Jump to content

Hvor får man utført reparasjon på Garmin GPSMAP 525S som ikke lenger er dekket av garanti?


morgull

Recommended Posts

Har en Garmin GPSMAP 525S som ikke lenger fungerer.

Ble helt død etter at det ble forsøkt oppdatert med nyeste software versjon.

Har sjekket med Garmin Support i Norge. Der sier de at 5x serien har utgått for service og at de ikke lenger tar den inn for reparasjon/bytte.

 

Er det noen som vet om andre steder man får reparert Garmin kartplottere?

Tenkte å prøve å gi den en sjanse før jeg eventuelt kjøper ny..   

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Den er fra 2010, så garantien gjelder ikke lenger.

Har googlet mye om det på nettet, og blandt annet prøvd master reset, men ingen ting hjelper.

Etter at softwaren ble oppgradert så er den helt død. Ingen ting på skjermen, ingen lys på knappene, ingen lyd. Har sjekket sikringen, byttet til ny Garmin kabel og prøvd med et annet fulladet batteri. Fortsatt ikke noe liv i den.

 

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Mulig dine bønner ble hørt "Seatronic" startet en kampanje i dag.

 

https://seatronic.no/raymarine-innbytte-2017?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetbrev200817

 

Har du en gammel kartplotter, radar, autopilot, seilbåtinstrument eller VHF, og kunne du tenke deg å oppgradere? Seatronic og Raymarine tilbyr deg i en begrenset periode å bytte ut utstyret du har, uansett produsent, og få inntil 25% rabatt på nytt utstyr.

Har du eksempelvis en gammel kartplotter som du sender oss, så kan du velge en ny plotter i utvalget vi viser nedenfor.

 

Før het det at en skulle ha deler på lager i 10 år. er den fjernet???

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulig Eprom brikken har fått seg en bad flash her. Dvs noe har feilet under oppgraderingen. Egentlig ikke så mye du kan gjøre uten å være veldig god på hardware. Sannsynligvis er plotteren ødelagt. Uten å kjenne til Garmin så tror jeg  ikke noe annet blir lønnsomt, nesten uansett. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk ingen feilmeldinger under oppgraderingen.

det var ved første restart etter oppgraderingen at den ble helt død.

 

Har sett den siden jeg også Ivar. Kan være en ide, men det lønner seg nok kanskje ikke når man må legge på dyre fraktkostnader som du nevner.

Redigert av morgull (see edit history)

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Vil du ha DIN plotter, eller vil du ha en lik en? Jeg så en slik til salgs for rundt 2000,- mener jeg. Da er det kanskje ikke verdt å prøve og reparere med mindre du har en del data på den du vil ha ut?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

lippert skrev for 4 timer siden:

 

Hvem har hatt en slik regel?

Det var det Husqverna fortalte meg da jeg skulle ha en del  14 år  etter at de hadde sluttet å lage den modellen, de hadde mange deler,  men ikke den jeg trengte.

Den var ikke etterspurt og var utgått.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tenkte det samme. Ligger en på eBay til ca 2000 nok. Skal nok godt gjøres å smyge den prisen i reparasjon med mindre du gjør det selv. Det _kan_ jo være en ide å åpne den selv, men siden den gikk heden under oppgradering er det vel lite sannsynlig at det går an å gjøre så mye, med mindre det finnes en 'super-reset'-funksjon. Lurte også på: Kan det være at et internt batteri for minnebackup har tatt kveld ila oppgraderingen?

 

(Ups; Roger-jo smøyg seg innimellom der)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det eeprom som har tatt kvelden, så har denne "brente" data og trenger ikke strøm for å ha dataene lagret. En løsning kan være om eeprom kan tas ut, og prøve å flashe denne i en ekstern eeprom brenner. Men hvem har en slik en liggende....

Så spørs det om Garmin har lagt inn noen check rutiner i firmware. 

Link to post
Share on other sites

Ser dessverre ut til at denne enheten er "bricked" = blitt til murstein.

 

Beklageligvis er det sånt som skjer , særlig ifm. firmware updates o.l.

 

Dette er særs følsomme ting , og kunne det stått 10 streker under  "Ikke steng/slå av/rør/påvirke" enheten under oppdateringen , så burde det gjøre det :)

 

Kan være lesefeil på software/ overføring fra brikke / feilformatering, whatever.

 

Ville vurdert en oppgradering var jeg deg , eller nytt kjøp av brukt til 2 båtpenger eller mindre.

 

Lykke til , kjedelig uansett :)

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...