Jump to content

Ååå disse hengerne


Jon-Kåre

Recommended Posts

Slik gikk det idag 

7D9021A6-9787-4A1E-AF0C-743FFA4D64BD.jpeg

3493409F-E118-4A82-8D31-2D424777AA37.jpeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i sjøvann med lagrene, det som skjedde her var at alle 8 bolter ble revet ut med resultat at noen bolter fikk ødelagt gjengene og som det ser ut noen av gjengene i trommelen. Skjønner ikke hvordan dette går an. Var heldig da vi hadde stoppet på en butikk for å kjøpe brus og dette røk når jeg tok en runde rundt plassen for å snu. Plukket opp alle 8 boltene på et strekk på ca 50 meter. Noen som kan gi en god forklaring?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hae pratet med han som eier hengeren og vi er begge enige om at vi teitet godt til da vi i sommer skiftet klosser på alle hjul, ettertekt har jeg imidlertid ikke gjort, hengeren står rett utenfor stuevinduet så noen sabotasje har jeg ikke tro på. Ikke har jeg uvenner jeg vet om heller. Det som jo er utrolig er at det skjedde på begge hjul relativt samtidlig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Han jeg kjøpte min båt av opplevet det samme. Begge hjul på samme side på boggihenger falt av i lav hastighet. Det var like etter start på avreise. Han fant aldri ut hvorfor. Hadde mistanke om sabotasje, men kunne ikke bekrefte det. Har mer tro på at manglende ettertrekking av hjulbolter eller feil tiltrekkingsmoment er årsak. Å trekke til for hardt kan være like skadelig som for løst. (Ukyndig bruk av trykkluft muttertrekker kan føre til at bolter overtrekkes uten at jeg skal si at det er årsak i ts sitt tilfelle.) Har selv opplevet hjul på bil som løsnet som følge av manglende ettertrekking.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev for 12 timer siden:

Husk å spyle lagrene etter at de har vært i sjøvann  

Nei veit du ka. Trur du er tullrusk eg. Man spyler da ikkje lagrene. Lagrene ligger godt begravet i fett. Det er bremsene det du spyler. 

 

At hjulene faller av når man snur og tar skarpe runder er jo heilt logisk da det da blir store krefter sideveis på en boggihenger. Hjula hadde nok ikkje ramlet av om du ikkje hadde stoppet for brus, men da ramlet av når du var kommet frem og begynte manøvrere der. At gjengene er gåen skyldes det 99% sikkert når boltene ble montert sist. Gjengene i spindelen var garantert opprustet og ubrukelige, når man da peiser inn boltene så ødelegges gjengene i boltene og det er ikkje gjengene som lenger holder boltene men bare rust med det resultat at siste lille rest av gjengene   ødelegges og lett dras ut når man tar en brå sving.   

Det hadde vært mykje bedre å hatt muttere slik en ser tilstand på gjenger. Nuvel. Du må i allefall bytte komplett alt av spindler/nav elr hva du nå velger å kalle det  på alle 4 hjul om du tenker bruke den hengeren noe meir. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt?

 

Denne spyleanordningen for hjulene som du nevner M/S AIOLOS hva gjør denne som man ikke får gjort ved vanlig bruk av en hageslange?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 43 minutter siden:

Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt?

 

 

 

Helt enig. Med boogiehenger så blir flere av hjula blir dradd sideveis over underlaget når en manøvrer med krappe svinger i lav hastighet. 

Med last så kan belastningen bli voldsom. 

--

Sabotasje høres jo helt søkt ut. Hvem i alle verden skulle leke ninja med hjulvinne på parkeringa når de er inne og kjøper brus :-D

Link to post
Share on other sites

Det er nok som Knurrbart sier, selv om jeg ville sakt det på en litt mykere måte, at du har manøvrert inne på parkeringsplassen med krappe svinger på vognen slik at gjengene er dradd ut av spindelene og boltene. Med mye last på boggihengere, så skal man være forsiktig med for krappe svinger.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt?

 

Denne spyleanordningen for hjulene som du nevner M/S AIOLOS hva gjør denne som man ikke får gjort ved vanlig bruk av en hageslange?

Antar at de som lager slikt skal gjøre det enklere for de som bruker henger å rengjøre, og selvsagt fordyre hengeren. Selv ville jeg nok, som menge andre brukt hageslangen til dette også.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt?

 

Denne spyleanordningen for hjulene som du nevner M/S AIOLOS hva gjør denne som man ikke får gjort ved vanlig bruk av en hageslange?

Det blir riktignok bra med krefter om man svinger altfor skarpt med boogiehenger, men jeg har til gode å se noen som har dratt ut hjulboltene på den måten. Hvis noe ryker er det lageret. Når det gjelder spylesystem gir disse ikke noen bedre spyling en med hageslange,  muligens dårligere da det er tynne slanger. I hvertfall på de jeg har sett. 

Link to post
Share on other sites

På bildet ser det ut å være litt glatt, da er belastningen ved sving mye mindre en ved tørr veibane. Kan det være en mulighet at hjulene ble skudd litt i løseste laget når det var sommerværme, og at den kalde temperaturen har krømpet boltene akkurat nok til at de kan vibrere løs?

Link to post
Share on other sites

Kansje eg skal gjenta meg sjøl med andre ord for å tydeliggjøre ka eg meinte. Som nevnt årsaken er antagelig rust.  Det er gjenger i støpejern til hjulboltene og støpejern ruster som kjent på en underlig måte. Ofte stikker boltene igjennom også slik at rust blir dradd inn i gjengene på den støpte delen slik de slites ned.  Det var nok under siste demontering/montering at gjengene stort sett ble dradd av.  Sideveis krefter var det som avslørte problemet, ikkje årsaken i seg sjøl.

Det anbefales å ha på et kvart lurium av et slag for å hindre rust i gjengene ved montering. 

Dette er min teori om emnet basert på tidligere erfaringer. Et stykke unna sabotasje teorien men. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at teorien din er riktig Knurrebart. Grunnen til at bremser/lager ble overhalt var at en som hadde lånt hengeren dynket den godt i havet før han satte den fra seg med det som resultat at det meste satt fast. Skjønner komentaren ril en jeg engang spurte om lån av henger. Du kan få låne kona mi men hengeren NEI

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...