_Bliss_ Startet 17.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2017 (redigert) Hei Lever livet som landkrabbe forløpig, men båtjakten fortsetter Ikke like lett å komme i mål. Vurdere å ta turen for å kikke på en baltic i helgen. Denne båten blir tatt på land før jeg får sett på den. Det bli evt å koble på vann for å prøve motoren. Forøvrig en bmw d636. Gått i ferskvann de siste årene. Er det vanlig å kjøpe båt uten å få prøvd den på vannet, eller er dette galskap? Får i allefall sjekket den under Redigert 17.Oktober.2017 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Ville vel lagd en kontrakt isåfall om at båten skal prøves på vannet før overtagelse og ikke betalt hele summen nå. Er vel noen her på forumet med bedre peil en meg på slikt. Koster vel ikke såå mye og sette en båt på vannet i forhold til kjøpesum? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Passbåten Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Her støtter jeg boble65, men benytter anledningen til noen tilleggskommentarer. Om det er slik at båten står på land og er ferdig konservert for vinteren- og det er skikkelig styrete å få skipet på vannet igjen, ja da er neppe selger veldig keen på å gjøre hele jobben på nytt. Det er ikke sikkert det er praktisk mulig heller om den er låst inne av andre båter etc. Om begge parter er ivrige på en handel på denne måten så anbefaler jeg en kontrakt som beskriver et kjøp av denne typen. Selv med kontrakt på plass kan det etter min mening være vanskelig å regulere innholdet med ord, da det er delvis motstridende interesser mellom selger og kjøper til handelen er avsluttet en gang i fremtiden. Selger vil gjerne ha sluttoppgjør så raskt som mulig og kjøper vil gjerne holde døren på gløtt. Selger vil også slite med å jobbe med flere kjøpere i vente-posisjon uten å tirre kjøperen. Skal annonsen f.eks forsatt være aktiv? Dette kan være tøft om det er flere interessenter og man kanskje har pruttet litt underveis til en endelig pris. Når da "hele situasjonen" i tillegg står bom stille gjennom en lang vinter kan det bli styrete om man ikke er forberedt på hva som skal til for å sette to streker under svaret om så mye som 6-7 måneder fra nå. Til syvende og sist er det sikkert vanskelig å skrive seg ut av alle eventualiteter i en kontrakt og magefølelsen/tilliten mellom kjøper og selger må til slutt være en viktig faktor for om man tør dette. I praksis har man vel to hovedvalg dersom man er enige om å gjennomføre en handel: 1) Betale en liten del av beløpet som en reservasjon for kjøpet og eierskapet til båten forblir hos selger inntil våren 2) Betale en større del av beløpet og eierskapet til båten overføres til kjøper (er båten dyr nok kan jo også det være et krav for å få finansiering). For å snakke for egen erfaring så gikk vi på modell #1 over, som inkluderte en betalingsplan som endte med full overførsel av hovedbeløpet (og eierskapet) først etter prøvekjøring. Om kjøperen (meg) trakk seg før en gitt dato på våren ville reservasjonsbeløpet tilfalle selgeren. Da viser man som kjøper at men er seriøs og demper behovet for selger til å holde mange interessenter varme. Selv om vi hadde skrevet et eget kapittel om betaling og sluttoppgjør etter prøvekjøring, endte vi allikevel opp med at teksten ikke var dekkende. Vi kom nemlig i en situasjon der selger skulle bruke oppgjøret for båten til å investere i ny båt før prøvekjøringen var gjennomført (og jeg var årsaken til forsinkelsen da det ble litt flere prosjekter enn planlagt som forsinket utsett). Da ble faktisk hele beløpet overført selger før vi hadde fått min båt på vannet. Vi hadde blitt gode venner gjennom vinteren og jeg tok hans ord for at han ville ordne opp ved problemer - noe som også skjedde. Her er det sikkert en rekke juridiske fallgruver man kan falle ned i og man bør sikkert utvise forsiktighet om dette skulle inntreffe andre. Det er sikkert mange lignende situasjoner som kan oppstå der hver part blir nødt til å stå for sitt ord og intensjon. Igjen kommer man tilbake til tilliten mellom partene. En siste årsak til at vi fikk det til var at vi lagde en komplett liste over alt som skulle kjøpes inn og gjøres med båten til våren for å rydde unna gnaging på relasjonen - så delte vi listen i 3. Hva gjør kjøper, hva gjør selger og hva gjør vi sammen? Sistnevnte først og fremst for at jeg skulle lære båten å kjenne av en som kunne den som egen bukselomme. Det så jeg på som gratis opplæring på et objekt som var langt fra A4. Jeg tror dette var en smart måte å gjøre det på og som skaper entusiasme hos begge parter for å bli ferdig. Det gir også en fasit på hvor regningen ender opp på alt som baller på seg gjennom en klargjøring på våren. Dette ble kanskje litt mye babling i sene kveldstimer, men håper det kan gi noen råd på veien. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Å kjøpe båt motor fra 80 tallet uten prøvekjøring kan best sammenlignes med å spille lotto ,du kan være heldig men mest sannsynlig det motsatte.Er prisen på denne båten nærmere 200 enn 300 kan det forsvares.Motoren har et ufortjent dårlig rykte men mange går selv. Etter over 30 år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Hei På vatnet kan båten opplevast annleis enn du ønsker, utan at det dermed er ein mangel med båten. Dersom du kjenner båttypen godt er ikkje det noko problem, men dersom du ikkje kjenner båttypen er det kanskje best å venta til du kan prøva båten på sjøen. Som selgar hadde eg ikkje gått med på å binda meg, dersom kjøpar ikkje er forplikta. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Der ern stor kjangs å ta. D ser nå ut som at båten holder seg på vannet litt til slik at jeg får prøvd den i sitt rette element. At motoren har ett ufortjent rykter er det vel i gen tvil om. Ser ikke noen grunn til å være mer skeptisk til å kjøpe en 30år gammel d636 kontra f.eks tamd40. Føler jeg har lest mye om problemer med denne også. Timetelleren er stoppet, dette er jo negativt. Men har en indikasjon på hvor langt den har gått. Vedlikehold er avgjørende uansett om det står vp, bmw eller yanmar på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.