Jump to content

Bytte av registerreim volvo penta aq145 b


draco1800dc

Recommended Posts

Alle tre reimhjulene har merker de skal stilles etter, men det kan være en god ide å sjekke at merkene er godt synlig før man drar av den gamle reimen.

 

Bytte registerreim på gamle rødblokkmotorer er egentlig rett frem, og i prinsippet helt likt som på en gammel (Volvo) bil.

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvordan ser jeg merkene når reimhjul skal demonteres ? Eller hva har jeg å gå etter da ? Må det ikke låses på en eller annen måte ?

Du må ikke blande viftereim og registerreim. Viftereim er det du viser i innlegg #3. Den må av og de drivhjulene må bort, men disse har ikke noen merking. Innenfor der finner du registerreimen som adeneo har vist reimjulene til med bilder i innlegg #2. Før du tar av gammel registerreim turner du motoren så alle merkene er på plass. Rust og dritt kan gjøre det vanskelig å se merkene, så vask godt der, finn en tusj og merk utenpå merkene er det nødvendig. Da er det bare  fjerne gammel reg.reim å sette på den nye.

Link to post
Share on other sites

Så bak dette vifte reim hjulet i bunn så er register reim hjulet ? Takker for gode svar hitil

 

Du må også ta av ett deksel som befinner seg bak viftereimen, da kommer du inn til registerreimen.

 

Søk på internett Volvo B21/B23 bytte registerreim, og du vil sikkert finne en youtube video som viser deg hvordan dette gjøres i bil. Helt identisk for båt.

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi gjorde dette på en 145b i fjor. "Tanken" med Volvo Penta som du har i bildet må bort. Da kommer du til reima.

Du må også kjøpe nytt løpe/strammehjul. Dette får du kjøpt på drevlelar.se Du kan ikke bruke deler til bil her. Det ruster i løpet av en måned og da ryker reima på nytt. Ja, vi prøvde:-)

Vær forsiktig når du demonterer/monterer alle plastrør/deler. Er lett å knekke ting. Bare det plasthuset du har i bildet ditt koster nærmere 1800,- mener jeg det var. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Da er det nok bare å begynne å demontere å få i orden , ja takk er klar over prisen på det dekselet ;) 1500 kr + 500 for lokket , lakk fra lokket så da måtte jeg jo selvfølgelig stramme det med rørtang å å der kank hele festligheten ?også kjøpt med det meste av pakninger til de delene av kjølesystem som må demonteres, får håpe den holder noen timer etter denne jobben , takker for oppklarende svar folkens ?☺

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...