Jump to content

Broom 1070 35 fot halvplaner, plassering av trimflaps?


Ttor

Recommended Posts

Jeg kjøpte båt i sommer, og har den liggende på sjøen i vinter. Har kikket på et par andre av samme type som ligger på land, da jeg ville måle dypgående, etc.

Oppdaget da at alle hadde forskjellig plassering av trimflaps. Skroget er 35 fot, halvplanende. 

 

På min egen så har jeg faste flaps på midten, og trimflaps ytterst på hver side.

39_66092493.jpg.4f5f8e084323a00c864aa3a86d70f06e.jpg

 

Søsterskipet som er bygget et år senere har noe bredere trimflaps, plassert litt lengre inn. Ingen faste flaps.

15_870050977.jpg.193906a2bfe6c6fc9e32b2fb19150bff.jpg

 

En annen som var produsert det året har trimflapsene helt inn mot midten. Denne vet jeg hadde mye større maskiner enn standard. Her er flapsene direkte over propellstrømmen.

IMG_7435.jpg.4eac3f26dc185f56566b12b27e5ab57e.jpg

 

Jeg lurer litt på hva som vil gi det beste løftet av disse. Og hvorfor de har brukt forskjellig løsning på samme båt. Det kan selvfølgelig være at noe er flyttet på senere, men hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dersom trimflaps er for langt inn mot midten vil de aldri (eller kun ved høy hastighet) kunne klare å trimmes ut av sjøen. Slik at man alltid har trimflapsen i funksjon. Det vil sannsynligvis ikke være nødvendig. Det vil gi økt motstand og drivstofforbruk.

Det vanlige er å si at de skal så langt ut mot siden som mulig. Dvs at de skal hjelpe til med å trimme ned baugen opp til makstfart. Men de skal også klare å trimme seg nært opp til og på noen som har god balanse i skroget kunne trimmes ut av vannstrømmen. Ellers bør man gå for fast forlengelse av skroget eller gjøre noe med vaktfordelingen av i båten...

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, da jeg har en halvplanende 30 - foter som jeg tror har litt for små trimflaps. Nå ser det ut som båten til Ttor har en grei løsning: To faste , i tillegg til de to som allerede står på. 

De i midten gir jo bare et løft uansett, og mulighet for videre trim, også sideveis, ligger på de vanlige, hydrauliske. 

Eller jeg kan prøve å gjøre som alfaalfa sier, få noen andre på vakt. 

(retter alfaalfa skrivefeilen nå, forsvinner poenget :)  )

Link to post
Share on other sites

Nattevakt er hvertfall ikke noe særlig GunR. 

Ser ut til at du har bra bredde på dine flaps forøvrig. Men de kunne kanskje vært noe lenger (båtens lengderetning) for å gi litt bedre løft. Når det er sagt, så ser de fleste halvplanere ut til alltid å være på vei oppover:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror (uten å vite) at slik som det ser ut på bildene til Ttor, er en fin måte å ordne litt mer oppdrift bak permanent. I min båt er det montert vanntank bak under akterdekk, men den originale var montert foran. Nye dieseltanker står også ganske langt bak, gjenstår å bli helt sikker på størrelsen, men over 400 liter. Og med gummibåt i snap - daviter og påhenger hengende til pynt.. Mye ekstra vekt. 

Hvor har du sett flapsene på båten min Ttor??

Et alternativ er jo å øke kraften i de flapsene man har, gjerne i lengde, har tenkt på det også. Det vil gi økt belastning på festepunktene, vet ikke om det har noe å si?Med 2 faste flaps, nærmere senterlinjen, blir kraften fordelt på flere punkt. 

Link to post
Share on other sites

Dekslene er orginal montert  så vidt jeg vet (har sett noen bilder fra England med samme)   Funksjonen er vel kun at den "spytter" kjølvannet noe mer bakover - og ikke minst at eksosen ikke trekker så mye opp på sidene på skroget ved gange i lav fart/stilleligge.....

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Nå er dette en halvplaner - med marsfart vanligvis rundt 16/17 knop - og jeg har ikke registrert noen forandring i stabiliteten.  Båten er litt var på medsjø aktenfor tvers - men stilling på flaps påvirker ikke dette overhodet.  Ved justering av flapsene fra  ene ytterpunkt til andre,  påvirkes farten på min båt maksimalt 1,5 knop.

 

Hvorfor produsenten tilsynelatende har gått over til å montere flapsene mer mot senter på nyere modeller kontra eldre,  aner jeg ikke - men en begrunnelse finnes sikkert.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bildet til Bonita viser ganske brede flaps, med 2 sylindre hver. Kanskje det er svaret? De går fortsatt ganske langt ut.

Får delt belastningen over større område/flere punkt. 

Jeg har ikke en Broom, og min halvplaner trenger hjelp av flapsene hele tiden, fra 9 - 10 knop og opp til 17, som er høyeste fart jeg har oppnådd. 

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er forhold innvendig som gjør at de har preferert å ha flapsene dypere? For båter i vinterhavn med is kan det jo være praktisk å ha flapsen «dypt». På min egen båt sitter det eksosstøvler ytterst på sidene, deretter kommer flapsen. Slik det ser ut på innsiden hos meg står man ikke helt fritt til den videre plassering, og måtte gått ganske langt ned/inn om man skulle forsøkt å ha en annen plassering. 

Link to post
Share on other sites

@GunR :  Flapsene på min båt har flapsene også kun en sylinder på hver. 

@nordan family 27  :  Innvendig i min båt ville det vært god plass til å plassere flapsene lenger ut på siden - så det er ikke dette som er årsaken. 

 

Kanskje verftet fant ut at total-effekten var best med flapsene plassert nærmere senter ?? 

På min båt er det uansett ingen problem med å løfte hekken/senke baugen så det blir rene "sjø-plogen"  - men ideell stilling mht stabilitet og maks fart oppnås normalt med flapsen i stilling så de blir en slags forlengelse av skrogbunnen - og derved heller ikke "streker" og gir økt drivstoff-forbruk (Bruker ca 20 ltr pr time pr motor v/16 knop- TAMDd41A - noe som høres ut som å være mye mindre enn tilsvarende båter/motorisering/fart)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har mer effekt av dine flaps Bonita. Jeg får baugen merkbart ned med fullt utslag på flaps, men ikke noe plog som du får. Flapsene går forøvrig ikke veldig langt nedover i forhold til bunnen. Har ikke målt noe forbruk ennå, men ligger enten på 7 knop (1500 rpm) eller 13 (2700). Har trebladede propeller som gir nesten 22 på maks. Kunne tenkt meg litt mer spark på tomgang. Har noen firebladere ombord som jeg skal prøve neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også 3-bladet propellere -  20 x 23 - har hatt max gps-målt fart på 22,3 kn. :   nysmurt og "kjøttkaker til middag" :lol: 

Skal også sies at i den farten ble båten vinglete og lite stabil. Må stå om liv om en skal kjøre slik over tid ! 

Har max 3850 omdr på max fart, så ved å gå opp i str på propellene ville jeg antagelig fått noe høyere marsfart på noe lavere turtall... ?    Usikker på hva virkningen med 4-bladet propell vil bli - men kanskje litt mindre "propellstøy"  ?  Blir spennende å få tilbakemeldinger når du får testet.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev On 1/6/2018 at 18.17:

På min 1070  87 mod sitter flapsene inn mot midten.  Har likevel god løft og enkelt å justere sidestabilitet.  Har også 370 ltr vanntank under dobbeltseng i akterlugar, RIB & påhengsmotor i davider.  

Flaps 1070 1987 mod.jpg

 

Til noko anna:

Ser det er laga til ein "stålformasjon" for å halde sjøen ut frå  eksosutsleppet i fart."vakuum"? Er det ei god løysing? Nokon som veit? Grunnen til at eg spør er fordi eg og har eksosen ut her, og under vatn når båten er i fart. Er ikkje heilt nøgd, og  har tenkt å gjere det samme. Men må vere litt sikker på det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe:  Se mitt tidligere svar om dette.  Lager nok lite "vakuum", men hindrer at eksosen trekker opp på sidene ved stilleligge/lav fart - og kjølevannet "spytter" mer bakover.   Jeg sliter litt med at eksosen trekker inn bak på hekken, og jobber med å finne en løsning med å montere eksos-"støvler" slik at eksosen presses ned i sjøen og først kommer opp noen meter bak båten ved normal fart.   Jeg har en Rib i davidene - og det virker som dette forsterker vakuum på hekken slik at eksosen ikke slipper fri akterspeilet.   

Når du allerede har eksos-utløpet under vann ville jeg prøvd å få presset denne enda lenger ned hvis det ikke er godt nok i dag.  Det må dog taes hensyn til mottrykk på eksosutløpet - så ville fått noen kyndige til å regne litt å dette.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...