Jump to content

Tetning av lekkasjer rundt vinduer (alu rammer), tips!?


Wester

Recommended Posts

Vet at det er tatt opp mange ganger tidligere, men er ute etter litt erfaring/ tips fra noen som har tettet kabin vinduer i båt. Jeg har lekkasje rundt kabin vinduer (alu ramme vinduer). Slike som benyttes i f. eks. Scand Baltic og mange andre båter. Jeg har løsnet skai for å få tørket opp (dette er i underkant av vindu). Planen er videre å forsøke først med Captain Tolley, men uansett vil jeg også lage en ny tetning fra utsiden. Tenker da å maskere pent og få til en fuge på 1-2 mm. rundt vinduene. Har grå alu ramme så må finne farge som blir pent. Hadde virkelig håpet å slippe unna og ta ut ale vinduer for å bytte pakning/ tette. Noen som har erfaring her? Til fugen så er jeg skeptisk til å bruke SikaFlex eller liknende da det jo limer så kraftig at man vel da riskerere å aldri få vinduene ut igjen om det blir behov senere? Forslag til type tetningsmiddel? Tenker også en tynn fuge melom glass og ramme.

Forslag/ erfaringer. Kjør på ! :)

Link to post
Share on other sites

Vi hadde lekkasje i to vinduer på den forrige båten.  Jeg tok ut hele hele rammen og vinduet og byttet pakninger i vinduet samt tetningslist mot skrog.  Listene ble kjøpt hos Ertec i Tvedestrand.  

 

Listene til vinduet ble skjært til og limt sammen med lynlim etter anbefalinger fra Ertec.  Tetningslister mot skroget ble lagt inni aluprofilen før montasje. Pass på å ikke stramme for mye.

 

Skruene som satt i alurammene er vanskelig å få ut og nærmest umulig å bore ut dersom de brekker...  Det var noen som brakk for meg.  Disse lot jeg stå i listen og lagde heller ett nytt hull rett ved siden av.

 

Har også sett mange bare fuger rundt vinduene med sika/silikon, men synes ikke dette blir så pent.  Men det er jo en mye lettere jobb.  Jeg prøvde også dette selv først, men min erfaring ble at dette løsner fort når båten skal vaskes/poleres.  

 

Erfaringsmessing så blir det ofte lekkasjer i vindustetningen der de er skjøtet sammen.  Kanskje prøve med litt tettemiddel der først om det kunder en liten lekkasje ???   Stram også skruene på vinduene fra innsiden dersom de er løse.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har du gjort noen forsøk på å tette vindusrammene? og fått testet effekten? Holder på med det samme i min båt. Kommer til å maskere og legge ny sika-pakning mellom ramme og glass, samt mellom ramme og gelcoat. Tenkte å prøve Captain tolleys etter å ha fjernet de gamle pakningene, før jeg legger på ny sika-pakning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd begge løsninger. Mye plunder med faste skruer som brekker. Måtte bore opp mange nye hull. Monterte nye pakninger og satte ramma sammen igjen.  Ble stygt og fælt og ike utett etterpå. Da gikk jeg på "sika-metoden". Skar bort pakningsleppa mellom vindu og karm, renset med aceton, maskerte og la en sikastreng som jeg jevnet med såpevann og finger. Da ble det tett og fint. Hadde jeg gjort dette med en gang hadde jeg spart meg mye arbeid og det hadde vært usynlig. 

 

Link to post
Share on other sites

Det beste du kan bruke hvis du må skifte pakninger, er Terostat 2759. Etter mange forsøk på å tette vinduene, som bare holdt kort tid, ble valget Terostat 2759. Det kan kjøpes på Carvan butikker der brukes det på vinduer i campingvogner. Jeg fikk og gode tips for hvordan den skal brukes.

Link to post
Share on other sites

Hei. Dette er tidligere skrevet her på BP.

 

Fremgangsmåten ved skrudde vinduer er som følger. Konstruksjonen er gjerne glass-gummipakning-aluminiumprofiler.
Dette er den utvendige "biten" av konstruksjonen. Denne "delen" påføres riklige mengder Terostat 2759 og presses mot skrog/overbygg fra utsiden. Deretter monteres det ved at innvendige aluminiumlister skrus fast i den utvendige delen fra innsiden. Det vil da tyte ut en del overflødig masse og denne venter man 20-30 minutter med å fjerne(litt løsemidler som skal ut først).

Man plukker av litt masse til man har en klump i hånden, denne dyttes deretter suksessivt mot den resterende massen som vil feste seg til klumpen. På denne måten fjerner man det overflødige.

 

Terostat 2759 er resistent mot vaskemidler og vil ikke danne noen missfarging rundt området den er benyttet på. Den dekkes av aluprofilene og vil ikke synes som noen stygg fuge. Fremgangsmåten er den samme for luker. Massen herder ikke, noe som gir muligheten til demontering senere. Den føles som tyggegummi (mindre klebrig) etter 20-30 minutter.
Ikke vent for lenge med fjerning av overskytende, da kan man risikere å dra med seg noe av massen under profilene og det
skal man selvfølgelig ikke.

 

Kjøpes hos de aller fleste caravanforhandlere da den også benyttes som tetning i de fleste sammenføyninger i
campingvogner(luker-vinduer-listverk-skruehull-plateskjøter etc.).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...