Spirit`ist

Yanmar 6LY - hvilken vei strømmer kjølevannet

12 innlegg i dette emnet

Har 2 uttak på motoren til vv bereder og defroster anlegg. Det ene uttaket er på vannpumpa, og det andre på termostathuset. Nå har jeg også koplet en Webasto vannvarmer inn i kretsløpet og denne har egen vannpumpe. Da har det betydning hvilken vei vannet strømmer. 

 

Finner ikke dette i blant noe Yanmar literatur. Noen som vet hva som er definert som "ut" og "inn" for kjølevann i ekstern krets...?

IMG_6147.JPG

IMG_6148.JPG

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Spirit 360 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LJ3310

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Såvidt eg hugsar så tok eg av slangane å testa ut dette i ei bøtte med vatn medan motor gjekk.  99.97% sikker på at det var ut på toppen ved termostat og inn ved vannpumpa. 

Bostedskommune: Hordaland, Stord Båtfabrikat/modell: Osvik 34 Navn: Albatross Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Aluminium Kallesignal: LK3129 MMSI: 258120580

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Start opp og kjenn på slangene hvem som er varmest.

Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Vår Kad43 har det akkurat slik som Sjeldenutpå skriver med utløp på termostathuset og retur til pumpe, måtte finne ut dette da vi satt inn en el.sirkulasjonspumpe i tillegg

Bostedskommune: Møre og Romsdal Båtfabrikat/modell: Viksund StCruz HT Navn: L.I.V.E. Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Man henter vann der det er varmest ved termostaten.

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Comfort 30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR3061

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Takk for svar og tilbm. Har kjent på slangene, men de blir nokså jevnt varme. I tillegg blir returvannet påvirket av varmen i vv bereder da båten ligger til landstrøm.

 

Jeg har i 10 år kjørt med vannet "ut" fra termostathuset, og er også temmelig sikker på at det er riktig. Etter at jeg monterte Webastoen i kretsløpet har jeg fått det "problem" at, når det ikke er mer vv igjen kan jeg starte Webastoen - og alt fungerer som det skal. Hvis vi blir liggende i ytterligere ett døgn, og jeg igjen starter Webastoen stopper den fordi den pumpen ikke får vann. Det blir luft i slangen. Starter jeg motoren i ett minutt eller to, fungerer den igjen. Lurte derfor på om det motoren pumper vannet den ene veien, og Webastoen den andre veien.

 

Har gjort en del "øvelser" får å få ut luft, men etter at Webastoen er kjørt en gang, må motoren startes for at Webastoen skal starte igjen.

 

Forslag til mottas med takk.... :-)

Redigert av Spirit`ist
Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Spirit 360 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LJ3310

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg ville laget en bypass, slik at Webastoen ikke behøver å varme motoren også når du trenger varmtvann. Slik har jeg gjort det, og det virker utmerket. Dersom du alltid holder returslangen mot motoren åpen trenger du da ingen ekstra ekspansjonstank.

 

Jeg har også ordnet egne tilkoblinger med kraner slik at jeg kan lufte det eksterne systemet ved å blåse gjennom vann fra slangen i marinaen. Det holder as jeg gjør det en gang i året. Må da huske å fylle på litt frostvæske.

Redigert av NilsPils
Bostedskommune: Akershus, Gjerdrum Båtfabrikat/modell: 31.5 ft MB, 25 ft tresnekke Navn: Saowanee og Tora Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE9423 MMSI: 258542310

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det kan være litt av ein prøvelse å få ut all luft. Eg vurderte ein periode å setja inn ein T med kuleventil på høgste punktet, slik.at eg kunne bløde forsiktig ut. 

Bostedskommune: Hordaland, Stord Båtfabrikat/modell: Osvik 34 Navn: Albatross Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Aluminium Kallesignal: LK3129 MMSI: 258120580

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Bare Y-kobling etter bereder hvor den ene går til retur motor og an den andre til Webastoen - er det du  mener? Også vil vannet velge minste motsandsvei som er tilbake til Webasto på sugesiden?

Har jeg forstått det rett....?

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Spirit 360 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LJ3310

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Nå var eg usikker på kva du spør om.  Dersom eg forstår røropplegget ditt med Y etter bereder riktig, så kan det tenkes at webasto lettere suger vatn frå motor "feil vei" i Y 'en ,en gjennom berederen ? Dette burde dog ikkje gi luft i systemet, men redusert effekt fra bereder.  

  Kan det skje at webasto suger luft inn vist du har ein liten lekkasje ein plass?,men då skulle det vel blitt vått der når vatnet ekspanderer av varmen.. 

Bostedskommune: Hordaland, Stord Båtfabrikat/modell: Osvik 34 Navn: Albatross Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Aluminium Kallesignal: LK3129 MMSI: 258120580

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Y-kopling pr. i dag, men lurte på om det var det NilsPils mente med by-pass løsning. Har for øvrig gått hele løypa når det lekkasjer uten å finne noe.

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Spirit 360 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LJ3310

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Info fra Yanmar

Yanmar 6LY.JPG

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Scand Atlantic 3500 Navn: Bappen Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LG4908 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende


Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto


Logg inn