Jump to content

Hvilken frostvæske bruker dere til å konservere motorene deres?


Tom Rør

Recommended Posts

Billigste blå, ofte kjøpt på Biltema for min del.

 

Når jeg bytter kjøleveske på motoren hvert tredje år eller så, da tar jeg vare på den gammle kjølevesken og bruker denne ved vinterkonservering.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Billigste blå fra BT, på sjøvannskretsen av motoren, i dassen og septiksystemet (inkl. kvernpumpen for tømming av tanken)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker vanlig blå Etylenbasert i 50:50 blanding.

Ofte finner man et eller annet tilbud på høsten. Som regel har jeg kjøpt de på Jula eller maritim for 99-129 for 4 L konsentrat.

 

Biltema oppgir sin frostvæske i kg og ikke liter. Glykol er tyngre enn vann. 3 kg konsentrat tilsvarer omtrent 2,7 liter mener jeg, så greit å huske på når man blander ut eller sammenligner pris.

 

Jeg kjører inn 25 liter ferdig blandet på cummimsen som er ca samme størrelse motor som en D6. Måler frysepunktet til ca -22 til -25 ved eksosutløpet etter løftepotta.

 

Synes det er en fordel å drenere varmeveksler og intercooler før innkjøring av frostvæske for å bedre blandingsforholdet i slutten av systemet.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bruker også blå.

For motoren sin del er det først og fremst (i tillegg til å hindre frostspreng) de korrosjons-reduserende tilsetningene som er viktige og oppskriftene er ganske like trolig fordi de må tilfredsstille samme standard. 30 år tilbake var det stor forskjell på frostveskene. Har ikke testresultater nyere enn 8 år men trenden er færre tilbydere,  likere produkter og større sprik i pris.... 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker balje og samler det opp og bruker det om igjen og om igjen og om igjen og så går det videre til naboen også går det på glykol-tønna til båtforeningen...  hos oss henter kommunen både glykol og spillolje etter at vannet er stengt av.

Dette synes jeg fungerer meget bra og jeg håper alle gjør det samme.

Flere som har spleiset på drevpose og bruker den på beste måte for miljøet :thumbsup: 

 

Det er ikke ofte jeg oppfatter "miljø-prat" her inne men i de tre havnene hvor jeg har tilknytning så har det skjedd mye positivt de siste årene..

Og det er vel det beste for oss alle  :thumbsup:

 

Har dere en "gris" i din båthavn så ta det opp internt i stedet for at det havner i avisa....  :diving:

Link to post
Share on other sites

Siden Tom har fått svar på spørsmålet sitt, så kan vi jo benytte anledningen til å ta nettopp slike spørsmål videre, hvordan samle opp etc...

 

På D6 motoren med drev, så prøver vi å samle opp så mye som mulig. Men noe går i grunnen. Båten står på min fars gårdsplass, så man kan jo alltids si at det går i egen grunn. Men alt renner jo nedover, følger grøfter, til slutt i sjøen, om det ikke tas opp av planter...

Har målt frysepunktet på det som jeg har samlet opp og det er nok for lavt til å brukes igjen. Det er jo godt utblandet med ferskvannet som ble kjørt innpå i forkant. Tenker at jeg kan være flinkere å få ut mest mulig ferskvann før jeg kjører innpå frostvæsken, -til neste år.

På yanmaren, i seilbåten som ligger på sjøen, er det nok litt vanskeligere.. eller, det er vel bare å legge ned litt innsats, sette en bøtte under utløpet, som uansett er over vannlinjen i hekken.

 

Jeg lover å være flinkere neste år.

 

Det er værre med det som er i doen.

Dog, man kan jo redusere bruken av frostvæske.

 

Den giftfrie frostvæsken har, så vidt jeg husker, ikke antikorrosjons egenskaper..

 

Er det noen reelle muligheter til å tappe ned kjølesystemet på D6 på en trygg måte, så man ikke trenger frostvæske?

 

( minner om at zinkanode må tas ut ved bruk av frostvæske. Det beskriver også boka)

Link to post
Share on other sites

Eureka - siden det ikke kom så tydelig frem i det forrige innlegget mitt vil jeg gjerne si i klartekst at det er velldig bra at du tok opp det med miljøaspektet.

 

Når det gjelder "miljøfrostveske" så vil jeg mene den er tilnærmet ikke egnet til annet enn do og dusj... dersom den ikke inneholder korrosjons-reduserende egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Reagerer også på at mange ikke ikke synes å ha betenkeligheter med å spyle ut store mengder etylenglykol i sjøen, mange bekker små...

 

Propylenglykol gjør tilnærmet samme nytten, fåes med eller uten korrosjonsinhibitor og er lett tilgjengelig. Og mest viktig, er så godt som giftfri.

Link to post
Share on other sites

Reagerer også på at mange ikke ikke synes å ha betenkeligheter med å spyle ut store mengder etylenglykol i sjøen, mange bekker små...

 

Propylenglykol gjør tilnærmet samme nytten, fåes med eller uten korrosjonsinhibitor og er lett tilgjengelig. Og mest viktig, er så godt som giftfri.

Det er vel litt feil å skyte fra hofta nå. Mener at bransjen burde gå i bresjen for å fremheve propylenglykopen slik at mange flere blir oppmerksom på at det faktisk finnes en erstatning hvis dette er et like godt alternativ og innenfor en rimelig og forsvarlig pris. Nå er jeg helt ukjent med dette alternativet, hadde dette vært opplyst ville vel flere gått over til en mer miljøvennlig veske..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Reagerer også på at mange ikke ikke synes å ha betenkeligheter med å spyle ut store mengder etylenglykol i sjøen, mange bekker små...

Propylenglykol gjør tilnærmet samme nytten, fåes med eller uten korrosjonsinhibitor og er lett tilgjengelig. Og mest viktig, er så godt som giftfri.

Er Propylenglykol like bra som Etylenglykol?

Det er noe dyrere hos min leverandør, men det er det verdt for å spare sjøen for mer gift enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja, kunne ikke vp laget et fabrikkmontert opplegg for enklere ferskvannskjøring/ konservering...

 

Kjenner ikke din motor spesifikt, men tipper mange av småmotorene sikkert kunne blitt skylt gjennom med ferskvann og tappet ned etterpå fremfor å bruke miljøfiendtlig frosvæske. 

 

Noen motorer er laget for enkel nedtapping, andre kan sikkert gjør det med riktig metode. 

Link to post
Share on other sites

I seilbåten har jeg yannar 2gm20, og den har vi jo diskutert opp og ned i det siste.. den er grei..

 

Men i motorbåten står vp D6 med drev. Og det er jo egentlig ganske tungvint å enten henge på drevposen og fylle den opp, en løsning jeg har forkastet, og så har man løsningen jeg bruker nå: tilte drevet opp, skru av kjølevann slangen, koble på et rør og sette det i en bøtte.

Impellerpumpen sitter etter sjøvannsfilteret, så den muligheten er ikke der..

 

Jaja

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har lest at enkelte tar seg bryet med å blåse ferskvannsystemet ombord tomt vha trykkluft. Det bør kanskje la seg overføre til en motor?

 

Hvis man har litt oversikt over sjøvannsiden på egen motor, pluss eksos og evt drev så må det vel være mulig å kjøre i gjennom med ferskvann først og så systematisk løsne slanger osv og blåse motoren osv tom for vann? 

 

Men blir jo en helsikes jobb da. Mye enklere å helle på en kanne med giftig godstoff, og da blir det fort sånn. 

 

Evt om det går å blåse ut så og si hele systemet i en blås? :-) Er vel neppe døden om det ligger vann igjen i hulrom med god plass. Og kanskje åpne og tappe av kun på et par vitale plasser eller noe? 

 

Tror det skulle være mulig å finne en giftfri metode om man gikk inn for det. 

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det finnes jo giftfri frostvæske for konserveringsbruk.

 

 

Står ikke ved kassa på BT. Pluss at når det står minus 9 på flaska og vi ikke leser at det betyr minus 35 i et kobberrør før det kan skje skade så blir det ikke kjøpt. Kostet kanskje noen kroner mer også ;-)

-----------

 

Men ja, neste år skal jeg bry meg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...