Jump to content

Tips til ca 17-fots landstedsbåt som tåler litt sjø


snekkerbod

Recommended Posts

Hei,

Trenger noen gode tips til skjærgårdsjeep / landstedsbåt som tåler litt sjø. Har i dag en Ryds  16" som fungerer greit i fjordarmer, men det blir fort mye tunge slag når det blåser litt opp.

 

Antatte behov:

 - ca 17 fot

 - ofrer gjerne noe toppfart mot en noe mer komfortabel cruiseing i plan i 0,5 - 1 meters bølger

 - gjerne noen få år gammel så jeg kan kjøpe brukt. Da slipper jeg også å uroe meg for mye for småriper og bruksslitasje

 - pris: ganske fleksibel her, men kommer jeg meg under 150 000 så hadde det  vært fint

 - brukes i vestfold / telemarkskjærgården

 - skal uansett ikke brukes uttaskjærs når det er meldt ruskete vær

 - tror jeg ønsker midtstilt kjøreposisjon

 

Har vurdert:

 - Micore 550 - ikke prøvd men har lest den er bra i sjøen. Begynner  å dra på årene

 - White Shark 175 - god i sjøen, men førerposisjon får all sjøsprøyen rett i fanget

 - Uttern S52 - usikker på om skroget tåler litt juling

 

Alle innspill blir verdsatt.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville gått enda litt mer opp, til rundt 18 fot..   Ellers mener jeg å ha sett at Askeladden 505/525 omtales som sjødyktige båter men ikke egen erfaring med de 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yamarin er flate, brede og har totalt feil balanse - bensintank på tvers langs akterspeil. Det gir lett baug og tung hekk. Som ikke er gøy å kjøre på saltvann med bølger, men grei mens den står på hengern og på flatt vann eller ved brygga.

Men "sjøens Volvo 240" er flott for de som ikke spør om sjøegenskaper "som tåler litt sjø" - men for dem som skal ut på bøljan blå og som bryr seg ville jeg anbefale andre ting enn Yamarin.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del erfaring med yamarin 5400 og 56SC.  De to opplever jeg som meget gode sjøbåter som skjærer fint i bølger,  56SC som den beste av de to i bølger, men en anelse rank ved stilleligge og en person ombord.

1m bølgehøyde er ganske mye i en 17 foter hvis det blåser. Jeg har en Askeladden 605, som noen mener er god sjøbåt, jeg synes den slår litt, det er glemme sak å kjøre den i plan i 1 m bølger på komfortabelt vis. Gamle bølger på havet går fint med 1m, men ikke hvis det er " fersk fjordsjø".

Det blir foreslått at du går opp litt i størrelse lenger oppe, et godt råd synes jeg, med tanke på behovet du skisserer.

 

Sjekk yamarin sine 18-19 fotere, Ryds 568, AMT 190, Ibiza 19 sport, Askeladden 565. Gode sjøbåter alle sammen, muligens ibiza som best, men innredningen må passe behovet ditt også.

 

Askeladden 525 er en lekker båt, men synest den slår en del, ihvertfall i forhold til Yamarin 56sc, de testet jeg rett etter hverandre.

 

Bruk litt tid til testkjøring med aktuelle båter, og finn det som passer deg best, ingen her inne har like preferanser, derfor kan det bli litt motstridende råd, eks uenigheten om yamarin. Altså test selv!

 

Glemte å nevne Finnmaster i samme størrelse....

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt (Fortego) hadde vært perfekt, men den produseres dessverre ikke for tiden...

 

Brukere forteller at de kjører forbi det meste annet på sjøen i samme størrelse når det blåser litt...:smiley:

 

Selv opplevde jeg å kjøre forbi en Askeladden 705 Voyager hvor de som satt i sittegruppen ikke så ut til å ha det behagelig. Min venninne som satt i baugen kunne nesten ikke tro at vi kjørte i de samme bølgene... :giggle:

 

 

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 11 timer siden:

Yamarin er flate, brede og har totalt feil balanse - bensintank på tvers langs akterspeil. Det gir lett baug og tung hekk. Som ikke er gøy å kjøre på saltvann med bølger, men grei mens den står på hengern og på flatt vann eller ved brygga.

Men "sjøens Volvo 240" er flott for de som ikke spør om sjøegenskaper "som tåler litt sjø" - men for dem som skal ut på bøljan blå og som bryr seg ville jeg anbefale andre ting enn Yamarin.

 

 

Denne beskrivelsen passer på yamarins 17 foter - stutt og brei.    Balansen på min 5940 / 59C er bra, men den er bygd med så mye bæring i baugen at det ikke er noen nytelse å kjøre i krapp fjordsjø akkurat... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev Just now:

 

Denne beskrivelsen passer på yamarins 17 foter - stutt og brei.    Balansen på min 5940 / 59C er bra, men den er bygd med så mye bæring i baugen at det ikke er noen nytelse å kjøre i krapp fjordsjø akkurat... 

Fortego 5 er faktisk designet spesielt for å håndtere krapp fjordsjø så godt som mulig med spiss baug som skjærer i gjennom bølgene. I tillegg har den mye bæring på sidene, slik at det går an å holde båten i plan i moderate hastigheter. Alene kunne jeg kjøre min i 12 knop uten at den datt ut av plan...

 

Men ingen ville ha en båt som ikke var kjent...

Link to post
Share on other sites

skulle gjerne likt å prøvd den båten der.    Hvordan er den i unnasjø?, er jo gjerne en vanskelig balansegang der  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at ca 17 fot er en fin størrelse. Har 475 nå, og jeg må nok opp en størrelse for å få bedre sjøegenskaper. Bakgrunnen for at jeg ikke ønsker den for stor er min litt kronglete båtplass.

 

Har også kikket på Draco Oceancraft 570 fra begynnelsen av 2000 tallet. Litt gammel og begynner å strekke strikken i størrelse nå, men noen som har erfaring med den?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...