Joltus

Wallas 800 starter ikke, ingen tikking i pumpe, vifte går sakte

4 innlegg i dette emnet

Har selvsagt sendt mail til wallas service, men må jo høre her inne også.... 

Eg skulle slå på min her i går og da oppførte den seg ikke som normalt. 

Vanligvis når eg starter den går ei vifte som reguleres med hjulet og pumpa begynner å tikke. 

Når eg starter den nå hører eg ingenting før viften begynner å gå litt rolig. Den kan ikke reguleres hastighet på og pumpa tikker ikke. 

Alle ledninger henger fast og det er mer enn nok strøm. 

Har dere noen gode forslag til hvor eg skal begynne å feilsøke? Har ikke begynt enda, det må bli på sikt. Men greit å ha en plan når det plutselig dukker opp et vindu i døgnet.... 
Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Problemer med wallas 800". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Kommentar fra moderator:

Fra reglene:
Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel.
Båtfabrikat/modell: Uttern D66

Del dette innlegget

Joltus skrev On 19.6.2017 at 18.44:

Har selvsagt sendt mail til wallas service, men må jo høre her inne også.... 

Jeg har ikke mottatt mail fra deg?

Men må gjøre oppmerksom på at de som bruker domenet wallas-service.no ikke er meg, de tok det domenet etter jeg meldte min ankomst her på baatplassen. 

Og jeg har brukt Wallas Service på mine Servicerapporter og Fakturaer siden 2005, noe som "de" er vel klar over. Det var den lille oppklaringen.

Tilbake til problemet:

* Pumpa styres blant annet av en termostat (grå og flat "dings") som ligger i en klemme under kretskortet - mot godset i kokeapparatet. Om denne har løst seg ut vil pumpen stoppe. Termostaten resetter seg selv når apparatet har gått nedkjølingssyklusen. Termostaten kan også være defekt. Ta av kablene til denne og mål om det er gjennomgang.

* Sjekk om pumpen står fast; Løsne strømkablene fra pumpen. Sett 12v direkte på sukkerbiten (+/- har ingen betydning) i pulser. Gir den slag, er pumpen i orden.

Om termostaten og pumpen er i orden, er min første konklusjon at det er en feil på kretskortet, og at dette må skiftes.

Ring meg gjerne underveis i feilsøkeprosessen, også på kveldstid/helg

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund

Del dette innlegget

Takk wallas! Skal sjekke neste gang eg er i båten. Er også redd for kretskortet.... 

Eg sendte til post@wallas-service.no.... 

Ser at du har en annen adresse... 

Båtfabrikat/modell: Uttern D66

Del dette innlegget

Vi får vel høre hvordan det går videre?

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn