Jon-Kåre Startet 29.Desember.2017 Del på Facebook Startet 29.Desember.2017 Slik gikk det idag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Husk å spyle lagrene etter at de har vært i sjøvann så slipper du kanskje dette, hvis det er det som er problemet her da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 29.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Jeg er ikke i sjøvann med lagrene, det som skjedde her var at alle 8 bolter ble revet ut med resultat at noen bolter fikk ødelagt gjengene og som det ser ut noen av gjengene i trommelen. Skjønner ikke hvordan dette går an. Var heldig da vi hadde stoppet på en butikk for å kjøpe brus og dette røk når jeg tok en runde rundt plassen for å snu. Plukket opp alle 8 boltene på et strekk på ca 50 meter. Noen som kan gi en god forklaring? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Ikke noe bedre en att de ikke var ordentlig skrudd inn. Noen annen mulighet kan jeg ikke komme på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Ondsinnet (og ubetenksom) sabotasje? Er jo nesten for utrolig til at det går an at 8 bolter løsner så og si samtidig, og dette på to hjul? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 29.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Hae pratet med han som eier hengeren og vi er begge enige om at vi teitet godt til da vi i sommer skiftet klosser på alle hjul, ettertekt har jeg imidlertid ikke gjort, hengeren står rett utenfor stuevinduet så noen sabotasje har jeg ikke tro på. Ikke har jeg uvenner jeg vet om heller. Det som jo er utrolig er at det skjedde på begge hjul relativt samtidlig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Merkelige greier? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Lukter sabotasje,vil påstå at slikt skjer ikke på 2 aksler sammtidig Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøvind Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Eneste er vel at når en bolt først løsner blir det vibrasjoner som sprer seg og løsner flere. Vært ute for dette en gang, da på bilhjul. Merket vibrasjoner i bilen, mener at alle bolter var løse da jeg sjekket (lenge siden). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Må jo være noen som har "løsnet" boltene. Kan umulig ha løsnet/mistet åtte bolter samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Han jeg kjøpte min båt av opplevet det samme. Begge hjul på samme side på boggihenger falt av i lav hastighet. Det var like etter start på avreise. Han fant aldri ut hvorfor. Hadde mistanke om sabotasje, men kunne ikke bekrefte det. Har mer tro på at manglende ettertrekking av hjulbolter eller feil tiltrekkingsmoment er årsak. Å trekke til for hardt kan være like skadelig som for løst. (Ukyndig bruk av trykkluft muttertrekker kan føre til at bolter overtrekkes uten at jeg skal si at det er årsak i ts sitt tilfelle.) Har selv opplevet hjul på bil som løsnet som følge av manglende ettertrekking. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
stig arve Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Her sett lignende når senter i felg er for lite til nav. Da begynner felgen og løsne eter en stund. Bildet er lit dårlig men en burde sjå merker i flensen eter felgen men for meg ser da jamnt rusta der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 (redigert) M/S AIOLOS skrev for 12 timer siden: Husk å spyle lagrene etter at de har vært i sjøvann Nei veit du ka. Trur du er tullrusk eg. Man spyler da ikkje lagrene. Lagrene ligger godt begravet i fett. Det er bremsene det du spyler. At hjulene faller av når man snur og tar skarpe runder er jo heilt logisk da det da blir store krefter sideveis på en boggihenger. Hjula hadde nok ikkje ramlet av om du ikkje hadde stoppet for brus, men da ramlet av når du var kommet frem og begynte manøvrere der. At gjengene er gåen skyldes det 99% sikkert når boltene ble montert sist. Gjengene i spindelen var garantert opprustet og ubrukelige, når man da peiser inn boltene så ødelegges gjengene i boltene og det er ikkje gjengene som lenger holder boltene men bare rust med det resultat at siste lille rest av gjengene ødelegges og lett dras ut når man tar en brå sving. Det hadde vært mykje bedre å hatt muttere slik en ser tilstand på gjenger. Nuvel. Du må i allefall bytte komplett alt av spindler/nav elr hva du nå velger å kalle det på alle 4 hjul om du tenker bruke den hengeren noe meir. Redigert 30.Desember.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Slapp av litt du, selv du forstår at det ikke var selve lagrene jeg mente ikke sant. Nyere hengere kan leveres med en spyleanordning for hjulene etter at jobben er gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt? Denne spyleanordningen for hjulene som du nevner M/S AIOLOS hva gjør denne som man ikke får gjort ved vanlig bruk av en hageslange? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Dette er en av grunnene til at jeg ikke drikker brus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Mouche skrev 43 minutter siden: Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt? Helt enig. Med boogiehenger så blir flere av hjula blir dradd sideveis over underlaget når en manøvrer med krappe svinger i lav hastighet. Med last så kan belastningen bli voldsom. -- Sabotasje høres jo helt søkt ut. Hvem i alle verden skulle leke ninja med hjulvinne på parkeringa når de er inne og kjøper brus :-D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Det er nok som Knurrbart sier, selv om jeg ville sakt det på en litt mykere måte, at du har manøvrert inne på parkeringsplassen med krappe svinger på vognen slik at gjengene er dradd ut av spindelene og boltene. Med mye last på boggihengere, så skal man være forsiktig med for krappe svinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 1 hour ago, blue moon said: Dette er en av grunnene til at jeg ikke drikker brus. Jeg skal villig innrømme at det tok litt tid før jeg skjønte denne, men veldig bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Mouche skrev for 3 timer siden: Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt? Denne spyleanordningen for hjulene som du nevner M/S AIOLOS hva gjør denne som man ikke får gjort ved vanlig bruk av en hageslange? Antar at de som lager slikt skal gjøre det enklere for de som bruker henger å rengjøre, og selvsagt fordyre hengeren. Selv ville jeg nok, som menge andre brukt hageslangen til dette også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Mouche skrev for 1 time siden: Er dette noe som skjer spesielt med boogihengere, og skyldes det i så fall hvordan krefter fordeles ved manøvrering som vel har vært nevnt? Denne spyleanordningen for hjulene som du nevner M/S AIOLOS hva gjør denne som man ikke får gjort ved vanlig bruk av en hageslange? Det blir riktignok bra med krefter om man svinger altfor skarpt med boogiehenger, men jeg har til gode å se noen som har dratt ut hjulboltene på den måten. Hvis noe ryker er det lageret. Når det gjelder spylesystem gir disse ikke noen bedre spyling en med hageslange, muligens dårligere da det er tynne slanger. I hvertfall på de jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 På bildet ser det ut å være litt glatt, da er belastningen ved sving mye mindre en ved tørr veibane. Kan det være en mulighet at hjulene ble skudd litt i løseste laget når det var sommerværme, og at den kalde temperaturen har krømpet boltene akkurat nok til at de kan vibrere løs? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 (redigert) Kansje eg skal gjenta meg sjøl med andre ord for å tydeliggjøre ka eg meinte. Som nevnt årsaken er antagelig rust. Det er gjenger i støpejern til hjulboltene og støpejern ruster som kjent på en underlig måte. Ofte stikker boltene igjennom også slik at rust blir dradd inn i gjengene på den støpte delen slik de slites ned. Det var nok under siste demontering/montering at gjengene stort sett ble dradd av. Sideveis krefter var det som avslørte problemet, ikkje årsaken i seg sjøl. Det anbefales å ha på et kvart lurium av et slag for å hindre rust i gjengene ved montering. Dette er min teori om emnet basert på tidligere erfaringer. Et stykke unna sabotasje teorien men. Redigert 30.Desember.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Kombinasjon av ulike årsaker. Utløst av svinging i lav hastighet. Hell i uhell egentlig. En dråpe olje på hver hjulmutter sa alltid svigerfar... Kanskje det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 30.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Skal ikke se bort fra at teorien din er riktig Knurrebart. Grunnen til at bremser/lager ble overhalt var at en som hadde lånt hengeren dynket den godt i havet før han satte den fra seg med det som resultat at det meste satt fast. Skjønner komentaren ril en jeg engang spurte om lån av henger. Du kan få låne kona mi men hengeren NEI Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.