draco1800dc Startet 18.Mars.2016 Del på Facebook Startet 18.Mars.2016 Hei er det noen som har erfaring med bytte av registerreim på vp aq145 b ? Hvordan låse nedre reimhjul ? Dette er jo noe annerledes en en b23 i bil . Noen her som har byttet før ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 (redigert) Alle tre reimhjulene har merker de skal stilles etter, men det kan være en god ide å sjekke at merkene er godt synlig før man drar av den gamle reimen. Bytte registerreim på gamle rødblokkmotorer er egentlig rett frem, og i prinsippet helt likt som på en gammel (Volvo) bil. Redigert 18.Mars.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
draco1800dc Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Se der ja , god å behjelpelig forklaring , men hvordan låse nedre reimhjul? Dette er jo noe annerledes enn på bil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Hvorfor skal du låse veiva. Bare å sette den opp på merkene å skifte reima. Siste skråmotor reim jeg kjøpte hadde streker på reima å. Som passa overens med merkene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
draco1800dc Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Er en kammerat av meg som er bilmekaniker som mente den måtte låses , var vertfall det som var vanlig på b20 å b23 på bil mente han .skal også ha av alle drev for sandblåsing pga rust Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lyst på båt Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 (redigert) OK. ikke noen gammel mekaniker ihvertfall. Etter å ha "tima"opp drar du enkelt og greit motoren rundt 2 ganger på nedre reimhjul. er den fortsatt innafor merkingen er det bare å fyre løs.Å sandblåse er sikkert lurt. Redigert 18.Mars.2016 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Hvis kameraten din har skifta reg reim på en b-20. Så har han sikkert rett?. Nei da. Bare tuller. Er ikke noe måte å låse veiva i det hele tatt på disse. Bruk merkene. Så går det bra Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
draco1800dc Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 (redigert) Men hvordan ser jeg merkene når reimhjul skal demonteres ? Eller hva har jeg å gå etter da ? Må det ikke låses på en eller annen måte ? Redigert 18.Mars.2016 av draco1800dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Mars.2016 Del på Facebook Svart 19.Mars.2016 Du må jo nødvendigvis sette på reimhjulene igjen for å få på reima, og ettersom de kun passer en vei, så kommer de tilbake på akkurat samme sted som du tok de av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 19.Mars.2016 Del på Facebook Svart 19.Mars.2016 Men hvordan ser jeg merkene når reimhjul skal demonteres ? Eller hva har jeg å gå etter da ? Må det ikke låses på en eller annen måte ? Du må ikke blande viftereim og registerreim. Viftereim er det du viser i innlegg #3. Den må av og de drivhjulene må bort, men disse har ikke noen merking. Innenfor der finner du registerreimen som adeneo har vist reimjulene til med bilder i innlegg #2. Før du tar av gammel registerreim turner du motoren så alle merkene er på plass. Rust og dritt kan gjøre det vanskelig å se merkene, så vask godt der, finn en tusj og merk utenpå merkene er det nødvendig. Da er det bare fjerne gammel reg.reim å sette på den nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
draco1800dc Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2016 Så bak dette vifte reim hjulet i bunn så er register reim hjulet ? Takker for gode svar hitil ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Så bak dette vifte reim hjulet i bunn så er register reim hjulet ? Takker for gode svar hitil Du må også ta av ett deksel som befinner seg bak viftereimen, da kommer du inn til registerreimen. Søk på internett Volvo B21/B23 bytte registerreim, og du vil sikkert finne en youtube video som viser deg hvordan dette gjøres i bil. Helt identisk for båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Hei. Vi gjorde dette på en 145b i fjor. "Tanken" med Volvo Penta som du har i bildet må bort. Da kommer du til reima. Du må også kjøpe nytt løpe/strammehjul. Dette får du kjøpt på drevlelar.se Du kan ikke bruke deler til bil her. Det ruster i løpet av en måned og da ryker reima på nytt. Ja, vi prøvde:-) Vær forsiktig når du demonterer/monterer alle plastrør/deler. Er lett å knekke ting. Bare det plasthuset du har i bildet ditt koster nærmere 1800,- mener jeg det var. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
draco1800dc Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Da er det nok bare å begynne å demontere å få i orden , ja takk er klar over prisen på det dekselet ;) 1500 kr + 500 for lokket , lakk fra lokket så da måtte jeg jo selvfølgelig stramme det med rørtang å å der kank hele festligheten ?også kjøpt med det meste av pakninger til de delene av kjølesystem som må demonteres, får håpe den holder noen timer etter denne jobben , takker for oppklarende svar folkens ?☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.