Jump to content

Slepe 50+ fot sjark ca 8nm fra Hundvåg til Hinna, pris?


South

Recommended Posts

Hvorfor kan du ikke gjøre det selv, med av noen kjenninger? 

Er også greit å vite om dette er innaskjærs, eller i åpent og krevende farvann.

 

Jeg hadde ikke sett så mørkt på å slepe en båt på 50+ fot med min 36 fot stålbåt, forutsatt at det er lite bølger.

8nm er jo ikke særlig langt.. Jeg vurderte tidligere i år å selv slepe en 35 foter porsgrunn - kristiansand.

Redigert av nik0lai (see edit history)

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Den lokale redningsskøyta gjør gjerne slikt men de tar betalt noe slikt som nevnt over og får de et hastoppdrag avslutter de slepet så kjapt de kan.

 

Er det stille vær kan hvem som helst slepe en slik båt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

South skrev for 1 time siden:

 

 

og kan det eventuelt holde med en fritids båt på 18 fot 90hk?

 

Alt er relativt. I stille vær og medstrøms så går det helt sikkert. I litt vind og motstrøms så tror jeg nok du vil slite. Kanskje det blir 50 foteren som sleper 18 foteren da :) 

Men med 28 fot og 190hk, så burde det gå bra om været og strømmen klaffer. Litt kjekt å ha litt kraft i reserve om det skulle hende noe uforutsett. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjoove skrev On 5.1.2018 at 20.31:

Om du finner noen som mener de kan slepe denne, og de/du er komfortabel med å utføre dette, er det opp til båtfører.

 

Javel, er det det?
Hva med slepetillatelse, forsikring og slike bagateller?
Er det rett og slett mulig at du påstår noe som du ikke har peiling på ....?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Slik jeg leser sjøfartsdir så er det ikke krav om slepetillatelse når den som sleper er under 15 m og den som slepes også er under 15 m og i tillegg under 50 tonn. Forsikring gjelder vel som vanlig, dvs at begge er ansvarlig for egen båt.

 

Redigert: Den som evt påtar seg en slik jobb, bør jo ta høyde for at han selv (forsikring) må dekke skader på egen båt dersom noe går galt. Kanskje en løsning å avtale særskilt at den som blir slept dekker evt egenandel for sleperen? 

 

Kan fort bli kostbart å yte vennetjenester hvis noe går galt selv om man får f eks 2000 pr time. 

 

Personlig ville jeg kanskje vært mest bekymret for hvor mye pullerten tåler. 

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Poseidon said:

 

Javel, er det det?
Hva med slepetillatelse, forsikring og slike bagateller?
Er det rett og slett mulig at du påstår noe som du ikke har peiling på ....?

 

Jepp. Det er godt mulig ;)

Opplys oss uvitende, det du henviser til er vell der det er snakk om at en profesjonell aktør, hvis tar betalt for oppdraget?

 

Link to post
Share on other sites

Det er ingen lovverk som forhindrer en fritidsbåt å ta på slep en annen fritidsbåt lovlig uten ytterligere godkjenninger.

 

På samme måte trenger du heller ikke transportløyve for å hente et lass grus med en lastebil til eget, privat bruk på gårdsplassen hjemme om bilen er godkjent og du har sertifikat for å kjøre den. Dette kommer først inn i bildet når virksomheten finner sted i nærings øyemed.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...