Jump to content

Tømt CAV 296 filter/vannavskiller, må man lufte brensellinjen?


Båtglad-mann

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har i dag tømt min vannavskiller/dieselfilteret (Delphi 297) for vann med hjelp av den lille skruen under da jeg kom på tanke at den kanskje kunde spreke hvis eventuelt vann i den ville fryse.

 

Kom maks noen dråper vann og så var det ren diesel. Tømte kanskje 0,5 dl.

 

Må man lufte sin brensellinje etter at jeg gjort det?

 

Dette er vel en vannavskiller?

 

0F4BFCA2-1570-4473-9360-26F2C8291D52.jpeg.46332d1f70359f0c6a697238ce90ec28.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nei, mest sansynlig trenger du ikke å lufte. Om strålen var konstant, så ble det du drenerte etterfylt av diesel fra tanken. Om det vann/diesel kom ut støtvis, så er det et tegn på at dieselen i filteret ble erstattet med luft via tappepluggen. Men du drenerte såpass lite at motoren bør fint klare å fylle opp igjen filteret på egenhand. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Lufting: Ok da prøver jeg bare å kjøre motoren i 15-20 minutter på land i starten av neste sesong så får vi se om den klarer å fylle på egenhånd. Må det luftes så får jeg vel lære meg det også da :thumbsup:

 

Irritert ventil/gjennomføring: ja jeg vet, ventilen er allerede demontert og gjennomføring blir byttet til våren. (Bildet ble tatt for noen mnd siden når jeg tok opp båten, ved gjennomgang av alle ventiler/gjennomføringer oppdaget jeg 3 stk som skal få lov å erstattes :smiley:)

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 5 timer siden:

Nei, mest sansynlig trenger du ikke å lufte. Om strålen var konstant, så ble det du drenerte etterfylt av diesel fra tanken. Om det vann/diesel kom ut støtvis, så er det et tegn på at dieselen i filteret ble erstattet med luft via tappepluggen. Men du drenerte såpass lite at motoren bør fint klare å fylle opp igjen filteret på egenhand. 

 

Rune Totland skrev 1 time siden:

Går nok bra uten lufting, imidlertid lurt å lære seg å lufte før du ligger å driver pga drivstofftrøbbel

Desse svara er eg heilt enig i

Link to post
Share on other sites

Det er vel umulig og svare på om du må lufte eller ei uten og vite høydeforskjell mellom tank og vannutskiller. Forskjellen kan også være at det går greit med full tank, og mindre greit med nesten tom tank da det også utgjør høydeforskjell. Dette filteret er også vanskelig og fylle med ei flaske eller lignende. Filteret har gjennomgående skrue og det vil renne ut igjen hvis ikke skruen er tiltrukket. Eneste mulighet er og tømme oppi hullet til lufteskruen etter at filteret er montert, men da må man ha ei veldig liten trakt. 

Men må man først lufte skal ikke lufteskruen brukes. Det er fordi vannutskiller står mellom tank og materpumpe, og hvis lufteskruen er åpen vil man bare dra inn mer luft. Skruen må altså være stengt , mens man åpner lufteskruen på finfilter etter marterpumpa. Man drar altså lufta ut av vannutskiller, gjennom materpumpa, og ut i finfilters lufteskrue. Men dette er altså ikke nødvendig hvis vannutskiller fylles av seg selv.

Noen har jo også montert blærepumpe mellom tank og vannutskiller og da kan lufteskruen  på vannutskiller brukes.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som det har blitt veldig populært å montere blærepumpe/pløsepumpe mellom tank og grovfilter for å gjøre luftingen enklere. Jeg gjorde også det. Og luftingen BLE jo enklere. Første gangen var etter jeg hadde tatt ut og renset en tank for flere liter med dieseldyr-klin og dermed hadde ren dieseltank. Da funket det knirkefritt med pløsepumpe mellom tank og filter. 

Andre gangen var det snakk om en dieseltank som ikke var like lett å rengjøre. Problemene dukker opp når det passer som dårligst, gjerne i urolig sjø. Det løsnet små klyser i tanken, ble sugd opp stigrøret, og tettet innløpet til pløsepumpa. Disse har knøttsmå tilbakeslagsventiler og tettes lett. 

 

Så dersom man ikke har stålkontroll på forholdene i tanken så er det en fordel å ha et mest mulig åpent løp mellom tank og filter. Pløsepumpe fører til innsnevringer i tilførselen. De tettes av partikler som vanligvis skal fanges opp av filtrene senere uten å gi problemer.

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...