Jump to content

skibsplast 655 med suzuki 140 hk, stålpropell vs alu. Dimensjon.


glalaks

Recommended Posts

Hei.

 

har en skibsplast 655 med suzuki 140 hk.

 

har i dag 14x19" alupropell.

 

har kommet over en turbo1 stålpropell som er 13 1/4 x 19.

 

noen som har noen formening om hvordan det vil funke? Hvor mye utgjør forskjellen i turtall. Får ca 6000 rpm i dag med alupropell.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Normalt vil en turbo stål ha bedre grep enn en ordinær alt propell.  Men disse suzukiene er lavt giret og bruker propeller med større dia/areal. 

Mistenker turboen ikke vil gi noen gevinst på din båt men vil komme bedre til sin rett på en mindre/lettere båt...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Solas passet relativt bra. Mye finere gange med mindre vibrasjon/resonans i båten, som jeg ikke hadde forventet eller tenkt over. Solasen reklamerer med mye baugløft. Vet ikke om jeg merker det, men den kan jo trimmes ut til det uendelige noe som da gir mer løft. Alt i alt veldig fornøyd så langt. Har bare prøvd den en tur i halvmørke, men følte at båten virket litt mer sporty og lettere i vannet på et vis, men det kan være mørket som lurer meg også...?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Deepblueyachtsupply.com

 

kom imponerende nok etter 7 dager med billigste frakt..

 

klarte 35,3 knop på GPS om jeg ikke husker feil. Får se om jeg får til et par turer enne uka. 

 

Prisen ble vel rundt 3500 inkl toll og moms.. dollaren er vel ikke så gunstig nå

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som et eksempel så begynte alupropellen å slippe litt over merket på midten av skalaen. Med stål trimmet jeg nesten helt til toppmerket uten at den slapp vannet. Vet ikke hvor langt det er hensiktsmessig å trimme ut...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Prøver litt nå.. maks på GPS viser nå 36,5 knop. Bra på en 655;)

 

aks er bra og eller fornøyd.

 

vet ikke med marsjfart, men tok noen bilder..

36,5 var med litt bølger fra siden. Klarte 36,0 i lett medvind. 

 

Med alu var den sjelden over 33 om jeg ikke husker feil. Så merker faktisk noe forskjell.. trimmet den helt til toppen på trimmåler og den slapp ikke da heller men var nok like før. Går så vidt over 6000 rpm på topp..

IMG_4654.JPG

IMG_4655.JPG

IMG_4656.JPG

IMG_4657.JPG

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...