Jump to content

Hurt HBW 360-2R gir ødelagt, erstatninger?


Morten1989

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Jeg har kikket litt for en kopis av meg som har ett Hurt HBW 360-2R , som begynner og synge på siste vers, det koster jo faktisk en del og få disse fikset opp og sånn, så leker litt med tanken på og bare kjøpe ett nytt gir. Da er spørsmålet mitt hvilket gir passer direkte over?, eller med så lite som over hode mulig tilpassning?  Zf er vel det nye hurth giret?

 

Men hvilken modell av ZF giret passer overens mtp på Hurt HBW 360-2R ?

 

Fant denne tabellen http://www.merequipment.com/zfhurth-conversion-chart.aspx

men der finner jeg ikke Hurt HBW 360-2R .

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg? :D

Link to post
Share on other sites

det er jo ikke så voldsomt kult da :P

Jeg sjekket opp med KGK, og de annbefalte ZF 63 som erstatter, de snakket også om at det var litt tilpassning, men ikke direkte ombygging.

Ett slikt gir koster 37000,- i norge, det er for mye for denne båten.

Har hørt om noen som snakket om at det går ann og kjøpe direkte fra ZF i englnd? vet du noe om det?

Link to post
Share on other sites

ok takk :)

ser det ligger en der nå og, men den ser ikke akkurat særlig pen ut, så tror jeg hopper over den :P

Vil jo bytte til ett gir som går lenge uten at det må gjøres noe med igjen med det første :P

 

 

Men er det andre type gir om også vil passe overens med Hurt HBW 360? eller er det kun ZF sine gir som passer over med disse?

 

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke overhale det selv og spare masse penger. har overhalt et par mindre gir med samme mekaniske prinsippet og det går helt greit. Deler kan du sjekke om de har fra fra asap-supplies.com i England og manual kan nok skaffes på nettet, mulig videoer på youtube også.

Er jo en kosejobb man kan drive med i verkstedet når det er dårlig vær ute.

vanligvis er det jo trøbbel med at giret ikke vil veksle/slå inn den ene eller andre veien, da bytter man gjerne noen clutchplater, trusteskiver og kanskje et lager eller to som lager ulyd.

Giret er jo laget for å kunne overhales så spørsmålet er bare om det fremdeles er deler å få tak i ?

 

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er hva Lancing Marine svarte:

 

Thank you for your enquiry for repairing a Hurth Gearbox.

 

What problems do you have with the gearbox?  Some parts are available but not all.

 

What engine is it fitted too and what type of vessel is it in?

 

There are other makes of gearbox that are very similar in size and shape to your old gearbox.

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 1 minutt siden:

Her er hva Lancing Marine svarte:

 

Thank you for your enquiry for repairing a Hurth Gearbox.

 

What problems do you have with the gearbox?  Some parts are available but not all.

 

What engine is it fitted too and what type of vessel is it in?

 

There are other makes of gearbox that are very similar in size and shape to your old gearbox.

 

 

 

Du er god Gudrun!

 

Problemet er at den bruker lang tid til og koble inn framover gir, revers går helt fint, dette er jo da symptomer på at clutchen framover er slitt og må bytte alt av clutch og truster plater, om ikke mere.

Motoren som sitter foran girboksen er en BMW¨rekke sekser marine motor på 136hk

Og båten er en Agder 840 :)

Link to post
Share on other sites

Janoho skrev 25 minutter siden:

hvorfor ikke overhale det selv og spare masse penger. har overhalt et par mindre gir med samme mekaniske prinsippet og det går helt greit. Deler kan du sjekke om de har fra fra asap-supplies.com i England og manual kan nok skaffes på nettet, mulig videoer på youtube også.

Er jo en kosejobb man kan drive med i verkstedet når det er dårlig vær ute.

vanligvis er det jo trøbbel med at giret ikke vil veksle/slå inn den ene eller andre veien, da bytter man gjerne noen clutchplater, trusteskiver og kanskje et lager eller to som lager ulyd.

Giret er jo laget for å kunne overhales så spørsmålet er bare om det fremdeles er deler å få tak i ?

 

 

Hei Janoho!

 

Dette sjekket jeg opp med KGK i norge, han mente på at det var blitt vanskelig og få tak i deler til dette giret, det som er litt spesielt er jo at jeg ringte han for 1 mnd siden og da hadde han helt andre formeninger om deler, da sa han til og med at de hadde de på lager. Ringte den samme personen begge ganger.

 

Hvis det går ann og få deler til giret så er det ingenting som er bedre enn det, jeg kan gjøre jobben selv, og jeg hadde i grunnen først tenkt og skaffe deler til giret og så overhale det, men fikk en liten trøkk i trynet når jeg snakket med han fra KGK..

 

Skal sjekke ut siden asap-suplies.com om de har deler til dette giret der ;)

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

Her kom svaret fra Lancing Marine:

 

Assuming the engine is rated 136hp at 3600rpm.

 

Just checked ZF parts list and they are only showing the friction plates available.  If other parts are damaged then we are not going to be able effect a repair.  There is a  gearbox with very similar dimensions available, has the same input and output facing that would take this power.

The Technodrive TM345, the drop is 8mm less, will have to lower the engine by 8mm.  Also 30mm shorter, however we can make a spacer to accommodate this.  Our price for the gearbox is £1341 pounds stg plus freight and UK VAT.  This is a hydraulically operated gearbox not mechanical as the old Hurth.  The nearest ZF (Hurth) gearbox would cost

£2657 plus freight and VAT

 

Hope this points you in the right direction.

 

Regards,

 

Mark Dooley

Sales Director

Mark@lancingmarine.com

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 1 time siden:

Her kom svaret fra Lancing Marine:

 

Assuming the engine is rated 136hp at 3600rpm.

 

Just checked ZF parts list and they are only showing the friction plates available.  If other parts are damaged then we are not going to be able effect a repair.  There is a  gearbox with very similar dimensions available, has the same input and output facing that would take this power.

The Technodrive TM345, the drop is 8mm less, will have to lower the engine by 8mm.  Also 30mm shorter, however we can make a spacer to accommodate this.  Our price for the gearbox is £1341 pounds stg plus freight and UK VAT.  This is a hydraulically operated gearbox not mechanical as the old Hurth.  The nearest ZF (Hurth) gearbox would cost

£2657 plus freight and VAT

 

Hope this points you in the right direction.

 

Regards,

 

Mark Dooley

Sales Director

Mark@lancingmarine.com

 

 

Du Er kjapp i vendingene Gudrun!

Dette virker jo som ett veldig godt alternativ, denne technodrive.

 

Og til halv pris har jo det en del og si :-)

 

Har dere noen erfaring med denne kassa?

Link to post
Share on other sites

Har funnet ett brukt technodrive gir.

Det har utveksling på 2.47:1 Det gamle har 2.13, hvor stor forskjell vil dette gjøre mtp propell hastighet osv på 3600 omdr?

 

Og hva blir så den ideele propell størrelsen med det nye oppsettet ? Eller blir Aksel hastigheten for stor?

 

Takker for stor hjelp folkens!!

Link to post
Share on other sites

Hej

Propellern går inte fortare utan saktare vilket ger större påfrestning på axel och backslag om du monterar större propeller för att nå samma fart. Jag har ett Teknodrive 345 till en Volvo Penta D 2 55 på 55 hk. Utväxling 2.47 är på gränsen för detta backslag och den motorn,(se bild) Utväxling 2:1 hade passat bättre och då hade du kunnat haft kvar din propeller. Jag har också monterat slirkoppling vilket är väldigt bra.

Hälsningar Ove

2017-09-23.png

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev 1 time siden:

Hej

Propellern går inte fortare utan saktare vilket ger större påfrestning på axel och backslag om du monterar större propeller för att nå samma fart. Jag har ett Teknodrive 345 till en Volvo Penta D 2 55 på 55 hk. Utväxling 2.47 är på gränsen för detta backslag och den motorn,(se bild) Utväxling 2:1 hade passat bättre och då hade du kunnat haft kvar din propeller. Jag har också monterat slirkoppling vilket är väldigt bra.

Hälsningar Ove

2017-09-23.png

 

 

Takk da skal jeg kikke etter ett gir med utveksling på 2 eller lavere ikke høyere i hvertfall :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har et Hurth 360A 1,5 R som trenger å skiftes ut. Har fått tilbud fra Joros Marine i Stavanger på et ZF 45 A til kr 24500,-  inkl mva. Dette gearet skal være det som passer best som erstatning for det gamle Hurth gearet. Passer direkte på transom og oljekjøler, må kun montere inn et mellomstykke på akslingen for å forlenge denne. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Oddvarkl skrev On 7.10.2017 at 21.47:

Jeg har et Hurth 360A 1,5 R som trenger å skiftes ut. Har fått tilbud fra Joros Marine i Stavanger på et ZF 45 A til kr 24500,-  inkl mva. Dette gearet skal være det som passer best som erstatning for det gamle Hurth gearet. Passer direkte på transom og oljekjøler, må kun montere inn et mellomstykke på akslingen for å forlenge denne. 

 

Heisann! Har du bytta giret ditt?

og hvordan passet zf 45 giret?

jeg trodde zf 45 var ett svakere gir en Hbw 360?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...