TomasK Startet 3.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2015 Hei, Har en -90 talls Yamaha Malta som jeg fikk billig da den visstnok ikke kjølte. Sjekket impeller og den var god som gull. Har sett litt rundt på nettet og noen mener disse ikke har pilotstråle mens andre sier den har det. Jeg kan heller ikke finne noen slange o.l. som tilsier den skal ha det, slik det er på min Yamaha 9,9. Kan det være den lar vannet gå ut via eksosen f.eks? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Høres merkelig ut at den ikke skal ha kontrollstråle. Det stemmer nok som du sier at den lar vannet gå ut via eksosen f.eks. Alle motorer sender mesteparten av kjølevannet ut den vegen. Hensikten med kontrollstrålen er jo bare at en skal kunne følge med på at vannpumpa fungerer. Hvis du har funnet ut at impelleren er i orden, så går jeg ut ifra at det bare er kanalen til kontrollstrålen som er tett. Du får lete og se om du finner et hull et eller annet sted og hvis du finner det kan du prøve å stake det opp med f.eks. kraftig nylon fiskesnøre (0,50?). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TomasK Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Min motor ser ut som denne: http://youtu.be/IjcHQ4n_pdM. Ingen pilotstråle på denne heller, ser derimot ut som om det pipler litt ut av eksosen der. Kjørte den fem min i stad og holdt fingrene på blokka. Ble varm men ikke brennhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Ja, jeg kan ikke heller se noen stråle. Det ligger jo flere videoer på youtube, denne f.eks.: Der ser det ut til at den slipper ut kjølevannet bak på stammen. Åpningen ligger over vannlinja, så da er det jo enkelt å kontrollere at det kommer ut vann. I kommentarene til videoen er det også en som spør etter kontrollstråle og får til svar at den ikke har det. Så da stemmer det vel at disse motorene ikke har noen slik stråle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 (redigert) Jeg har en 1995 modell Yamaha Malta 3 hk. Den har kontrollstråle, så da er nok noe tett i kjølesystemet på din motor. Se bilde: Redigert 4.Oktober.2015 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
TomasK Svart 5.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Min ser ut som den motoren der, men det er ikke noe hull under til kontrollstråle. De hullene som er under, er for at eventuelt vann kan renne ut. Har sjekket alle (tre stk) med fiskesene og når jeg stakk nedenifra på utsiden, så dukket tråden opp på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 5.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Har startet opp min nå og tatt et nærbilde der kontrollstrålen kommer ut. Veldig lite hull. Kanskje det ligger noe rusk der på din som har tettet det og at det derfor er vanskelig å finne. Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
thomas73 Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Jeg fikk også tak i en lik, utrolig billig. Fordi den ikke kjølte. Koppen(impellerhuset) som impelleren sitter i var satt i feil, slik at den blokkerte kjølevannet inn til impelleren. Og derfor ingen stråle. Gikk noen minutter, så gikk den varm selvfølgelig, og stoppet...... Går bra nå?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TomasK Svart 6.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Takk for bildet, Morgull! Motoren har stått i balja mi (dvs søppelkassa), så det har vært vrient å se godt nok under. Skal ta den med på verkstedet etterpå og kontrollsjekke en gang til. Tok av undervannshuset og sjekket impeller osv og passet på at den ble satt sammen korrekt. Kjørte den i balja i ca fem minutter og den ble som nevnt ikke varmere enn at jeg kunne holde fingrene på blokka. Men.. hadde vært veldig glad om det var noe bevis på at kjølevann ble pumpet rundt. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 (redigert) Hverken hull eller stråle på min. Gudene veit hvilken årsmodell det er. Går som en klokke. Så det er kanskje noe forskjeller fra årsmodellene? Edit: det må da være veldig upraktisk å spyle kjølevannet ombord når man bakker? Da må jeg jo snu motoren 180 grader. Redigert 6.Oktober.2015 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Hvis motoren ikke har revers og må dreies 180 grader ved bakking så er kanskje det en god grunn til ikke å ha kontrollstråle som sender spruten inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TomasK Svart 6.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 (redigert) Ikke no hull under slik det er på Morgull sin. Basert på hva EiSvIn sier så konkluderer jeg med at det ikke er kontrollstråle på min heller og at det er forskjeller mellom årene selv om de ser like ut. Ingen anelse hvilken årsmodell jeg har siden det ikke er noe plakett som sier der, kun modellbetegnelse og serienummer. Da fikk jeg meg en veldig rimelig Malta.. :) Edit: Glemte noe viktig.. Takk for hjelpen alle sammen! Redigert 6.Oktober.2015 av TomasK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.