Jump to content

Flyteline og synketau på garn


Riddar4

Recommended Posts

Faren min kjøpte oftest garngusser eller bandt den sjøl, for så å "skyte" dem, dvs monterte på kavl og bunnline. Men han brukte korkringer til flottører og steinband i bunnen for å unngå at krabben krøp opp i garna og tok fisken.

 

Nå har jeg arva en del slike garn som er godt brukbare. Men jeg vil gå over til å montere på flyteline og synketau for letthets skyld. Hvilke dimensjoner av desse bør en satse på til torske - og hysegarn som blir brukt til fjordfiske ned til 70 m? Skjønner at de må stå i et visst forhold til hverandre. Og det må heller ikke bli for tungt å dra opp. Noen med erfaring som kan bidra med info?

Link to post
Share on other sites

Kan opplyse at jeg har kjøpt 16 mm flyteline og 12 mm blytau av en yrkesfisker som har strippa garna sine da ha la opp. Men er i tvil om dette er anvendelig til fjordfiske. Særlig blytauet kjennes tungt ut, så det kan fort bli en tøff jobb å trekke ei lenke på 7 garn som jeg bruker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...