Jump to content

Valg av kartplotter 10-12" skjerm, budsjett opp til 15k


Viksund Bravo

Recommended Posts

Plotteren har tatt kvelden, og må oppgradere fra min Navman 5607 

Har alltid syntes at skjermen har vært for liten, og synet blir jo ikke bedre med tiden heller....

Blir litt forvirret i denne jungelen av plottere og karttyper. Har noen av dere vært gjennom samme prosess i det siste, og kan komme med anbefalinger?  Og hvor stor skjerm må jeg ha? 

Kan godt tenke meg å kombinere med et OK ekkolodd også for fiske. Kartet jeg har idag er C-map. 

Budsjettet er noe usikkert. Kanskje opp til rundt 15'?

 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg sett på Raymarine 95 eller 97 multi skjerm fås med wifi så du kan linke den opp mot nettbrett og den har 9" skjerm som jeg synes er veldig grei størrelse da det blir veldig voldsomt med 12" men den bruker Navionic kart så det er som du sier det er veldig mye og velge i, men hva annet utstyr har du ombord kanskje lurt og tenke på at utstyret du har bør kunne snakke sammen?

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

jeg har selv nylig oppgradert

vil anbefale Lowrance Elite TI - 7 eller 9 "

og ha 2 stk ved siden av hverandre , jeg har  7" og 9" i steden for en stor, -  da disse er uforholdsmessig kostbare

fordelene er å kart på den ene og lodd på den andre , jeg bruker mine

på 2 båter og kjøpte extra kabler og flytter i mellom

tror at du får f.eks f.eks  2stk -  7" for rett over 15.000 og de kan bruke både C-map og navionics

de kan speile skjermbilde og betjenes til/fra nettbrett trådløst med wifi,

slik at du kan ha extra skjerm billig f.eks  inni i kabinen.

Redigert av is_620
leste innlegget og rettet litt og la til info (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville uansett ikke velge kartplotter ut fra kartbrikken man har. Kart er ferskvare og koster ikke så mye. Nå som kartverket slipper fri hittil utilgjengelige dybdedata ned til 30 meter (Forsvaret sa til slutt ja) så ville jeg definitivt spandert på nye kart. Vet ikke når de blir tilgjengelige, men som sagt, kart er ferskvare. Kjøper du Raymarine med Navionics kart har du fri oppdatering i 1 år fremover.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, men liker å ha noe fastmontert. Og så trenger jeg ekkolodd i tillegg.  Nettbrett eller PC kan jeg heller ha i tillegg som backup og oversiktskart. 

 

Tror kanskje Raymarine a98 er en het kandidat....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med Raymarine a98

Ser veldig greit ut så langt. Mye å sette seg inn i :-)

kjøpte med en svinger cpt-100 som ble limt innvendig. Chirp/ downvision eller hva det het. Selv om jeg limte innvendig viste den bunnen på over 60m i 15 knops fart. Så var heldig med plassering. 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...