Jump to content

Tips til flott plass i ryfylkebassenget med 2 barn og kone som krever lekeplass, kiosk osv.


OddArild

Recommended Posts

Hei. 

 

Vi kommer nå tilbake fra Campingvogn med 2 små barn på 2 og 6 år, og jeg prøver og overbevise de alle 3 om at båtlivet er mye kjekkere enn camping.

Vi har jo hatt ekte vestlandsvær, så vi har ikke vært på noe "sovetur" enda med båten, derfor har de ikke talerett enda ;) 

Vi hadde vogn på Rosfjord i Lyngdal med alt det medbringer av aktiviteter rundt, og kona tror ikke at det finnes noe gøy og gjøre på en holme i en uthavn eller gjestehavn.

Orker ikke en viss plass med mye fest og fulle folk rundt barna.

Vi bor på Jørpeland.

 

Odd Arild

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Takk for kjappt svar, har sett på skartveit og gleder meg til og prøve det. 

Hvordan er det der, må du ringe og bestille plass 2 uker før? 

Om det evnt er mulig da.

Har ikke den største båten, 40 fot og 3.85 bredde, men trenger alikevell relativt bred bås evnt, nokk av de? 

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev 1 minute ago:

Eriksholmen og Nedstrand er flotte plassar for ungar.

Fulle folk kan  jo dukka opp overalt, men dette er ikkje typiske "fyllehamner"

Takk :) 

Joda, håper ingen misforsto meg der, jeg tar meg gjerne en pils selv, men som du skrev "fyllehamner" 

Nå må vi bare få noe bra vær så vi kan prøve båten.

Link to post
Share on other sites

Kvitsøy er og grei plass. Der er det butikk i nærheten til gjestekaien, og mange koselige plasser til lek og tur. Og så er Skudenes nærmere enn du tror, når du først er på Kvitsøy. Med en 40 foter blir sjøen over flatere og. 

På Skudenes er det masse flott å se på. Butikker, spisesteder, lekeplasser og en tur i gamle delen av Skudenes er absolutt et must. Hele atmosfæren der gjør at skuldrene automatisk senkes flere hakk. Og så MÅ fleskepannekakene hos slakteren prøves. Du får lyst til å ta turen opp en annen gang bare for dem. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er masse fine plasser å besøke. I uthavn er naturen i seg selv en lekeplass og om du har ei jolle som planer, er en tur med til kiosk eller butikk ofte en flott aktivitet. Et godt utgangspunkt er http://ryfri.no. Rossøysund, Børøy, Langøy, Lille Teistholmen, Tingholmen, Furutangen, Lindøy osv har alle slått godt an med unger. Har aldri lagt med båten på Skartveit, men vært innom med jolla når vi har vært på Furutangen, og har fått et veldig godt inntrykk av plassen. Grei pris på diesel har de også hatt når jeg har vært der. Mye av poenget med båt er å kunne prøve nye plasser. Vi flytter oss alltid etter en eller to dager. På Furutangen er det en uke der det er et arrangement som gjør at plassene er for deltakere, ellers er det fritt fram over alt.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at Lindøy utenfor Stavanger er særdeles "fast plass" aktig. Har ikke vært der selv pga det som fortelles om plassen. De vanlige faste som er, for å si det fint, i fin form til de små timer. Og som skuler mistenksomt på fremmede som ankommer.

Eller er det bare "fake news"?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 7 timer siden:

@Tilplan: Vart litt nyskjerrig:  "Furutangen" den kjenner eg ikkje til, er det Foreneset på Jelsa du siktar til?

 

Furutangen ligg i Kådavågen sør-aust på Randøy.  Misjonsselskapet har leirplass der, og staden er open for alle så lenge det ikkje er arrangement.  Det er godt bryggeanlegg med straum og vatn.  Du treng ikkje vera spesielt redd for utagerande festing...

 

Kvar sommar arrangerer Misjonselskapet famileleiren Båt og bibel, i år frå 7. til 14. juli.  Dette er ganske gøy, og var ønskevalet for ferie alle år frå vi var der første gong for om lag 11år sidan.  Ungane fann seg lag, og det 2. året var ungane borte frå vi fekk første tamp i land.  I løpet av tida vi var der såg vi dei når dei trengde meir pengar, eller dei var svoltne og så sov dei jo i båten.  Arrangementet er ope for alle.  Det er ikkje krav til påmelding og ein bestemmer sjølv kor lenge ein vil vera.  Under arrangementet blir ein ønska velkommen av dagens havnefogd som tildeler plass og hjelper med fortøying.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...