Jump to content

Fjord Diplomat 30 med AQAD41P 200 hk og 290DP, propellvalg?


Scand thomas

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Volvo Penta 41B 200 hester med 290dp drev i min diplomat. Jeg er usikker på hva slags størrelse jeg har på propellene i dag, men syntes båten går litt for lett over hele registeret, å makser lett på 3800 omdr. Gjør da 18,5 knop. Båten er forøvrig meget lett planene.

 

Noen som har peiling på hva slags propell en sånn båt og motor bør ha?

Link to post
Share on other sites

Fått sjekket litt. Har vist B5 propeller på min. Disse er jo laget for kad motorer med kompressor, samt bensin motorer med mye høyere turtall.

 

Da skulle man kanskje tro at en A4 propell ville fungert bedre på min båt?

 

Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Tror du skal ha B propell. Har B3 på mine 41B.

Men noe er rart hos deg, 18.5 knop ved 3800 rpm?

Nå har jeg dobbelinstallasjon, men gjør 28 knop ved 3800 rpm. Offisielt er vel 3900 rpm maks.

 

Kan det hende at vulkingen din på propellene er i ferd med å slippe? Er helplaner du har siden du har drev?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg syntes også det skulle ligge litt mer potensiale mtp fart. Båten er helplaner ja.

 

Fant dette i en annen tråd på forumet:

 

Dette er klippet fra drevia sine sider og viser klart hvilke motorere som skal ha de ulike propelltypene.

 

Typ A: Dieselmotorer 30/31/32/40/41

 

 

Typ B: Dieselmotorer KAD42/43/44 samt bensinmotorer

 

 

Typ C: Diesel & bensinmotorer, rostfritt

 

 

Typ D: Diesel & bensinmotorer med DP-S drev

Link to post
Share on other sites

Dette er ein tung båt .Fjord Diplomat var vel orginalt levert med 2 stk 170 hk bensin,og med toppfart på 28 knop.

Er vel eit Linge skrog med v bunn,som krever litt krefter for høg toppfart.Synest det er bra med toppfartover 18 knop med 200 hk

Nydlig skrog ,og godt bygde båter.Var vel av det grommeste i handelen på slutten av 60,og begynnelsen på 70 tallet

Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde klart høyere turtall enn det Volvo anbefalte som max, ville jeg si du hadde for lett propell og kunne byttet. Det høres ut som du har rett propell med tanke på turtallet du oppnår. Evt kan du kontakte feks Winrace som kan regne ut om du har for høyt slipp på propeller evt om det er andre propeller som kan gi deg bedre fart. Tror uansett du ikke kan regne med å få en 5tonn+ båt med 200hk opp i noe særlig mer en 20knop?? Ser det står en Diplomat på finn.no med D6 310hk, oppgitt til 30knop...

Nyere 30 fotere, er vel "egentlig" 26-27fotere, med vekt på 2,5-3,5tonn, da blir farten fort noe annet.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meld tilbake om hvordan det ble med A4 propeller.

Ante ikke at båten var så tung som 5 tonn. Mye vekt på 30 fot det attpåtil med bare en motor.

Da er 18-20 knop mer forstålig ja. Men tenker du må vel nesten gå på maks rpm for å ikke dette ut av plan? Min båt begynner å ramle ut av plan ved 17 knop, men man kan ikke sammenligne skrog slik sett.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, da var A4 propeller montert. Det ga en liten knop på toppfart ved 3800 omdr. Største forskjellen ble på lavere turtall. Jeg marsjet tidligere på 3500 omdr i 15,5 knop. Nå klarer jeg 17,5 knop på samme turtall. Ellers går den jevnt bedre på lavere turtall. Farten på tomgangskjøring er forøvrig den samme, som er rundt 2,5 knop.

 

Stort sett fornøyd med propell bytte. Neste spørsmål er om den hadde klart en A5 propell. Men det får bli neste sesong ?

Redigert av Scand thomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kunne du vært interessert i å selge de gamle propellene? Har en Volvo kad43 med dp290 drev, skiftet propeller, men de var litt for store og fikk ikke fullt turtall.

kunne og vært interessert i å bytte, vet ikke hvilken propeller jeg har, men de er helt nye og en liten tanke større en de gamle som sto på.

noen snakket om at b3 skulle passe båten og motoren, kan det stemme?

tlf 97175223 (hvis noen har liggende noe som passer min båt og motor)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...