Jump to content

Kjøp av Scand Baltic med bmw d636 uprøvd på vannet?


_Bliss_

Recommended Posts

Hei

Lever livet som landkrabbe forløpig, men båtjakten fortsetter:yesnod:

Ikke like lett å komme i mål. Vurdere å ta turen for å kikke på en baltic i helgen. Denne båten blir tatt på land før jeg får sett på den. Det bli evt å koble på vann for å prøve motoren. Forøvrig en bmw d636. Gått i ferskvann de siste årene.

Er det vanlig å kjøpe båt uten å få prøvd den på vannet, eller er dette galskap?

Får i allefall sjekket den under

Redigert av Snartbåt? (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her støtter jeg boble65, men benytter anledningen til noen tilleggskommentarer. Om det er slik at båten står på land og er ferdig konservert for vinteren- og det er skikkelig styrete å få skipet på vannet igjen, ja da er neppe selger veldig keen på å gjøre hele jobben på nytt. Det er ikke sikkert det er praktisk mulig heller om den er låst inne av andre båter etc. Om begge parter er ivrige på en handel på denne måten så anbefaler jeg en kontrakt som beskriver et kjøp av denne typen. Selv med kontrakt på plass kan det etter min mening være vanskelig å regulere innholdet med ord, da det er delvis motstridende interesser mellom selger og kjøper til handelen er avsluttet en gang i fremtiden. Selger vil gjerne ha sluttoppgjør så raskt som mulig og kjøper vil gjerne holde døren på gløtt. Selger vil også slite med å jobbe med flere kjøpere i vente-posisjon uten å tirre kjøperen. Skal annonsen f.eks forsatt være aktiv? Dette kan være tøft om det er flere interessenter og man kanskje har pruttet litt underveis til en endelig pris. Når da "hele situasjonen" i tillegg står bom stille gjennom en lang vinter kan det bli styrete om man ikke er forberedt på hva som skal til for å sette to streker under svaret om så mye som 6-7 måneder fra nå. Til syvende og sist er det sikkert vanskelig å skrive seg ut av alle eventualiteter i en kontrakt og magefølelsen/tilliten mellom kjøper og selger må til slutt være en viktig faktor for om man tør dette.

 

I praksis har man vel to hovedvalg dersom man er enige om å gjennomføre en handel: 1) Betale en liten del av beløpet som en reservasjon for kjøpet og eierskapet til båten forblir hos selger inntil våren 2) Betale en større del av beløpet og eierskapet til båten overføres til kjøper (er båten dyr nok kan jo også det være et krav for å få finansiering). For å snakke for egen erfaring så gikk vi på modell #1 over, som inkluderte en betalingsplan som endte med full overførsel av hovedbeløpet (og eierskapet) først etter prøvekjøring. Om kjøperen (meg) trakk seg før en gitt dato på våren ville reservasjonsbeløpet tilfalle selgeren. Da viser man som kjøper at men er seriøs og demper behovet for selger til å holde mange interessenter varme. Selv om vi hadde skrevet et eget kapittel om betaling og sluttoppgjør etter prøvekjøring, endte vi allikevel opp med at teksten ikke var dekkende. Vi kom nemlig i en situasjon der selger skulle bruke oppgjøret for båten til å investere i ny båt før prøvekjøringen var gjennomført (og jeg var årsaken til forsinkelsen da det ble litt flere prosjekter enn planlagt som forsinket utsett). Da ble faktisk hele beløpet overført selger før vi hadde fått min båt på vannet. Vi hadde blitt gode venner gjennom vinteren og jeg tok hans ord for at han ville ordne opp ved problemer - noe som også skjedde. Her er det sikkert en rekke juridiske fallgruver man kan falle ned i og man bør sikkert utvise forsiktighet om dette skulle inntreffe andre. Det er sikkert mange lignende situasjoner som kan oppstå der hver part blir nødt til å stå for sitt ord og intensjon. Igjen kommer man tilbake til tilliten mellom partene.

En siste årsak til at vi fikk det til var at vi lagde en komplett liste over alt som skulle kjøpes inn og gjøres med båten til våren for å rydde unna gnaging på relasjonen - så delte vi listen i 3. Hva gjør kjøper, hva gjør selger og hva gjør vi sammen? Sistnevnte først og fremst for at jeg skulle lære båten å kjenne av en som kunne den som egen bukselomme. Det så jeg på som gratis opplæring på et objekt som var langt fra A4. Jeg tror dette var en smart måte å gjøre det på og som skaper entusiasme hos begge parter for å bli ferdig. Det gir også en fasit på hvor regningen ender opp på alt som baller på seg gjennom en klargjøring på våren. 

 

Dette ble kanskje litt mye babling i sene kveldstimer, men håper det kan gi noen råd på veien. Lykke til!    

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe båt motor fra 80 tallet uten prøvekjøring kan best sammenlignes med å spille lotto ,du kan være heldig men mest sannsynlig det motsatte.Er prisen på denne båten nærmere 200 enn 300 kan det forsvares.Motoren har et ufortjent dårlig rykte men mange går selv. Etter over 30 år

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På vatnet kan båten opplevast annleis enn du ønsker, utan at det dermed er ein mangel med båten.

Dersom du kjenner båttypen godt er ikkje det noko problem, men dersom du ikkje kjenner båttypen er det kanskje best å venta til du kan prøva båten på sjøen.

 

Som selgar hadde eg ikkje gått med på å binda meg, dersom kjøpar ikkje er forplikta.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Der ern stor kjangs å ta. D ser nå ut som at båten holder seg på vannet litt til slik at jeg får prøvd den i sitt rette element. At motoren har ett ufortjent rykter er det vel i gen tvil om. Ser ikke noen grunn til å være mer skeptisk til å kjøpe en 30år gammel d636 kontra f.eks tamd40. Føler jeg har lest mye om problemer med denne også.

Timetelleren er stoppet, dette er jo negativt. Men har en indikasjon på hvor langt den har gått. Vedlikehold er avgjørende uansett om det står vp, bmw eller yanmar på motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...