Gabi Startet 15.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2017 Jeg synes det er varierende nivå på peilepinnen når jeg feks sjekker på kald motor (noen timer eller dager kald) eller etter at jeg har kjørt en stund. I brukermanualen står det det ved oljeskift at den skal gå noen min på 1500rpm og så sjekke. Men generelt står det ikke noe om at dette må gjøres hver gang man skal sjekke nivået, for da står det kun at man skal ta ut peilepinnen, tørke den av og så stikke den ned igjen for så å lese av. Hva er korrekt prosedyre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Min prosedyre for sjekk av oljenivå, uavhengig av hva jeg peiler, så drar jeg opp peiliepinnen og sjekker at nivået er mellom max og min. Ligger den i mellom der, om den er kald eller varm, så er jeg fornøyd. Beklager at jeg ikke besvarte ditt spørsmål, men jeg mener at så lenge du har visning mellom min og max, så har du passelig med olje på gearet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 så lite olje som det er på den girkassen skal det vel noe til om oljenivået varierer mer enn 5mm i forskjell mellom varm og kald ? Kanskje du har en giroljekjøler som opptar et par desiliter, i såfall må en vente et par minutter på denne for å tømme seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Problemet er at det står i bruksanvisningen at man aldri må fylle over max-merket for det kan skade giret. Så hvis jeg fyller og peiler på den ene måten viser nivået opp mot max og peiler jeg på den andre måten er nivåey over max, og da tenker jeg at jeg må tømme ut noe. Så det hadde vært kjekt å vite korrekt peileprosedyre uten å måtte tappe ut såpass at det er innenfor merket på den ene eller andre måten å peile på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) Prosedyren er å la motoren gå noen minutter før peiling. Deretter skal det peiles UTEN å skru ned peilepinnen i hullet. Altså skru ut peilepinnen, tørk av og sett peilepinnen ned i hullet uten å skru den ned på gjengene. Når du nå løfter peilepinnen opp har du korrekt avlesning. Lagt til: Om gearet er kaldt eller varmt etter å ha vært i drift har ingen praktisk betydning. Redigert 15.Oktober.2017 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 "Prosedyren er å la motoren gå noen minutter før peiling. Deretter skal det peiles UTEN å skru ned peilepinnen i hullet. Altså skru ut peilepinnen, tørk av og sett peilepinnen ned i hullet uten å skru den ned på gjengene. Når du nå løfter peilepinnen opp har du korrekt avlesning." Dette var nyttig informasjon for mange vil eg tru. Nett dette med å peile utan å skru peilepinnen ned i hullet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Generell regel: Peilepinne med gjenger skal ikke skrus ned før peiling. Peilepinne uten gjenger (som bla er vanlig ved peiling av motorolje) skal trykkes helt ned før peiling. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Det som Brigg skriver samsvarer også med det som står i bruksanvisningen ved oljeskift. Da skal motor gå noen minutter på 1500rpm, så stoppe motor og peile. Trodde dette kun var første gangen etter oljeskift og deretter kun peiling uten å starte motor, så ble litt forvirret der altså! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Brigg skrev On 15.10.2017 at 23.04: Generell regel: Peilepinne med gjenger skal ikke skrus ned før peiling. Peilepinne uten gjenger (som bla er vanlig ved peiling av motorolje) skal trykkes helt ned før peiling. Riktig det. Generell regel: alle motorer så er merkene på peilepinnen laget til en motor som står i vater, så en bør også også ta hensyn til om peilepinnen står i forkant eller bakkant på en motor som står på skrå. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.