Careka Startet 13.Januar.2017 Del på Facebook Startet 13.Januar.2017 Har mista 2 blad på impeller og bør vel ta ut varmevekslere for rengjøring. Kan den åpnes på baksiden ? , eller må dynamo bort først og så ta ut imamen fremover ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 Imgen som har gjort dette før ? kan jeg sette spyling in fra baksiden og håpe på at gummibladene kommer tilbake ut av slangen ?, ligger nede i en bukt på Martinique, og har ikke alverdens med hjelpemiddler ombord. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 17.Januar.2017 Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 Har ikke vert ute for det samme, men tilbakespyling vil kunne gjøre susen. Spesielt hvis du har tilgang på stor vannmengde. Klarer du koble vannpumpa til å sende vannet motstrøms? Eksosen klarer seg uten vannkjøling noen sekunder. Ellers vil vel gjerne de avrevne bladene ligge der de ligger... Altså inn med ny impeller og prøvekjør med full belastning. Temperatur OK og ingen damp fra eksos? I så fall er det gjerne ikke så stort problem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 jeg skifta impeller på turen over atlanteren, men har nå siden begynnt og få sjøvann nede i motorrommet, og har funnet ut at det kommer fra svanehalsen hvor det er lufting hvis det blir motstand i systemet, Hadde vært enkelt hvis jeg kunne dratt ut inmaten bakover og så henta ut de 2 gummibitene, det står i service håndboka at nye oringer må monteres, og de har jeg ikke fått tak i ennå. vet heller ikke om det virkeligt er nødvendigt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 17.Januar.2017 Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 (redigert) Har du et overløp mellom impellerpumpe og innløp på varmevekseren? Og så er det veskehøyden opp til en svanehals som bestemmer når trykket er for høyt? Det var en ny patent for meg, tror jeg, har seilt litt Lagoon 400 S2 (Charter). Kan ikke erindre den patenten. Redigert: Det er ikke en svanehals mellom utløp varmeveksler og innløp eksosbend du tenker på? Hvis det er her det kommer vann ut er det for høyt mottrykk i eksosen, eller mest sannsynlig begynt å gå tett der sjøvannet går inn i eksosbendet. Redigert 17.Januar.2017 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 Redigert: Det er ikke en svanehals mellom utløp varmeveksler og innløp eksosbend du tenker på? Hvis det er her det kommer vann ut er det for høyt mottrykk i eksosen, eller mest sannsynlig begynt å gå tett der sjøvannet går inn i eksosbendet. ......ja ut av varmeveksler og tilbake til eksosen, der går det en tynn slange ned til bunn ,rett over dørken, der kommer saltvannet ut, så da kan jeg ta av slangene og se om jeg finner noe. gummi. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 17.Januar.2017 Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 (redigert) Har mest tro på at du vil finne sot & koks + korrosjonsprodukter som tetter for sjøvannet. Lykke til, skulle gjerne tatt turen og hjelpt til Men sitter det ikke en liten trykk/vakumventil der den tynne slangen er koblet på? Dette er ikke et overløp, men et system for å bryte hevert effekten når motoren stanses. Uansett kan det være greit å sjekke at det fritt løp for sjøvannet inn i, og ut av, eksosbendet. Hvis du må kjøre motor før du har fått det på stell legger du den tynne slangen slik vannet kommer på utsiden.. Redigert 17.Januar.2017 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 kjøpte 2 nye impellere + 2 o ringer til impeller lokket, og 4 stk o ringer hvis jeg skal ta ut inmaten i varmeveksleren, pris her borte 139 euro. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 ingen dritt i slangene de er helt rene, og når jeg blåser in i ventil slangen i svanehalsen er det ok, men suger jeg er det tett. Så fant ikke ut en dritt i dag. får vente noen dager og se om det kommer mer vann. Finner ikke ut av det. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Dritten vil du normalt finne på eksosbendet, men har du normal temp. på motor samt ingen vanndamp i eksos, da går det tilstrekkelig med sjøvann gjennom. Høres ut for at trykk/vakuum ventilen fungerer, men det skal ikke store lekkasjen til før det blir litt søl av det. I min båt har jeg en svanehals uten ventil, kun et T-stykke. Den tynne slangen er ført ut gjennom skroget (godt over vannlinjen). Det er enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 ser nå at der er antydning til litt grønnt irr bak vannpumpa, så tror at det kan ha vært lekkasje fra den , som har tettet seg igjen. får kjøpe et repsett til de og ha med videre. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 en stund siden nå. men alt rundt motoren var i orden, etter en lang test seilas der jeg hadde en danske som seilte og jeg satt nede i motor rommet for å se når og hvor vannet kom in, så fant jeg det ut, det var en liten lekkasje i en hette rundt rorstemmen, og der kom det sakte in sjøvann når vi paserte ca 7 knops fart. så da ble den fjernet og seilmaker ble oppsøkt på St.Ann. og fikk laga meg en ny en og limt godt med superlim, så etter det intet sjøvann i motorrommet. og turen hjem over atlanteren gikk uten lekkasjer noen plass. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.