Jump to content

"Groe" på zinkanodene


Joltus

Recommended Posts

Eg har båten liggende ute i vinter. Så må nesten spørre om dette er normalt....

 

På zinkanodene er det kommet en slags "masse". Myk ytterst og hardere innover. Kunne vaske og skrape det relativt greit bort.

 

Se bildet. Er dette helt normalt? Eller tyder det på at anodene tæres ekstra mye? Kan minne litt om salt og det farget utover lakken på motoren. Dette var bare å skylde bort så var lakken helt fin.... Motoren ligger tiltet ned, da den ifølge mercury skal det ved fare for frost. Så eg vil jo tro at anodene har det tøffere enn til vanlig i sesongen når motoren er tiltet opp.

 

 

bilde

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke saltbelegg, det er en blanding av: Zn2+, Mg​2-​, Ca​2- etc... Men i størst grad Zn.., det vil si løst sink. Hvis belegget er porøst, så hindrer det i meget liten grad anodens funksjon. Er det knallhard kalk, selv i tynt belegg, vil det passivere anoden. NaCl er i liten grad representert, salt er en god forbindelse mellom Na​+ og Cl​- i krystallform, og løser seg i vann til frie ioner. Har skrevet utførlig om temaet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Kjempegreier. Ta med en liten børste og fjerne det fysisk. 

 

De skal byttes når eg tar pussen til våren ja. 

Den har aldri ligget så lenge i ro som de siste månedene utenom på land. Så det var nytt for meg.

 

Som dere sier: Bra å se at de tæres, for da virker de.

 

Litt verre med de eg ikke umiddelbart kommer til. De som er montert på hydraulikktilten.... Får se om eg ikke skal stappe hendene nedi og ta bort mest mulig hvertfall.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...