Jump to content

Hvordan montere cockpittelt albin vega?


Albinisten

Recommended Posts

Har endelig fått cockpittelt og er i båten i helga for og montere, men får det ikke til og passe. Uansett hvor langt bak og lavt jeg skyver bakre bøyle er det tilsynelatende ikke mulig og få duken frem til sprayhood og over denne. Håper i det lengste det er jeg som gjør noe feil, men begynner og miste håpet...

Noen som har montert kalesje i Albin Vega tidligere og kjenner seg igjen? 

Leverandør av kalesjen hadde en mann ute i båten og tok mål så det bør jo liksom stemme...?!

Link to post
Share on other sites

Får ikke lagt ut bilder før i kveld, må til land og hente kameraet. Men begynner dessverre og miste trua på at kalesjen faktisk passer. Når jeg hekter på bakveggen i hekken og strekker teltet fremover så mangler det anslagsvis 30 cm frem til KANT på sprayhood og kan ikke helt skjønne hvordan denne duken og med disse bøylene på noen annen måte heller kan "hente" inn dette mellomrommet, men som sagt bilder kommer i kveld!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd igjen og tatt bilder, denne gangen satte jeg sammen duken og festa bakveggen i knappene sine. Når kalesjen runder hjørnet og jeg strekker den fremover mot sprayhood gjenstår det på begge sider ca. 30 cm til kant av sprayhood. Når kalesjen er festa i bakveggens midtre og begge "hjørneknappene" og sideveggene mangler 30 cm på og nå frem når kalesjen ligger flatt så må den jo rett og slett være for kort...?!bilde

Link to post
Share on other sites

Har prøvd igjen i dag, har nå flytta glideskinna fra sargen og ned til fotlista samt funnet noen justeringsstrikker på sprayhood jeg faktisk ikke var klar over. Duken virker fortsatt noe knapp, men skal ikke se bort fra at noen timers knoting til slutt gir resultater. Kan nå se ut som det nærmer seg noe!

Link to post
Share on other sites

Justerer stadig bøyla og flytter foten på glideskinna og har absolutt gjort fremskritt, men ikke i mål enda. Har fortsatt trua på at den til slutt sitter, men skulle gjerne sett noen bilder av hvordan andre har ordna innfestinga til fremre del av taket, altså den delen som omslutter sprayood. Båten min er en Albin Vega og kalesjen kommer fra Alf Hansen, men vil vel kanskje tru at festene inn på hyttetak er noe i samme gata på andre modeller...?

Var litt dårlig med tegninger og manualer fra Alf Hansen gitt...

Link to post
Share on other sites

Sendte deg en pm med et bilde av vega marin sin kalesje.

Vet ikke om det hjelper, men denne har jeg og den er jeg godt fornøyd med.

 

Kom din kalesje med kun en bøyle? Og så vet jeg ikke helt hvilken glideskinne og fot du skriver om. Virker nesten sånn om din kalesje er noe helt annet enn min...

Link to post
Share on other sites

Justerer stadig bøyla og flytter foten på glideskinna og har absolutt gjort fremskritt, men ikke i mål enda. Har fortsatt trua på at den til slutt sitter, men skulle gjerne sett noen bilder av hvordan andre har ordna innfestinga til fremre del av taket, altså den delen som omslutter sprayood. Båten min er en Albin Vega og kalesjen kommer fra Alf Hansen, men vil vel kanskje tru at festene inn på hyttetak er noe i samme gata på andre modeller...?

Var litt dårlig med tegninger og manualer fra Alf Hansen gitt...

Kjøpe cockpittelt fra Alf Hansen for 2 år siden. Var feilsydd når det kom. De hadde ikke tilpasset det til sprayhooden som de selv hadde levert samtidig. Ba de ta den i retur og rette feilen. De måtte ta nye mål og etter 4 uker fikk jeg den tilbake. Passet fortsatt ikke, men fungerte på et vis. Hadde måttet mase så utrolig mye at jeg gav opp. Ikke spesielt imponert over Alf Hansen. Angrer på at jeg ikke valgte en annen leverandør. For 30.000 hadde du forventet en eller annen form for monteringsinstruksjon. Flere beslag til bøylene manglet også i første forsendelse

Link to post
Share on other sites

Du måtte vente i fire nye uker på ny kalesje, fikk du noen form for kompensasjon/prisavslag? Om duken vår må inn igjen og det tar lenger tid enn to uker så får vi ikke noe cockpittelt i seilferien vår?

Nå venter jeg på telefon fra leverandør så får vi se hva de finner ut av når de kommer ut her.

Link to post
Share on other sites

Du måtte vente i fire nye uker på ny kalesje, fikk du noen form for kompensasjon/prisavslag? Om duken vår må inn igjen og det tar lenger tid enn to uker så får vi ikke noe cockpittelt i seilferien vår

Nå venter jeg på telefon fra leverandør så får vi se hva de finner ut av når de kommer ut her.

Ingen kompensasjon. Jeg bestilte på høsten, fikk levert på våren og monterte starten av april. Jeg bestilte også en lazybag. Den var så dårlig at jeg krevde kjøpet av den hevet og det fikk jeg.Så helt tragisk ut. Ville egentlig heve kjøpet av cockpittelt og, men det gikk ikke. Etter kjøpsloven så har de rett til to forsøk på å rette opp feilen før du kan kreve kjøpet hevet. Med Alf Hansens hastighet vil det si at du kan heve kjøpet til høsten en gang :(

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da kan jeg melde at service mann fra leverandør kom og så på kalesjen og bekrefta at den var feil. Tak og vegger ble sendt inn til fabrikken og etter ca. en uke kom det nytt i posten. Dette er nå montert og alt ser ut til og stemme. Feil kan skje og her rydda Alf Hansen opp kjapt og elegant. 

På tross av feil mål på duken i første omgang vil jeg i sum si meg godt fornøyd med produkt og service og anbefaler Alf Hansen til andre båteiere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...