Jump to content

17 fot med utenbordsmotor, lage enkel fjernstyring?


Læregutt

Recommended Posts

Har akkurat gjort et impulskjøp av en gammel Sigerfjord 17,5 fots båt med bakke uten motor. Tenkte jeg ville utstyre den med en 20 hk motor og fjernstyring. Ville helst unngå el-start og batteri, men det er kanskje ikke så lett å få til? Må jeg skru av bakken og bruke rorkult for å få til en enkel motorløsning? Eller finnes det en enkel fjernstyring til en eller annen motor? Tips? 

20841134_10212865609812586_7222838159622941946_n.jpg

20842099_10212865608852562_1604915359891883618_n.jpg

20799329_10212865613172670_2578778265803636369_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal du kjøpe ny eller brukt motor? 

 

Ingen problem å droppe el-start og beholde fjernstyring. 

Du vil nok ha mye nytte av å kunne sitte ved vindskjermen og styre, enn helt bak ? Både mtp vektfordeling, ly for vær, støy og sikt. 

 

Siden det er gammel båt, men ny for deg: sjekk at det ikke er sprekkdannelser og eventuell fuktskade i akterspeilet. Sjekk at den vannfaste finerplata er hel og i orden. Bytt ut om den er tvilsom. 

En 20-hk veier litt mere enn den som er på bilet, og det blir en del mere påkjenning på akterspeilet. 

Lykke til! 

Husk å kjøp riktig lengde på motorstammen ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var fyren på båtsjappa her som mente at kombinasjonen fjernstyring og manuell start ikke fantes. Han snakket sogar om at man måtte ha batteri pga av strømmen som motoren produserte. 

 

Er det noen som ha forslag til en enkel og rimelig løsning? Båten kan nok bære opptil 40-50 hk, men med en mann i båten er det nok med 20 hk, tenker jeg. Dette er visstnok en halvplaner. 

 

Kommentar fra moderator:

Fint om du kan oppklare om det er fjernkontroll av gass/gir og/eller styring av båten du spør om.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hatt batteri uansett. Gjør det enklere med automatisk elektrisk lensepumpe og landterner.

 

El-start er veldig kjekt å ha.

 

Hvor i landet bor du?

 

Personlig ville jeg hatt litt overmaskinering (sett i forhold til det minste du ville valgt i dag). Veldig ok dersom du skal ha med deg flere på tur innimellom. Samt at den kan rusle på lavere turtall ellers. Gir ofte bedre drifstofføkonomi og mindre støy.

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det du trenger av fjernstyring til motoren er styring, gass og girvelger. Du trenger ikke elektrisk start, men det kan være kjekt å ha hvis du får deg en motor som kan lade batteriet selv (enkelte motorer større enn 30hk har ikke snorstart, så vurderer du rådet lengre oppe om en motor som er mer tilstrekkelig hvis du skal ha med flere folk ombord kan det være greit med muligheten for elektrisk start). Batteri må du nesten ha hvis du skal ut på sjøen etter mørkets frambrudd, og også med tanke på lensepumpe (blå skrift = linker, klikk og se :wink:).

 

Slik det ser ut på bildet er det montert styringsvaier fra rattet framme ved vindskjermen. Nå er bildet litt lite på min skjerm (og ikke mulig å forstørre skikkelig), så kanskje du kan ta et par nærbilder slik at det blir enklere å se hva som trengs? Styringsvaieren skal kobles framme på motoren, enten i løftehåndtaket eller en brakett som er beregnet til styring. Hvis det gamle opplegget er ødelagt får du tak i styrevaier, styresnekke og akterspeilfeste hos Biltema, eller andre leverandører som Maritim, Seatronic og lignende. Kjøper du en motor må du se etter en som er klargjort for fjernstyring, da har motoren akslinger/braketter på siden av motoren som er beregnet til å koble på vaier for styring av gass og girskift. Ofte selges det motorer med ferdig opplegg på finn.no (kontrollboks til gass og girskift med vaiere i strømper og tilhørende braketter på motoren), så ikke dumt å kikke innom der av og til :wink:  Kjøper du splitter ny motor bør forhandleren din kunne hjelpe deg med å kjøpe det du trenger, eventuelt også montering hvis du føler det er bedre å få det gjort av fagfolk. Maritim, Seatronic og andre har også slike universelle kontrollbokser for gass og gir som du kan få kjøpt passende vaiere til. Disse kan da legges ved siden av styrevaieren fra bakken og akterover til motoren. Montert skikkelig kan du da både styre, gi gass og gire fra førerposisjonen, uten å trenge reise deg opp for å gå bak for å skifte gir eller justere gassen. 

Link to post
Share on other sites

@dieselfan Jeg håper å finne en brukt motor, særlig hvis man skal opp i størrelse. Får bare smøre meg med tålmodighet og se om det dukker opp en komplett pakke med kontrollboks og det hele. Akkurat nå er det lite å finne her i Troms. 

 

@Grand Banks jr: Jo, jeg ser den. Batteri er kjekt, men det ser nesten ut til at båten er laget i en tid der batteri ikke var vanlig. Ingen kasse for det bak. 

 

@Hakkannen: Takk for gode råd! Jeg skal sjekke akterspeilet og vurdere motorstørrelse en gang til. Også blir det vel tilgangen på brukt motor som kanskje til slutt bestemmer hva jeg ender med. Det var ment å være en rimelig båt som skulle stå klar på henger ved hytta. Ville ha et enkelt opplegg med færrest mulig feilfaktorer: Ikke kalesje som får jordslag og mugg, ikke batteri som fryser i stykker, og helst en motor som kan hektes av og oppbevares innendørs. Sistnevnte er kanskje ikke så lettvint med fjernstyring. 

 

@alle: Takk for gode råd, alle sammen!

 

Link to post
Share on other sites

Da er det lettere å hjelpe når vi vet litt mer om hva du vil :)

Ville ikke kjøpt motor uten snorstart av sikkerhetsmessige grunner...

wire styring er driftsikkert om du justerer det inn skikkelig.

Siden du nevner enkelt og ikke for dyrt så nevner jeg noen grove priser:

Om du går for enspakskontroll så trenger du gjerne et modellspesifikt moteringssett som koster 400-1800kr.

Enspak og 2x kontroll wire koster 2000-4000kr

Styresnekke, ratt, styrekabel og styrestag koster fra 2500-5000+

Styresnekke og kabler er klsset til xxx antall hk, så tenk på det også før du velger motor....

 

Nå tror jeg det er vrient å komme særlig lenger før du har valgt motor. ..

 

Link to post
Share on other sites

@dieselfan: Takk for nyttig info. Styresnekke og kabler er det allerede på båten, som tidligere har hatt en 50 hk på hekken. Det antydes at den veier rundt 300 kg, så jeg tenker at en nyere Suzuki 30 hk 4-takt  burde holde for en mann ombord. Så akkurat en 2015-modell med ekstratur avertert for 30.000 kr. Mer enn jeg tenkte å bruke, men er det en grei pris for en motor som er gått 27 timer? 

 

Har også en syv år gml 20 hk Suzuki på hånda. Men den har rorkult og manuell start. Er det greit å bygge om en slik?

Hvis noen vet om konkrete produkter som jeg kan bruke for å koble en 20 hk Suzuki til kontrollboks for gass og gir, så legg gjerne ved linker.

 

 

 

 

Redigert av Læregutt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Læregutt :-) ingen kan svare på det uten at du forteller hvilken årsmodell det er og hvilken utgave....

Husk, vi ser ikke det du tenker....  Forumet jobber med den funksjonen men den er ikke helt ferdig enda.... og inntil da må du dele mer detaljer for å få sving på svarene...

Link to post
Share on other sites

Syv år gammel skulle vel bli sånn ca 2010-modell. Ellers vet jeg at det er en Suzuki 20 hk 4-takter med lang stamme, ikke el-start, med rorkult. Det er hva jeg vet om motoren. Og spørsmålet dreide seg om hvorvidt det er mulig/vanskelig/regningssvarende å bygge om gass og gir fra rorkult til fjernbetjening? Fint om noen har gode råd før jeg evt kjøper en sånn motor. 

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke det. Motor er ikke kjøpt ennå, og selve båten kommer om ei uke. Så jeg driver og leter etter motor med tilbehør på Finn og Facebook. Dessverre er de fleste motorene på 20hk med rorkult. Får bare smøre meg med tålmodighet og vente på en passe stor motor som inkluderer alt jeg behøver - altså kontrollboks og kabler. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...