Jump to content

Volvo Penta D2-75 rens av turbo


Vision50

Recommended Posts

Hei

 

Ønsker i grunn bare å skrive litt om egen erfaring med rengjøring av turbo på min VP D2-75. Jeg er på ingen måte noe mekaninker eller sakkyndig, men bare en amatør som ønsket å løse problemet selv. Turboen er av typen AS13.

 

Motoren er gått 1600 timer. Problemet begynte med at turtallet ikke ble mer en 2650 på full hendel. Før fikk jeg 3000 når motoren var frisk. Ved fullt gasspådrag 2650rpm kom det også en god del svart røyk. Ingen tvil om at det var er problem. Det er flere årsaker som kunne forårsake dette. Dårlig lufttilførsel/tett luftfilter. Dyse/dyser burde ha en service, eller at turboen ikke fungerte. Andre årsaker som også kanskje kunne vurderes er groe eller tæring av propell, eller for tung båt å lignende. Båten hadde vært på slipp noe tidligere så det var utelukket. 

 

Feilsøking begynte med det enkleste først, fjerning av luftfilter og luftfilterboks samt åpne alle luker til motorrom slik at det ikke skulle stå på nok lufttilførsel. Men problemet vedvarte. Gikk videre og vurderte dysen. Her skal det sies at motoren gikk veldig fint uten vibrasjoner eller feilslag. Den startet greit. Er kanskje vanskelig å undersøke dysene noe mer så lenge de sitter fastmontert på motor? Men da vi kom til turboen prøvde vi først å rotere bladene innvednig i turboen med et skrujern ifra luftfilterbokssiden. Bladene satt bom fast. Under turboen er det et stag som er en slags overtrykkventil, denne satt også bom fast. I manualen til VP står det at denne kan bli stående fast når motoren har stått lenge, som f.eks over vinteren. Greit å kjenne på når man tar vårservice. På denne turboen skal man klare å bevege den for hånd, men man må ta noe i. 

 

Problemet var til nå turboen, men spørsmål om hvorfor turboen var ødelagt var fortsatt ukjent. 

Ved demontering av turboen tenkte jeg på at lagrene inni kunne tatt kveld, men da turboen var ute så jeg at det var svært mye koks på eksossiden. Koks som har forsteinet seg over tid og til slutt bygget "små fjell" som gjorde at bladene på turboen ble stående fast. Jeg så også hvorfor den såkalte overtryksventilen stod fast, også den var kokset igjen. 

Før rengjøring delte jeg turboen ved å skru løs en festering i midten av turboen. Tok også ut en splint og hektet staget til overtryksventilen av. Dermed kunne jeg skille den koksede delen ifra resten av turboen. Da denne var tatt av gikk bladene svært lett rundt uten noen form for ulyd eller vibrasjon. Lagrene og resten av turboen virket ok. Da var det bare å investere 128kr i turbo/egr ventil rens. I tillegg til spray, stålbørste på en dremel, måtte det også brukes hammer og et flat skrujern og meisle ut forsteinet koks. Etter en stund med meisling og spraying og pussing ble det hele som nytt. Turboen ble montert sammen og satt på plass. Motoren startet og testkjørt. Vips så var den tilbake i sitt gamle jeg. 3000 omdreininger var lett å komme opp i og var ingen antydning til røyk. 

 

Undersøkte priser på bytteturbo og en slags repkit. Bytteturbo lå på mellom 14-17000kr. Et reparasjons kit lå på ca 5500kr. 

Jeg hadde en utgift på 128kr. Så var i grunn greit det. 

 

Jeg anser demontering og montering av turboen som en svært enkel prosess. Å rengjøre den gikk også veldig greit. Tenkte jeg ville skrive litt om dette da det kan være så banalt og enkelt som forsteinet koks som stopper en turbo. Sjekk slik før du velger å bytte turbo. Er noen kroner å spare dersom dette er problemet. 

 

Men hvorfor kokset den igjen? Er delte meninger om turbo-motor på seilbåt. Men nå er det slik at ombord stod denne motoren med turbo da den ble kjøpt, å da er det lite man kan gjøre. Men sett bort i fra dette problemet ser jeg ingen grunn til ikke å ha turbo. Man bør kanskje være mer oppmerksom på å gå 10-15min med full hendel slik at man får blåst greiene sikkelig rein. Kanskje 20min.?

Jeg har brukt før dette i enklete tilfeller å gå i full fart i 10min. Mulig jeg har gjort det for sjeldent og at 10min er for lite. Tydeligvis. Tomgangskjøring over lengre tid er vell heller ikke det beste?

 

 

 

Hilsen Glenn

Snapchat-1940068261.jpg

20170420_091304.jpg

20170420_091337.jpg

20170420_091342.jpg

20170420_091916.jpg

IMG_20170420_141039.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den her skal jeg prøve. Turbo satt fast, går rundt nå for hånd, men mistenker at det er det samme som deg. De fleste sier bytt turbo, men det er verdt et forsøk å skru fra hverandre greia. Kan ikke gjøre noe mer galt enn det er allerede tenker jeg.

I morra går turbo ut av båten og inn i bilen og ned i mekkerommet :-)

 

Takk for historie og fine illu. bilder.

 

Mvh

Truls

Link to post
Share on other sites

Mange som har hatt problemer med dette har også Gori med overdrive. Da rusler motoren på lavt turtal (under 2000 rpm) time etter time og turboen spinner ikke. Da setter den seg. Det var en av grunnene til at jeg ikke valgte Gori da jeg byttet til foldepropell i år. 

Jeg har Yanmar med turbo

Link to post
Share on other sites

Da er turbo plukket sønder og sammen og den var ganske bra igjengrodd med sot. Jeg fikk ikke åpnet eksosdelen, det var en hel del, så jeg kom ikke til skikkelig der og fikk sett eller gjort noe. Registrerte en del olje på kompressorsiden mellom den store skiva og "huset" i mellom kompressordel og eksosdel. Dette er visst greit sier de lærde, spesielt når man er snill på gassen veldig ofte og har vp motorer. Er dette riktig?

Sprayet godt med valvoline turborens og satte sammen alt igjen. hjulene snurrer bra nå, men det er en ulyd i jevne mellom og det virker som om det er noe som butter i eksosinnerdelen der hjulet går rundt. Fikk for øvrig ikke ut akslingen (kan det være rust/sot som stopper aksling og hjul til å komme ut?

 

Spørsmålet nå er om den settes inn igjen, og holder ut sommeren, eller få tak i en bytteturbo og få alt på plass. Ferien starter straks og jeg tenker så lenge den snurrer greit nå kan den kanskje gjøre nytten sin i sommer, kjøre litt hardere og bruke litt diesel, eller hva hadde dere gjort der ute?

 

Lærte litt mer om motoren og ladeluftkjøler er renset og konstatert at manifoilen og vanngjennomstrømning er bra uten noe shit og drit, er det aldri så gale er det godt for noe :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...