Jump to content

HS45 gear-skal oljenivå sjekkes på kald eller varm motor


Gabi

Recommended Posts

Jeg synes det er varierende nivå på peilepinnen når jeg feks sjekker på kald motor (noen timer eller dager kald) eller etter at jeg har kjørt en stund. 

 

I brukermanualen står det det ved oljeskift at den skal gå noen min på 1500rpm og så sjekke. Men generelt står det ikke noe om at dette må gjøres hver gang man skal sjekke nivået, for da står det kun at man skal ta ut peilepinnen, tørke den av og så stikke den ned igjen for så å lese av. Hva er korrekt prosedyre?

Link to post
Share on other sites

Min prosedyre for sjekk av oljenivå, uavhengig av hva jeg peiler, så drar jeg opp peiliepinnen og sjekker at nivået er mellom max og min. Ligger den i mellom der, om den er kald eller varm, så er jeg fornøyd. Beklager at jeg ikke besvarte ditt spørsmål, men jeg mener at så lenge du har visning mellom min og max, så har du passelig med olje på gearet.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det står i bruksanvisningen at man aldri må fylle over max-merket for det kan skade giret. Så hvis jeg fyller og peiler på den ene måten viser nivået opp mot max og peiler jeg på den andre måten er nivåey over max, og da tenker jeg at jeg må tømme ut noe.

 

Så det hadde vært kjekt å vite korrekt peileprosedyre uten å måtte tappe ut såpass at det er innenfor merket på den ene eller andre måten å peile på!

Link to post
Share on other sites

Prosedyren er å la motoren gå noen minutter før peiling. Deretter skal det peiles UTEN å skru ned peilepinnen i hullet. Altså skru ut peilepinnen, tørk av og sett peilepinnen ned i hullet uten å skru den ned på gjengene. Når du nå løfter peilepinnen opp har du korrekt avlesning. 

 

Lagt til: Om gearet er kaldt eller varmt etter å ha vært i drift har ingen praktisk betydning. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

"Prosedyren er å la motoren gå noen minutter før peiling. Deretter skal det peiles UTEN å skru ned peilepinnen i hullet. Altså skru ut peilepinnen, tørk av og sett peilepinnen ned i hullet uten å skru den ned på gjengene. Når du nå løfter peilepinnen opp har du korrekt avlesning."

 

Dette var nyttig informasjon for mange vil eg tru.  Nett dette med  å peile utan å skru peilepinnen ned i hullet.

Link to post
Share on other sites

Generell regel: Peilepinne med gjenger skal ikke skrus ned før peiling. Peilepinne uten gjenger (som bla er vanlig ved peiling av motorolje) skal trykkes helt ned før peiling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det som Brigg skriver samsvarer også med det som står i bruksanvisningen ved oljeskift. Da skal motor gå noen minutter på 1500rpm, så stoppe motor og peile. Trodde dette kun var første gangen etter oljeskift og deretter kun peiling uten å starte motor, så ble litt forvirret der altså! 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 15.10.2017 at 23.04:

Generell regel: Peilepinne med gjenger skal ikke skrus ned før peiling. Peilepinne uten gjenger (som bla er vanlig ved peiling av motorolje) skal trykkes helt ned før peiling. 

Riktig det.

Generell regel: alle motorer så er merkene på peilepinnen  laget til en motor som står i vater, så en bør også også ta hensyn til om 

peilepinnen står  i forkant eller bakkant på en motor som står på skrå.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...