Jump to content

Kræsjet i bryggekant, fikse nå eller la tørke til våren først?


Duppe

Recommended Posts

Skulle legge til alene og måtte ha stor fart inn i båsen for ikke å blåse av, bakket kraftig og trodde alt var perfekt men det var akkurat nok bevegelse i båten fra vind eller moment til at den ség fram og skrapet opp mot det skarpe vinkeljernet på brygga før jeg fikk surret fast. Utrolig ergerlig.. :worry:

 

Har lest litt rundt, men fortsatt litt uklart hva som er neste skritt. Må jeg vente til våren for at det skal tørke 100% før reparasjon? Har ikke kjørt båten siden men det har kanskje regnet litt på? Vet ikke.

 

Og er det nok å bruke gelcoatsparkel på så dype skraper, eller må det annet skyts til først?

 

Hvis gelcoatsparkel eller annen sparkel, bruker man det rett på eller er det en idé å først ha på noe tynt som f.eks. superlim for å tette kriker og kroker i såret først?

 

HzRVAmg.jpg

 

Og sist, hva med fargen? Er det riktig mon tro? Har kjøpt hvit 2000 fra Soromap på Maritim https://www.maritim.no/gelcoatsparkel-hvit-2000-100gr

etter dette fargekartet:

Gelcoatsparkel%20fargekart.png

 

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler med deg..dette skjer. Gjelder å polstre båsen så får det heller være med "morsomme" kommentarer på brygga. 

Gelcoatsparkel bør holde. Dersom du planlegger å bruke båten utover høsten ville jeg avfettet godt og lagt inn en foreløpig fylling for å utbedre dette ordentlig når båten er på land. Har god erfaring med gelcoatsparkelen men viktig å følge rådene mht. finhetsgrad på slipepapiret. Farge må du nesten vurdere selv. 

Link to post
Share on other sites

Ergelig når slikt skjer.

 

Ingen grunn til å vente med å fikse opp. Har du tilgang til en Dremel-fres (eller lignende)? Ville ha frest rent slik at løs og krakkelert gelcoat blir fjernet. Så avfettet med aceton før maskering rundt skadene og sparkling med gelcoatsparkel. Etter sparkelen er herdet kan du forsiktig slipe ned med Dremelen til du er nesten jevnt med resten. Så vannsliping med våtslipepapir i finere og finere grad til det sparklede området ligger jevnt og flukter med resten. Til slutt avslutte med en rubbing, polering og voks på toppen. Har foretatt en del slike reparasjoner selv (båten min så ut som den var skutt med hagle da jeg kjøpte den), og har da avsluttet med våtslipepapir P1200 før rubbing og polering, men har du tilgang til finere papir er det enda bedre.

 

Ut fra bildet tviler jeg på at det er noen strukturelle skader der du trenger går i dybden for å fikse. Noe annet er den bøylen rett under skadene, den ser ut til å ha blitt bøyd? Ville gjerne fulgt med litt der i tilfelle den har røsket mer enn ønskelig i laminatet.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å høre at skrapet ser ut som 'bare' gelcoatskade, men hva som har skjedd med løftebøylen og innafor er et godt poeng, det hadde jeg ikke sett. Skal sjekke i morgen.

 

Får skaffe Dremel til å rydde opp såret før sparkling da, men hvilken type fres kan være god her? (tar gjerne tips på Dremel også, virker være mange typer)

 

Kanskje jeg skal bare fylle så godt jeg kan nå fra brygga og så gjøre finsliping/puss etter båten blir satt opp til høsten, eller er det best å gjøre alt nå?

 

Og hva er erfaringer med gelcoatsparkel og vanlige sparkelspader som f.eks. fra Clas Ohlson, er de for myke f.eks? http://www.clasohlson.com/no/Sparkelsett/30-9377

Link to post
Share on other sites

Gel-coat fargen/koden får du hos båtfohandleren eller fabrikken, der båten er produsert., hvis ikke denne fargekoden står i båten. Ser jo ut som en forholdsvis ny båt, så det gjelder å treffe med riktig farge. Er jo veldig mange nyanser i f. eks hvit farge. Ville ikke ha stresset med fiksing av dette nå, men ventet til båten er på land. Er jo bare noen små-hakk i gel-coaten.

Link to post
Share on other sites

Kommer du godt til er det lite i veien for å gjøre alt nå, så er du ferdig med det:wink:

 

Hvis du bruker minifres generelt lite til vanlig holder det lenge med varianten fra Biltema (har noen slike på jobb, de blir brukt en del og har holdt godt). Selv har jeg en utgått modell, Dremel 300, men det har kommet nye og greie erstatninger. Jeg synes det er en fordel å ha ledning, da slipper du ikke opp for kraft hvis du skal holde på en stund. Fresestål får du blant annet på Clas Ohlson, men du får også tak i på Biltema, da i slike samlesett med masse forsatser til forskjellig bruk. De fresestålene på bildet har jeg flere av og bruker dem blant annet til gelcoat reparasjoner. 

IMG_6048.JPG

Link to post
Share on other sites

Lurt å kontakte fabrikken. Fikk selv noen små hakk i skroget på ny-båten, og farge-koden på gel-coaten stod på merkeskiltet ombord. Dette var en hvit farge, men der finnes jo mange hvit-nyanser. Kontaktet div. leverandører, og leitet på nettet, men denne koden var ikke å oppdrive. Kontaktet da fabrikken i Sverige, og dette var en "spesial-farge" de hadde, så jeg fikk til- sendt en liten pakke med gel-coat, så nå er det bare å tilsette herder. Venter med dette til båten er på land, (eller til våren).

Link to post
Share on other sites

Men ser nå at akkurat på baugkanten hvor skadene er, er jo fargen grå og noe helt annet enn resten av en eller annen grunn, så må i så fall bli noe grått jeg tar på øyemål og ikke fra fabrikkskoden.. AKURoCE.gif

 

Ikke bare er den grå, men går over til hvit rett ved så dette blir nok umulig å få sømløst til. Kanskje best å sette på en metallkant for å dekke til der (og hindre fremtidige skraper).

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for hjelp med dette. Har nå freset, vasket og fylt opp det ene såret. Det andre kunne jeg ikke ta det var klissvått pga. at det renner fra utløp (metallsak på bildet) fra ankerbrønnen og rett på her. Blir nødt å vente til det har vært tørt lenge eller rett og slett til høsten. Samme med sliping og pussing da det var vanskelig å jobbe når båten beveget seg.

 

Bøylen under ser ikke ut til være berørt av kræsjen. Hverken bøyd eller skrapet. Det er bare bildet som viser det litt rart. Det var jo også veldig liten fart så det var nok uansett ikke nok moment igjen etter skrapingen.

 

Angående den grå fargen i kanten på baugen var det også mest på bildet og uansett overfladisk. Hvit 2000 var nok kanskje litt for hvit, men noe mindre hvitt hadde blitt feil det og. Fikk aldri svar fra fabrikanten om fargekode, men poster den her i så fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...