Jump to content

startproblemer Eberspächer D4. Kjøpe ny?


2556cb

Recommended Posts

Har hatt av og til problemer med at Eberen ikke alltid starter på første forsøk i ca 6 mnd. Hvis den ikke starter på første forsøk kommer det bare mye hvit røyk og må starte den en gang til, fungerer helt fint ellers.

Leverte den inn til forhandler for sjekk, fikk melding om at brennkammeret må nytt. Fikk pris på ca 4700 kr. Var også en feilmelding på at viften ikke har startet 1 gang, men vet ikke når. Fikk beskjed om at dette er et tegn på at viften kan ryke snart. Totalpris nå inkl vifte ca 7500 kr. Dem kunne tilby ny i innbytte til ca 9500 kr tror jeg det var. Min gamle er fra 09 og har gått ca 4700 timer.

 

Hva sier ekspertene? Skal jeg bare få fikset brennkammeret og satse på at den fungerer i noen år til, eller bare bytte inn i ny?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Kun og bytte gitter i brennkammer, koster 200.-Ca følger med verktøy til montering også. Lett og gjøre hvis varmeren er montert lurt. Jeg hadde samme problem med hvit røyk og ville ikke starte hver gang med min d4. Ble som ny etter bytte av gitter.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg sto overfor det samme valget sist sesong på min Eber D2 fra 2007. Jeg hadde også feilmelding på viften, og kokset gitter. Jeg fikk et meget godt tilbud på ny varmer, og slo til på det. Nå har jeg en pålitelig varmer i mange år fremover.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min har sikkert gått et sted mellom 15.000-20.000 timer nå. Skiftet til vifte nr fem idag. Er fremdeles på det andre brennkammeret. Ellers har det gått et par glødegitter og en regulator. Ingen vits å skifte hele varmeren, da den er modulbasert. Man skifter bare delene som ryker etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Min har sikkert gått et sted mellom 15.000-20.000 timer nå. Skiftet til vifte nr fem idag. Er fremdeles på det andre brennkammeret. Ellers har det gått et par glødegitter og en regulator. Ingen vits å skifte hele varmeren, da den er modulbasert. Man skifter bare delene som ryker etter hvert.

Jeg også tenker slik. Har sett litt på youtube også og det ser jo greit ut og skifte deler selv etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Veldig synd man ikke kan bytte bare børstene i motoren som driver viften.

 

Her er en god beskrivelse fra noen som har gjort nettopp det, og byttet lagrene med det samme. Så det er mulig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...