Jump to content

Turbotrykkgiver Tamd41A, hvordan koble til Wema-instrument?


Maufen

Recommended Posts

Hej alla,

 

Har beställt en "pressure sensor" volvo penta nr 866838, se länk nedan: 

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-90-19374.aspx

 

Jag vet hur jag skall montera den på motorblocket på min Tamd 41A, dock skulle jag behöva lite hjälp hur jag skall koppla den till min WEMA mätare (0-2 bar).

På Wema mätaren är det en svart ur "black to sensor" så där är det inte så mycket att välja på . 

 

Men på sensorn är det ju två utgångar/ingångar, enda signal och den andra jord?

 

Tack för hjälpen !

 

image.png.7f3fdab364af70521be582dd51d33d4f.pngimage.png.a3afec004c1ed2598a1ee80dbed353fd.png

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du vil få problemer med dette opplegget.

 

Alle mine Wema instrumenter (som jobber med ohmsk motstand) er 0-190 ohm, mulig du har funnet et unntak med 0-180 ohm.

VDO giveren er 10-184 ohm. Dette vil aldri vise riktige verdier.

(Og nei!, du kan ikke kople inn en ohmsk motstand for å reparere mismatchen mellom giver og viser instrument.)

 

Giveren har 2 kontakter, den ene skal klart til viser instrumentet.

Men er ikke om den andre skal til jord. Heller mer i retning av at den andre er et signal for en kontroll lampe eller et lydsignal.

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Men enligt WEMA:s sida (se nedan) ger dessa 10-185 ohm och VDO givaren ger 10 - 184 ohm. Borde inte det funka, eller? 

 

https://wema.co.uk/products/turbo-pressure-gauge?variant=29526663431

 

Jag har ju samma upplägg på oljetrycksmätaren, det är också en VDO givare kopplat till en WEMA mätare och det funkar.

Och även oom WEMA:s mätare funkar mellan 10-180 ohm så blir felvisning marginell som jag ser det. Eller har jag missat något?

 

Hur vet jag vilken pol på VDO givaren som är signal och vilken som är jord?

 

Tack för hjälpen

Link to post
Share on other sites

har du kjøpt viser instrumentet i UK?

 

vær klar over at Wema trykk viser instrumenter blir produsert i et antall ulike varianter med hensyn til motstandsområdet de er beregnet på,

 

du kan ikke gå inn i en butikk i Sverige eller Norge og kjøpe et Wema trykk viser instrument og så se på en

Wema www side i UK, USA eller Australia for å finne hvilket motstandsområde instrumentet er beregnet på

 

den informasjonen må du hente fra stedet der du har kjøpt Wema instrumentet

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Japp, har köpt instrumentet (VDO givaren) på ebay från UK.... trodde att UK hade samma som standard som oss 0-180 ohm.

 

Hade problem då jag bytte till WEMA instrument på mina bränslemätare, det var amerikanska mätare (190-10ohm i princip tvärt om) som satt i tanken...Sedan har jag förstått att det finns en standard till den japanska...

 

Hur kan jag ta reda på vilken version jag har på VDO givaren? 

Link to post
Share on other sites

om det er et serienummer på den så går det vel å høre i en butikk som selger slike? Maritim? Seatronic? eller lignende

 

det er et pes med disse motstandsområdene, dette er hva jeg har kjøpt i Europa;

0-190 ohm, 10-190 ohm, 0-180 ohm, 10-180 ohm

av  annet;

240-0 ohm, 240-10 ohm, 240-30 ohm og 240-33 ohm og 180-10 ohm

 

det finnes "bokser" på markedet man kan kople inn mellom giver og viser og som korrigerer for avvik mellom motstandsområdene

google(resistance corrector module)

den beste er en fra Continental - enkel å kalibrere - men ikke billig - ca 270 australske dollar

det finnes en del slike i USA med litt klønete kalibrering i prisklassen 100-150 amerikanske dollar

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle legge til noe som jeg leste i installasjonsanvisningen til en giver:

 

Dersom det ikke er 100% overenstemmelse mellom giver og viser hva angår ohmsk motstand

(og av og til ellers også) så vil det kunne ta noe tid før viser viser "rett" verdi.

Det kan begynne med fullt utslag på viser, deretter synker viser til nær 0 for deretter å stige til omtrent riktig verdi.

 

Min tankmåler er omtrent slik. (viser = 0-190 ohm, giver = 10-180 ohm)

Med en gang spenning slås på så spretter nålen opp og bender i stopperen, der kan den stå et minutt eller to

for deretter å senke relativt raskt til 0 og så stiger den langsomt opp til hva den tror er riktig verdi.

 

Hvordan et 3 ohms avvik vil kunne arte seg på en trykkmåler har jeg ingen formening om.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...