Jump to content

Hvor mange amper på 1,5mm2 kabel?


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Har prøvd å søke men finner ikke skikkelig gode svar noen plass. 

 

Jeg holder på å legge opp ett nytt bryter panel i båten. Jeg kommer til å kjøre mer enn 1 bryter på samme sikring. Hadde tenkt å bruke 1,5mm2 kabel. Hvilken sikring må jeg bruke på denne kabelen? 

 

I hus så er det maks 10a på 1,5mm2 på disse kablene. Det vil vel si at jeg bør bruke maks 10a i båten og? Skal uansett ikke over dette. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er to ting å tenke på.

- Spenningstap i kabelen.

- Brannfare.

For at kabelen ikke skal kunne bli for varm så må sikringen dimensjoneres rett. 

1.5 mm2 maks 10 A

2.5 mm2 maks 16 A

Les i båtpärmen til SXK: http://www.sxk.se/btn/batparm

 

(Strømmen vet ikke at den er i en båt og ikke et hus)

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Flertrådet 2,5 kvadrat er da like myk og føyelig som 1,5 kvadrat.

 

Og i båt er det anbefalt å bruke flertrådet i stedet for entrådet. Når kabelen vibrerer vil en entrådet kabel ryke fortere pga. materialtretthet. Flertrådet vil leve lenger. Og i båt er det mer vibrasjoner og bevegelse enn i et hus.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor strøm kan det maksimalt bli snakk om gjennom denne kabelen din til bryteren? Det er stor forskjell på om den bryteren går til et kjøleskap eller en liten LED leselampe. Og hvor lang er ledningsstumpen? Og ikke for å si noe stygt om elektrikere, men de tenker stort sett kun på 230V anlegg. En 40W lyspære for 230V trekker 0,2A, men en 40W lyspære for 12V trekker hele 3,3A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 6 timer siden:

Har snakket med en elektriker å han sier og at 10a er passe. 

Ja hør på fagmannen i dette tilfellet.

Mange som overdimensjonerer ledningene, men det er ufagmessig og sløseri.

Ved å bruke 1,5mm på 10A er det fagmessig dimensjonert.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 1 time siden:

Alltid tenkt å bruke flertrådet kabel. Men dere som sier at jeg bør bruke 2,5, har dere noe annet å komme med enn at jeg bør? Siden elektriker sier at 1,5 holder i massevis til 10a?

Hvorfor spør du om  råd når du ikke vil høre på dem? Og du må bruke mangetrådet,  ikke flertrådet.  Stor forskjell på disse to. ..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

DC_wire_selection_chartlg.jpg

 

Denne oversikten fra Blue Sea er ganske kjekk. Husk at lengden på ledningen er summen av pluss og minus ledningen.

1,5 mm2 er altså helt fint for 10A om du bare skal bruke den bak koblingspanelet. Bør være mangetrådet og fortrinnet, det handler mest om holdbarhet. 

Link to post
Share on other sites

Det koster så lite å bruke 2.5 mm2 kontra 1.5. Du halverer spenningsfallet sånn ca, fra 0.23V/meter til 0.11V/meter ved 10A. Du vil også ha tilstrekkelig tverrsnitt til de fleste forbrukere du måtte finne på å kople til etterhvert. Og du vil redusere fare for varmgang osv.

 

Elektrikere bruker selvsagt minimumsstandard, og den er laber i enkelte sammenhenger. Typisk eksempel er en stikkontakt som brukes til både vaskemaskin og tørketrommel - med mindre kunden eksplisitt spesifiserer 2 separate 16A stikk (det var i alle fall slik, mulig standard er oppgradert nå). Et annet eksempel er 20A sikring på koketopp med 7.2 kW max forbruk. 'Belastningsskjema' sier at det er lite sannsynlig at spissbelastning brukes så lenge at sikring løser ut. De som laget skjemaet har ikke redusert 4 liter kraft for å lage hummersuppe.

 

Iom at kosten er neglisjerbar anbefaler de fleste her å eliminere slike mulige problemer ved å gå opp en dimensjon. 

Link to post
Share on other sites

Saken er vel enkel? 

 

Bruk det du vil. Konsekvensen er at anlegget er like trygt men at 2,5 kan ha sine fordeler. 

 

Siden det er korte avstander blir jo ekstra prisen neglisjerbar, men konsekvensene av 1.5 er også dertil mindre.... 

 

Men for å svare på spørsmålet du faktisk stilte: til halvannen bruker du 10 ampere sikring. Hvis du velger 2,5 kan du gå på til 15A.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Hvor stor strøm kan det maksimalt bli snakk om gjennom denne kabelen din til bryteren? Det er stor forskjell på om den bryteren går til et kjøleskap eller en liten LED leselampe. Og hvor lang er ledningsstumpen? Og ikke for å si noe stygt om elektrikere, men de tenker stort sett kun på 230V anlegg. En 40W lyspære for 230V trekker 0,2A, men en 40W lyspære for 12V trekker hele 3,3A.

 

Hvor mye strøm det kommer til å gå igjennom har jeg ikke sjekket enda. Men det er ikke av interesse i akkurat dette tilfellet. Det er mindre enn 10 amp uansett. Jeg er interessert i å finne ut om 10A vil gjøre kabelen varm eller om jeg vil få problemer med det.

 

index skrev 40 minutes ago:

Hvorfor spør du om  råd når du ikke vil høre på dem? Og du må bruke mangetrådet,  ikke flertrådet.  Stor forskjell på disse to. ..

 

Jeg hører på gode argumenter. Å komme å si at jeg bør bruker 2,5mm bare fordi jeg synes det er greit er ikke ett godt argument. Nå er det flere her som faktisk mener at 1,5mm til 10 A er mer enn godt nok. Anngående flertrådet og mangetrådet så var det en feil av meg. Jeg skal så klart bruke mangetrådet kabel.

 

JSM skrev 16 minutes ago:

DC_wire_selection_chartlg.jpg

 

Denne oversikten fra Blue Sea er ganske kjekk. Husk at lengden på ledningen er summen av pluss og minus ledningen.

1,5 mm2 er altså helt fint for 10A om du bare skal bruke den bak koblingspanelet. Bør være mangetrådet og fortrinnet, det handler mest om holdbarhet. 

 

Hvor mange AWG er en 1,5mm kabel da?

 

Fantino skrev 16 minutes ago:

Det koster så lite å bruke 2.5 mm2 kontra 1.5. Du halverer spenningsfallet sånn ca, fra 0.23V/meter til 0.11V/meter ved 10A. Du vil også ha tilstrekkelig tverrsnitt til de fleste forbrukere du måtte finne på å kople til etterhvert. Og du vil redusere fare for varmgang osv.

 

Elektrikere bruker selvsagt minimumsstandard, og den er laber i enkelte sammenhenger. Typisk eksempel er en stikkontakt som brukes til både vaskemaskin og tørketrommel - med mindre kunden eksplisitt spesifiserer 2 separate 16A stikk (det var i alle fall slik, mulig standard er oppgradert nå). Et annet eksempel er 20A sikring på koketopp med 7.2 kW max forbruk. 'Belastningsskjema' sier at det er lite sannsynlig at spissbelastning brukes så lenge at sikring løser ut. De som laget skjemaet har ikke redusert 4 liter kraft for å lage hummersuppe.

 

Iom at kosten er neglisjerbar anbefaler de fleste her å eliminere slike mulige problemer ved å gå opp en dimensjon. 

Jeg har ett sikringspanel rett bak bryterpanelet. Det vil da bli trukket kabel fra det opp til ett sett med brytere. Disse vil bli sikret med en 10A sikring. Det er ikke snakk om lange strekket. Så spenningsfall kan jeg nesten se vekk ifra. Ikke har jeg noe utstyr i båten som trekker mye strøm. Så jeg ser faktisk ikke hensikten med å gå opp en størrelse bare fordi det ikke er så mye dyrere.

Link to post
Share on other sites

1,5 kvadrat på 10A holder til korte avstander. Selv har jeg en båt på 24 fot, og har 1,5 overallt (Selvfølgelig ikke på 16A-kursene). Det blir jo ikke mange meter uansett. Lengste strekk tror jeg er på 3 - 4 meter. Med lite belastning på hver kabel så snakker vi ikke om nevneverdig spenningsfall.

 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

index skrev 28 minutes ago:

Ok. Men da visste du allerede svaret før du spurte da. Greit å vite.

Jeg viste jo ikke svaret når jeg spurte i begynnelsen! Første svaret bekreftet at 10a var bra til 1,5mm. Så kom det mange synsing etterpå... 

 

Men konklusjonen er den at 1,5mm kabel tåler 10a på korte strekk! :) og det var det jeg lurte på til og begynne med

Link to post
Share on other sites

Kort strekk er relativt. Hvorfor ikke si hvor lang kabel totalt, både pluss og minus må med i beregningen. Så er det jo greit å opplyse hva du skal ha på denne kursen. Det skal ikke lange strekket til før spennignsfallet blir merkbart. Spesielt er båtvarmere er veldig utsatt. De starter ikke om spenningen blir for lav. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du tenker fornuftig om dette, hvis man skal si noe veldig bastant om slikt må man vite noe om den aktuelle kabelen.

Det skal finnes noe som heter tapskoeffesient.

Kabel er trolig ikke kabel men har noe forskjellig egenskaper, en 1,5 mm2 kabel behøver ikke være helt lik en annen.

Jeg tenker at de fleste tenker veldig på kabel men problemene dukker nok opp i koblingspunkter som kabelsko og brytere før selve kabelen...??

Man må for all del tenke kabeltverrsnitt for å holde spenningsfall lite slik at utstyr fungerer som det skal.

Eks. Når en dieselvarmer ikke starter er det kanskje fordi spenningsfallet når den gløder blir for stort slik at den ikke gløder bra, tror det er langt fra å bli varmgang i kablene.

..

Kan være lurt å måle spenning ute ved forbrukerne i tvilstilfeller...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

TS spurte: Hvor stor sikring kan eg ha på 1,5 kvadrat.

 

Hvorfor MÅ man da krangle på om han skal ha 1,5 eller 2,5? Han spør jo ikke om hvor store ledere han skal bruke?

Det er flott å opplyse om fordeler med 2,5 vs 1,5, men sålenge spenningsfall og fysisk styrke ikke er et argument i denne saken, så går det vel an å akseptere at noen har en annerledes mening enn "eg har båt derfor må eg overdimensjonere"?

 

Strømmen er hvertfall ikke et problem med disse, de sikres av sikringene og er ingen grunn for å gå opp en dimensjon. Det må være enda dummere: Sikre en 2,5mm med 10A? Det er jo fullstendig waste. Og er de sikret riktig så trenger man ikke gå opp i kvadrat bare fordi det ikke er så mye dyrere.

Eller den fysiske styrken. Hvis man må ha 2,5mm ledere i båten fordi de slites i stykker så bør man revurdere måten man legger de på.

Spenningsfall er eneste grunnen til å gå opp i større ledere i ts sitt tilfelle. ELLER at man på sikt skal øke strømtrekket. Føre var prinsippet. 

 

Når da ts sier at det er så kort at spenningsfall ikke er et problem........ Han er da informert.

Link to post
Share on other sites

Kor høg straum ein kabel tåler varierer etter blandt anna kor mange kablar som ligg ilag, kor høg omgivelsestemperaturen er og kva type kabel det er. Visst ein brukar 1,5mm2 pn(vanleg hus kabel) i ei kabelpølse med 30 kablar ein plass der det er 60 grader c så er det galskap med 10a sikring, men visst ein brukar 1,5mm2 texiline hf90 i ei kabelpølse med 2 kablar ein plass der det er 25 grader c så er 16a godt innafor.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 43 minutes ago:

Men konklusjonen er den at 1,5mm kabel tåler 10a på korte strekk! :) og det var det jeg lurte på til og begynne med

 

Jepp, det tåler den helt greit. Så du gjør på ingen måte noen galt her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...