit: Glemte noe viktig.. Takk for hjelpen alle sammen!

Redigert av TomasK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...