Jump to content

Skal bygge ny flytebrygge..oppdrift??


Birchwood 320

Recommended Posts

Har selv bygget en brygge som ble brukt på gamlebåten. Denne var 2 x 9 mtr. Vangene var i 4 mm knekte syrefaste profiler ca 15 cm høge. Med tredekke oppå så fløt dette svært lett med 8 x 200 ltr. plastfat. Jeg tror nok at du har rikelig oppdrift med 6 stk. tønner på din brygge.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Archimedes lov kan brukes her....

 

Et legeme som senkes ned i en væske blir nemlig så mye lettere som den fortrengte væskemengden. Med andre ord er det bare å regne ut vekten av sjøvannet som rommes i det volumet som et fat fortrenger...i tillegg må du vite vekten av selve fatet inklusive fyllmateriale, samt det som skal holdes flytende.

 

Lykke til

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

6 fat a 200 l gir ca 1,2ton oppdrift. Nå må du vite hva brygga din veier/kommer til å veie - inkl fatene. Blir det mer enn 1.2 ton holder det ikke med 6 fat, blir det mindre kommer du tilbake hit med vekten og flere detaljer om fatene og måten de monteres på så ser vi videre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om det er nok eller ikke kommer vel bl.a. ann på om du har en tung landgang som ligger ned på brygga og tynger denne ned. Bygde flytebrygge for et par år siden, der brukte vi 9 stk 200l fat. Brygga er ca 5x3m. Men landgangen tynger ned en del, så på sida som landgangen ligger på er det 5 fat, og på utsida er det 4.

Link to post
Share on other sites

6 fat a 200 l gir ca 1,2ton oppdrift. Nå må du vite hva brygga din veier/kommer til å veie - inkl fatene. Blir det mer enn 1.2 ton holder det ikke med 6 fat, blir det mindre kommer du tilbake hit med vekten og flere detaljer om fatene og måten de monteres på så ser vi videre :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Utregninger hitil er at alurammen vil veie under 100 kg. Vi skal bruke firkant rør i en ramme med avstivninger imellom. 6 stk "kammer" som fatene skal legges i med festebraketter rundt fatene..

 

Må eg altså fylle fatene med isopor kuler.. Det er dyrt det..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Fatene kan du la bli tomme, om det går hull på dem vil uansett isoporkulene forsvinne ut og forsøpple naturen. Pass på at dersom su legge brygga på land om vinteren må den ligge på gress eller eventuelt helt i ro. Det skal lite til for å gnage hull på fatene.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ligge på havet heile året.. Hvordan ser du/dere på å bunnsmøre fatene??

For å hindre alle blåskjella..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker...vi har brukt 200l fat 6 stk...husk å fyll dem med isopor kuler..ellers vill di fylles med vann på grunn av kodens!

<{POST_SNAPBACK}>

Kondens er som kjent fuktighet i lufta som kondenserer på kalde flater. Når det har skjedd og lufta er tørr,, så blir det ikke mer kondens. Hvis tønna alikevel fylles med vann så er det to mulige forklaringer:

1. Tønna lekker.

2. du har funnet opp noe som lager vann av ingenting... :lol:

Link to post
Share on other sites

Oppdriften av et 200-liters fat er nokså lik 200 kg minus vekta av fatet. Da er altså fatet helt neddykket! Brygga di vil neppe veie mer enn 2-300 kg, pluss de personene som skal oppholde seg på den, altså burde dine 6 fat gi rikelig oppdrift.

Det med kondens kan du bare glemme ja! Tenk heller over hvor høyt på vannet du vil ha bryggedekket.

Lykke til med jobben!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Skal ligge på havet heile året.. Hvordan ser du/dere på å bunnsmøre fatene??

For å hindre alle blåskjella..

<{POST_SNAPBACK}>

 

Skal du bunnsmøre de så må du se om du kan hoste opp noe godt gammeldags bunnstoff for det stoffet som selges i dag stopper ikke groe over tid :headbang:

det er mere å regne som kosmetikk så du får nok helller ta kontakt med en dykker som kan skrape av blåsskjella når de tynger for mye :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale 8 fat. Ikke bra at bryggen blir for lav. Skulle den bli for høy med 8 fat er det et lite problem å tynge den ned med et par lod i hver ende. Bryggen blir også mer stabil ved å gjøre sånn. Vi har bygget nye brygger ved "havnen" våres. De er 2*6 meter, med 13 fat under: Frihøyde ca. 60 cm.

Vi har 60 kg daumann på hvert feste.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Eg går også med planer om å bygge meg ei flytebrygge, og har fått forskjellige råd om å fylle 200 liters plastfat med eit eller anna type skum...

Er det nokon som har høyrt om dette?

Antar det var snakk om eit skum som blir stivt. Noko liknande som fugeskum, men det vil jo bli ein kjempekostnad dersom ein skal fylle x antal 200 liters fat... :crazy:

 

Har også fått råd om å ha ein del vatn i fata for at dei skal vera meir stabile :confused:

 

 

Kermit :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

LØfter denne igjen. Har ikke kommet noe lengre siden sist annet med planer da. Er vel ikke noen som har tegninger på trebrygge. Skulle lage den i alu men ser ikke ut til at det lar seg gjøre i år. Nå ligger der 2 båter på denne gamle brygga og det tåler den ikke.

 

Tegninger på brygge noen??

 

ca 2 X 8 meter

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Er du redd for lekasje, så sett inn en luftventil i lokkene på plastfatene. Blås litt luft i fatene sånn at du ser at dem kuler utover. Får du lekasje så vil du se at fatet har forandret fasong.

Bruker selv 6 plastfat på en brygge som er 2,5x6meter med en stålramme, og tykk plank på toppen. Det blir litt mye oppdrift (blir ustabil), så jeg har lastet på 100kg med sand i sekker. Har en lett landgang av alu. (200kg). Der er det litt tettere mellom fatene.

Det beste resultatet for flytebrygger mener jeg er å bruke 400-500mm avløpsrør (sort PVC) som plugges i hver ende. Det blir solid, lavt, stabilt og dyrt..

Lykke til :cool:

Sånn http://www.nofi.no/vis_bilde.asp?L=http://...ytebrygge(3.jpg

Redigert av Keiko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kondens er som kjent fuktighet i lufta som kondenserer på kalde flater. Når det har skjedd og lufta er tørr,, så blir det ikke mer kondens. Hvis tønna alikevel fylles med vann så er det to mulige ...

 

Trodde et øyeblikk jeg hadde sovnet av i en fysikktime til jeg fant ut at du var enig med meg.

Kondenserer bare litt raskere når det er fyllt med kuler da det blir en uendelig mye større overflate...

Link to post
Share on other sites

Eg går også med planer om å bygge meg ei flytebrygge, og har fått forskjellige råd om å fylle 200 liters plastfat med eit eller anna type skum...

Er det nokon som har høyrt om dette?

Antar det var snakk om eit skum som blir stivt. Noko liknande som fugeskum, men det vil jo bli ein kjempekostnad dersom ein skal fylle x antal 200 liters fat... :crazy:

 

 

 

Det brukes skum til blant annet produksjon av kjøleromselementer, grunnmurselementer og lignende. Har du en fabrikk i nærheten av der du bor lignende denne

 

http://www.huurre.no/akershus/asker/huurre...1E?OpenDocument

 

kan du jo prøve der.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Bygde min første flytebrygge basert på blå 200 L plasttønner i 1998. Allerede første sommeren oppdaget jeg at tønnene hadde en tendens til å gjerne bule innover på undersiden. De fikk rett og slett undertrykk på grunn av nedkjøling av luften inne i tønna til sjøtemperatur. Vekten av flere personer oppe på brygga i tillegg til bryggas egen vekt var nok til å få flere av tønnene til å bule litt innover.

 

Før sommer nr 2 med flytebryggen, satte jeg derfor inn ventiler (standard ventiler til bilfelger) i de små hvite plastlokkene (som også beskrevet av Keiko). Med er moderat overtrykk i tønnene blir det heller litt mer oppdrift enn mindre enn 200 kg. Videre vil det som Keiko skriver bli lettere å ha kontroll på om en tønne har blitt lekk slik at den kan ta inn vann. Det er i mine øyne kun dersom ei tønne blir lekk at isopor eller annet fyll vil ha en funksjon og da kun som en midlertidig nødfunksjon. Så rimelig som en får tak i slike tønner er det bedre å bytte dem om/når de blir lekk enn å fylle dem.

 

Ellers så har jeg samme erfaring som flere her mht landgang. En bør beregne et fat ekstra på den siden landgangen er.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har nettopp sjøsatt min brygge på 3 x 9 m. Rammeverk av trykkimp. 2" x 8" (ytterramme) og 2"x6" bjelkelag. dekke av "balkongdekke" med innfelte galvaniserte strekkmetall-rister. Har 10 stk 200 l fat, og det er kanskje 2 for lite. På den annen side blir den roligere i sjøen når den ligger litt lavt i vannen. Husk å bruke tettemasse (jeg brukte vanlig grease) på fat-troppene.

 

Hoevis

Link to post
Share on other sites

Har nettopp bygd 4 brygger 2 x7,2m i 3"x6" impregnert, med 28x95 dekke. til oppdrift bruker vi isopor 50x60x120 8 stk pr. brygge. vi har brygger som er 20år i år, isopor er nesten som ny. Olje søl er det som tar knekken på den. total pris ble 30000,- inklusive beslag og festemidler.

Skum som det nevnes er antageligvis det som brukes for å isolere skott / bygg osv. Sprøytes av spesial firma og levers i 200l fat.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...