Jump to content

Noen som har forslag til alternativ brennstoff til parafinovn


Kapt Skuteløs

Recommended Posts

Det er sikkert mange her inne som har denne parafinovnen.

https://www.maritim.no/awn-parafinovn#.WjP1nXqUmhA

 

Forhandlerne anbefaler Varmeolje til brennstoff. Som ansvarlig Varmesjef så gjør jeg selvfølgelig som "eksperten" sier, og kjøper dette stoffet. Økonomisjefen mener dette er alt for dyrt, så er det noen av dere som rettogslett har fyrt opp denne med vanlig parafin?

Navnet på vidunderet tilsier at det burde gå bra.

Hva er negativt med det?

 

Forslag til alternativ fuel mottas med takk.

Redigert av MagneG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har brukt tennvæske på parafinovn i båten og på hytta, pluss pararfinlamper i flere år nå. 

 

Tidligere prøvde jeg alle mulige varianter, varmeolje, lampeolje, fritidsparafin osv. Alle soter mer enn tennvæske. 

--

Tennvæske er underlagt kontroll av mattilsynet og har en gitt kvalitet ut fra det. Parafin er alle mulige kvaliteter. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Har brukt tennvæske på parafinovn i båten og på hytta, pluss pararfinlamper i flere år nå. 

Tidligere prøvde jeg alle mulige varianter, varmeolje, lampeolje, fritidsparafin osv. Alle soter mer enn tennvæske. 

Tennvæske er underlagt kontroll av mattilsynet og har en gitt kvalitet ut fra det. Parafin er alle mulige kvaliteter. 

 

Notert :thumbsup:

...men Økonomisjefen er ikke helt fornøyd. Vanlig urenset parafin, soter det så mye at det blir ulevelig under en kalesje?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en dieselfyrt Dickinson (se bilde i avatar), og på den bruker jeg Eco-polar syntetisk diesel.  Søk facebook eller her inne på baatplassen etter eco-polar så finner du mye informasjon.  Nå tenker du kanskje at diesel ikke går på en parafinfyr.   Det er nok sant, men Eco-polar er mer tyntflytende enn vanlig diesel, den lukter ingenting og soter ikke! 

 

Min Dickenson har brent opp nesten 80 liter av dette stoffet siden juli og ovnen er fremdeles helt ren innvendig.  Det var den ikke med vanlig diesel..  

 

Anbefaler at du prøver en skvett og meld gjerne tilbake hvordan det gikk.  Dere på østlandet er heldige som har Eco-polar tankanlegg forholdsvis tett..  (sjekk facebook siden deres for plassering)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MagneG skrev for 1 time siden:

 

Notert :thumbsup:

...men Økonomisjefen er ikke helt fornøyd. Vanlig urenset parafin, soter det så mye at det blir ulevelig under en kalesje?

 

En gang i tiden ble det brukt vanlig parafin på lamper og parafinovn på hytta, vi måtte male om hytta pga sot. Det soter noe inn i granskauen, må ikke finne på å prøve det engang i båt. Vokste opp i ei lita snekke på 70 tallet hvor vi fyra med parafin. Ble faktisk så sota og svarte i fjesene så vi ble tatt for å være tatere ;-) 

 

Tennvæske får du på tilbud av og til, da hamstrer du noen esker. Mener jeg har fått det ned i rundt 15,- pr ltr av og til. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
spk skrev On 15.12.2017 at 20.26:

Jeg har en dieselfyrt Dickinson (se bilde i avatar), og på den bruker jeg Eco-polar syntetisk diesel.  Søk facebook eller her inne på baatplassen etter eco-polar så finner du mye informasjon.  Nå tenker du kanskje at diesel ikke går på en parafinfyr.   Det er nok sant, men Eco-polar er mer tyntflytende enn vanlig diesel, den lukter ingenting og soter ikke! 

 

Min Dickenson har brent opp nesten 80 liter av dette stoffet siden juli og ovnen er fremdeles helt ren innvendig.  Det var den ikke med vanlig diesel..  

 

Anbefaler at du prøver en skvett og meld gjerne tilbake hvordan det gikk.  Dere på østlandet er heldige som har Eco-polar tankanlegg forholdsvis tett..  (sjekk facebook siden deres for plassering)

 

Da er Eco 2G Polar prøvd på ovnen. Varmet opp stua hjemme, lite lukt og ingen soting.

Kr 12,85 p/l på Liertoppen, økonomisjefen takker :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eco polar folka har tankanlegg på austlandet, men dei vil gjerne vestover etter kvart som økonomien tar seg opp?.   Eg har snakka med dei om kanne eller fat leveranser her til Stavanger.  Dei leverer med tankbil til Haugesund og Bergen så det kan gå å få mindre kvanta som tilleggslast.  

Kan også tenkast å bestille eit par fat med vanlig godstransport - tenker du å få fatt i mindre mengder eller vil du fylle tanken på båten?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kan denne Eco Polar også brukes på parafinlampe inne i båten? Når jeg skalker lukene, synes jeg tennvæske gir mer lukt enn biltemas lampeparafin. Biltema har forresten to typer lampeparafin også, uten at jeg har avdekket annen forskjell enn pris. Og da kjøper man jo den dyreste, for å være på sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...