Scand thomas Startet 1.Mai.2016 Del på Facebook Startet 1.Mai.2016 Hei. Har en Volvo Penta 41B 200 hester med 290dp drev i min diplomat. Jeg er usikker på hva slags størrelse jeg har på propellene i dag, men syntes båten går litt for lett over hele registeret, å makser lett på 3800 omdr. Gjør da 18,5 knop. Båten er forøvrig meget lett planene. Noen som har peiling på hva slags propell en sånn båt og motor bør ha? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Med max på 3800,har du nok riktige propellen.Det er ca 200 rpm forskjell på hver størrelse,opp eller ned Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Ja, men jeg tenker at i å med at den når oppgitt maks turtall på 3800 omdr så lett, så ville den kanskje fortsatt klart 3800 omdr med litt større propell, samt høyere marsj fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Det blir kanskje ren tipping, men noen som ser hva slags propeller dette er? A, B eventuelt hvilken størrelse. Båten er på vannet nå. Får ikke drevet høyt nok opp til at jeg får lest av på propellene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Fått sjekket litt. Har vist B5 propeller på min. Disse er jo laget for kad motorer med kompressor, samt bensin motorer med mye høyere turtall. Da skulle man kanskje tro at en A4 propell ville fungert bedre på min båt? Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Tror du skal ha B propell. Har B3 på mine 41B. Men noe er rart hos deg, 18.5 knop ved 3800 rpm? Nå har jeg dobbelinstallasjon, men gjør 28 knop ved 3800 rpm. Offisielt er vel 3900 rpm maks. Kan det hende at vulkingen din på propellene er i ferd med å slippe? Er helplaner du har siden du har drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Ja, jeg syntes også det skulle ligge litt mer potensiale mtp fart. Båten er helplaner ja. Fant dette i en annen tråd på forumet: Dette er klippet fra drevia sine sider og viser klart hvilke motorere som skal ha de ulike propelltypene. Typ A: Dieselmotorer 30/31/32/40/41 Typ B: Dieselmotorer KAD42/43/44 samt bensinmotorer Typ C: Diesel & bensinmotorer, rostfritt Typ D: Diesel & bensinmotorer med DP-S drev Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Propellene er nye i 2014, så bør ikke være vulkingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Dette er ein tung båt .Fjord Diplomat var vel orginalt levert med 2 stk 170 hk bensin,og med toppfart på 28 knop. Er vel eit Linge skrog med v bunn,som krever litt krefter for høg toppfart.Synest det er bra med toppfartover 18 knop med 200 hk Nydlig skrog ,og godt bygde båter.Var vel av det grommeste i handelen på slutten av 60,og begynnelsen på 70 tallet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 ja, vi er veldig fornøyd med båten, veldig romslig og solid ? Båten veier vell rundt 5 tonn, så i forhold til andre planende 30 fots båter er den vell ikke sååååå tung? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 (redigert) Hvis du hadde klart høyere turtall enn det Volvo anbefalte som max, ville jeg si du hadde for lett propell og kunne byttet. Det høres ut som du har rett propell med tanke på turtallet du oppnår. Evt kan du kontakte feks Winrace som kan regne ut om du har for høyt slipp på propeller evt om det er andre propeller som kan gi deg bedre fart. Tror uansett du ikke kan regne med å få en 5tonn+ båt med 200hk opp i noe særlig mer en 20knop?? Ser det står en Diplomat på finn.no med D6 310hk, oppgitt til 30knop... Nyere 30 fotere, er vel "egentlig" 26-27fotere, med vekt på 2,5-3,5tonn, da blir farten fort noe annet. Redigert 3.Mai.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Ja, den er jo ikke noen lettvekter akkurat. Jeg tar sjansen å setter på noen A4 propeller, så får vi se hva som skjer ? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Meld tilbake om hvordan det ble med A4 propeller. Ante ikke at båten var så tung som 5 tonn. Mye vekt på 30 fot det attpåtil med bare en motor. Da er 18-20 knop mer forstålig ja. Men tenker du må vel nesten gå på maks rpm for å ikke dette ut av plan? Min båt begynner å ramle ut av plan ved 17 knop, men man kan ikke sammenligne skrog slik sett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Ja, jeg skal si ifra. Har fått bekreftet at B5 propeller er feil for denne motoren. Så det er jo en start. Har handla A4 i dag. Diplomaten er meget lettplanene, den slipper vannet allerede ved 10-11 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 (redigert) Ja, da var A4 propeller montert. Det ga en liten knop på toppfart ved 3800 omdr. Største forskjellen ble på lavere turtall. Jeg marsjet tidligere på 3500 omdr i 15,5 knop. Nå klarer jeg 17,5 knop på samme turtall. Ellers går den jevnt bedre på lavere turtall. Farten på tomgangskjøring er forøvrig den samme, som er rundt 2,5 knop. Stort sett fornøyd med propell bytte. Neste spørsmål er om den hadde klart en A5 propell. Men det får bli neste sesong ? Redigert 5.Mai.2016 av Scand thomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Børge andreassen Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Kunne du vært interessert i å selge de gamle propellene? Har en Volvo kad43 med dp290 drev, skiftet propeller, men de var litt for store og fikk ikke fullt turtall. kunne og vært interessert i å bytte, vet ikke hvilken propeller jeg har, men de er helt nye og en liten tanke større en de gamle som sto på. noen snakket om at b3 skulle passe båten og motoren, kan det stemme? tlf 97175223 (hvis noen har liggende noe som passer min båt og motor) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.