Jump to content

Brunt skum i kjølevæske Volvo Penta Kad43


Kad 43

Recommended Posts

Samme brune "grøten" som jeg fikk etter en motorrens på kjølekretsen. Det er en blanding av kjølevæske, rustavleiring og dritt fra varmeveksler, (iflg motorverkstedet hvor jeg kjøpte rensemiddelet) Eneste måten for å få det ut av systemet er gjentatte skyllinger mens motoren går, med vann inn på toppen av varmeveksler, og åpen kran i bunnen av motor. Jeg har skylt på denne måten hver sommer i 3 sesonger og enda er kjølevannet ikke helt klart. Men det blir stadig bedre. Men olje er det ikke, da hadde det luktet, og oljen hadde minket på peilepinnen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

...om den var var min vill jeg tatt ut termostatene og sørget for å spyle systemet helt rent med ferskvann, tappet ned og så fylt opp med spesifisert frostveske i sterkeste anbefalte konsentrasjon.

Würt selger et lite sett som avslører om du har hydrokarboner (olje) i kjølevannet. (har ikke egen erfaring enda, men anbefalig fra gode kilder, kanskje noen kan dele erfaring/kunnskap ? målgruppen er bilverksteder... )

Link to post
Share on other sites

En bra metode er å først kjøre med oppvaskmiddel maskinoppvaskmiddel, da får man renset ut alt av organiske og petrokjemiske forurensninger. (Redigert for å unngå misforståelse)

Deretter nøye skylling. Eventuelt ny omgang dersom vannet fortsatt er forurenset.

Til slutt  fosforbasert rustfjerner som Ferro-Bet, Systemrens etc.

 

Viktig at motoren kommer opp i full driftstemperatur og kjøres flere timer både med oppvaskmiddelet og systemrensen.

 

Link to post
Share on other sites

Helt normalt med sånne avleiringer i kjøleveske, enda mere blir det hvis du har asdic varmeaparat og varmtvannstank på motoren sitt kjølesystem, jeg tok en skikkelig rens nå i sommer, skylte først 3 ganger gjennom med rent vann, kjørte motor ved hver skylling, så på med systemrens og kjørte motor varm, sto natta over, så 2 gjennom skyllinger dagen etterpå og så på med ny kjøleveske, nå har det holdt seg rent og fint, husk ta ut termostat når du gjør denne jobben, så du er sikker på at du får skyllt gjennom alt i systemet. Husk å bruke helst rød longlife kjøleveske

 

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedr kjølevæske:

Rød væske garanterer ikke riktig spesifikasjon ut fra det jeg har lest. Så vær obs på det.

 

Skal ikke KAD43 egentlig ha grønn kjølevæske med G48 spesifikasjon? Skal i alle fall det på tidligere modeller. Rimeligste jeg har funnet er 4 liters kanne på Maritim til 229,-  

 

Hvis jeg har forstått det riktig så har den ennå bedre egenskaper mot korrosjon enn rød longlife. Men jeg har også forstått at dette er et avansert felt for en vanlig forbruker å komme inn på.

 

Fant heller ikke spesifikasjonene her på mobilen.

 

https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter#.Wb4fooU8yaM

 

Sun oppvaskmiddel og SystemRens

Jeg renset min motor ved å la termostatene stå i, drenerte ut kjølevæsken, blandet Sun oppvaskmiddel ut i vann FØR jeg helte det på motoren, og toppet med vann. Viktig å blande ut pulveret før det helles i motoren. Det kan klumpe seg ellers.

 

Deretter kjørte jeg motoren driftsvarm og hadde det i et par dager. Brukte motoren "pent" men driftsvarm på et par turer. Var skeptisk til det. Men stolte på ekspertisen her. Fungerte godt.

 

Drenerte ut veeeldig møkkete vann (når kaldt). Deretter skylte jeg godt uten termostater. Fylte opp motor med rent vann, på plass med termostater, og tok en ny runde til driftsvarm (begge termostater åpne). Lot den kjøle seg helt ned, drenerte ut. Gjentok en gang til.

 

Deretter kjørte jeg rens med SystemRens. Min motor hadde et belegg Sun ikke fjernet. De anbefaler å ha termostater i motoren. Kjøre til driftsvarm. Gjerne ta noen turer over et par dager. Så drenere. Jeg gjorde det, og da fikk jeg lekkasje. Det ene kjølerøret var tæret i stykker. Og jeg tror rensen jeg gjorde tok vekk gammelt skit. Dermed ble lekkasjen synlig. Byttet røret og alt er greit.

 

Kan legge til at overalt hvor jeg kom til for inspeksjon så forsvant belegget som var der før. Motoren ble så og si ren innvendig.

 

Dvs, rensen klarte ikke å gjøre rent i den ene banjobolten (hul-bolt). Den som gikk inn i turboen hadde et hardt "lokk" i det ene sidehullet. Fjernet det manuelt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp denne Systemrens jeg brukte for 3 år siden, og har skylt og skylt hver sommer, men enda er vannet brunt etter noen turer, denne sommeren kom det også noe skum i varmeveksleren som jeg fikk skylt ut. Kan det være at denne systemrensen er FOR sterk for eldre motorer? (Ford 2726 fra 1991) Og kan disse avleiringene/skum tette kanaler inne i motoren? (Har ikke problemer med kjøling så langt)-----------

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

SystemRensen kan være skummel hvis du har aluminium noe sted inni motoren. Da bør den stå begrenset tid. Men hvis vannet blir brunt, er det da rust? Eller er det olje? Kan det være noe annet?

 

Min motor er fra 1979. SystemRens fungerte fint der, bortsett fra at den fikk renset vekk gamle avleiringer som tettet der et rør var tæret bort. Greit å få vite om det mens jeg lå stille i hjemmehavn.

 

Hvis du har varmtvannstank: Husk å spyle igjennom denne også.

 

I gamle motorer kan det ligge rust og slam i kanaler og steder der det kan "sette deg". Løsningen er vel da å kjøre en "hard kur" med å skylle igjennom til det blir rent.

 

Mulig du kan gjøre det i høst når båten er på land: Sette opp en 20-50 liters kanne med SystemRens og bruke en lensepumpe eller liknende til å sirkulere dette igjennom motoren (fjerne termostatene). Da kan pumpen surre og gå og dermed kan man få driten ut i kanna. Så evt ha et filter som stopper driten før væsken kjøres inn i motoren igjen. 

 

Jeg skylte gjennom motoren i alle fall 10 ganger før det ble nesten bare rent vann som kom ut. Jeg måtte fylle motoren helt til randen, og når jeg da lot vannet renne ut var det til slutt kun den siste literen som hadde farge. Jeg brukte en isboks (ca 2 liter hvit boks) for å se fargen. Når det kom en 3-4 cm dybde i den var det lett å se fargen mot den hvite fargen i boksen.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, Grand Banks jr. Jeg kommer nok til å ta en siste grundig skylling til sommeren, for båten ligger i boblehavn om vinteren. Jeg har ikke prøvd å fjerne termostaten når jeg har skylt gjennom med vann, det vil jeg nå gjøre. Skal motoren gå mens jag skyller uten termostat?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjørt motor uten termostat. Jeg har bare tatt ut termostatene for å kunne skylle med hageslange igjennom motoren "begge veier" til nederste tappeskrue på motorblokka.

 

Termostaten stopper vannet fra å skylles ned i vannpumpen (på min motor i alle fall), så ved å ta de ut (jeg har to), så fikk jeg skyllet grundig begge veier og ut gjennom nederste tappeskrue. Jeg har også kjørt motoren varm (med bare rent vann) 2-3 ganger for å få skylt ut alle andre kjemikalier. Da med termostat på plass.

 

NB: La alltid motoren kjøle seg helt ned før du tapper ut kjølevannet, og la den alltid være helt kald før du skyller med kaldt vann (fra hageslange feks). Motoren har ikke godt av/ tåler ikke å kjøles for fort ned.

 

Jeg demonterte også den ene slangen til varmtvannstanken for å skylle godt igjennom den også. 

 

Hvis du prøver metoden med en elektrisk sirkulasjonspumpe (jeg har ikke gjort det ennå), så bør termostatene ut. Motor skal ikke startes. Poenget er da å la sirkulasjonspumpen drive vannet rundt kontinuerlig, for vann og kjemikalier i bevegelse vasker best.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...