Jump to content

35ft seilbåt med 39 hk motor og 1:2.64 gir, hvilken propell?


Disisel

Recommended Posts

Jeg ønsker å skifte til en større propell, da jeg tror at den jeg har er alt for lett. Jeg har idag en 3 bladet foldepropell med dim. 18x12. Ifølge propellberegning på boatdiesel.com, skal en propell med dim. 18x15 passe.
Båten er en seilbåt på 35 fot, lengde i vannlinjen er 9,5 meter, 39 hk. motor, vekt 6500 kg. gear er 1 : 2,64. Fart idag er ca. 6,5 knop. Er det noen som har tanker om dette?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Trenger råd i forbindelse med propellberegning hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å skifte til en større propell, da jeg tror at den jeg har er alt for lett. Jeg har idag en 3 bladet foldepropell med dim. 18x12. Ifølge propellberegning på boatdiesel.com, skal en propell med dim. 18x15 passe.

Båten er en seilbåt på 35 fot, lengde i vannlinjen er 9,5 meter, 39 hk. motor, vekt 6500 kg. gear er 1 : 2,64. Fart idag er ca. 6,5 knop. Er det noen som har tanker om dette?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Trenger råd i forbindelse med propellberegning hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

Har samme mål på Maxien, og motor 38 hk/ trebladet foldepropell som jeg aldri kjører over 2500 o/min (Max 3200?)

Fart 6,5 knop.

Usikker på propell stigning.

 

Farten virker kjent ja.

 

Hvor mye turtall tar du ut ved 6,5 knop?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 11 m lang seilbåt. I følge produsenten har den en vekt på 5500 kg. Med en 27 hk Yanmar 3-sylindret motor, rett aksel og Volvo trebladet foldepropell 17x12 gjør jeg 7.3 kn på max turtall. Jeg kan dra av en del på turtallet og allikevel ha nesten samme hastigheten. Det indikerer vel at jeg har oppnådd skrogfarten....

 

De fleste produsentene er vel behjelpelige med å beregne eller har en kalkulator du kan benytte for å finne optimal propell.

Foldepropellere kan ha veldig forskjellig areale og utforming og derfor tror jeg man bør holde seg til aktuell leverandør sin beregning og ikke ta for gitt at dimensjonene en annen leverandør beregner for sin propell stemmer for alle andre typer....  

Link to post
Share on other sites

Ved 6.5 knop har jeg 2800 omdr.

Jo, det er klart at jeg kan ta kontakt med Volvo ang. propellberegning, men da må jeg kjøpe ny.

Planen min er å bruke vinteren til å skaffe en brukt, for så å selge den jeg har, for uansett så blir det ikke skiftet propell før neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...