Jump to content

Bytte av eksosslange


AccentKristian

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Lurte på om dere kunne gi meg noen tips på en litt vanskelig teknisk nøtt jeg holder på med. Vi har en Accent 26 (designet av Peter Norlin) som har en gåen eksosslange. Vi må bytte den nå, og har problemer med å få dratt den gamle ut (samtidig som vi drar den nye inn). Vi lurer litt på om det sitter en vannlås eller noe annet som hindrer den i å gli ut av kanalen den sitter i.

 

Det er ikke så mange Accenter i Norge, og i Sverige har de aldri hørt om noen som måtte bytte slangen (!), så dette er pionérvirksomhet med Accent.

 

For de som ikke kjenner båten har den motoren foran, med eksosslangen liggende mellom ytterskroget og den indre glassfiberkonstruksjonen.

 

Er det noen som har noen tips? Ville i såfall blitt veldig glad :)

 

- Kristian

Link to post
Share on other sites

Poor you.....

Jeg skiftet eksosslange på min Accent i 98. Opplevde det samme som deg, den gamle ledningen satt somm bare f....

Løsningen min var å legge den i hylla bak ryggputene også brukte jeg en vinter å bygge pene hyller på den sida.

Den gamle eksoslangen tjente som hylse for ledninger etc.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Så du måtte rett og slett gi opp å legge den i det gamle røret? :(

 

Vet du om den går rett frem langs skipsskroget, altså at den ikke teoretisk skal kunne dras ut? Noen har nemlig snakket om mulige vannlåser/lyddemper osv, som kan gjøre det fysisk umulig å få dratt den ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Accent lik din. Min er støpt av Mørebas i Ålesund.

 

Jeg kan ikke tenke meg at det er noen vannlås eller liknende uten at du kan se dem med det blotte øye. På min er det en lyddemper helt akter og et L-bend i "klesskapet" over dieseltanken. Jeg går ut fra at du må trekke den gamle slangen enten fra dette skapet eller fra aktersiden opp gjennom luka.

Eller går din slange helt frem til babord stuerom ved siden av motorummet?

 

Problemet er nok at det er vanskelig å få kraft nok til å trekke slangen ut fordi den kiler seg fast. :cryin:

 

En mulig løsning som jeg ville vurdert hvis jeg ikke hadde klart å trekke ut slangen er å lage noen "arbeidshull" i bunnen av hyllen slik at du får løftet opp slangen dersom den har kilt seg. På den måten får du kortere strekk å jobbe med. Hullene burde ikke være noe proble å tette igjen ved å plastre igjen eller legge et lite lokk over. Jeg tror ikke det vil svekke båten på noen måte og jeg tror jeg bare ville laget et lokk over hvis jeg hadde hatt behovet.

 

Ring meg gjerne på mobil 926 46 947 dersom du ønsker trenger en "diskusjonspartner". Jeg synes det er artig hvis jeg kan hjelpe med ideer om hvordan løse problemer med Accent'en. Har hatt mine prosjekter på min, og flere er på trappene. :smash:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at det var noen vannlås el. lignende som holdt slangen, dog har jeg en mistanke om at en eller flere av popnaglene som holder ryggputene nok hadde feste i slangen.

 

Jeg ga opp, men jeg ser at MortenK har en løsning som burde gå. Som sagt jeg ga opp og la den i hylla bak ryggputene, det funka bra kun to nye hull å borre hvis jeg husker rett.

 

For ordens skyld, dette var en Mørebas bygd Accent.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...