Jump to content

Verdivurdering på brukt teakgulv


HopHagen

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har et lite parti med brukt heltre teakgulv, lettere sagt 14m2. Gulvet er brukt innvendig, og plankene har målene 2,0m x 25mm x  120mm.

 

Tror gulvet har vært lakket en gang i tiden, så det bærer ingen eller svært lite preg av slitasje. Og har ingen spiker/skruehull.

 

Er det noen her inne som har oversikt på hva dette kan være verdt, eller om det lønner seg å rengjøre før et salg. 

 

2015-03-10 16.28.56.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er gammel teak, kan den være av særdeles god kvalitet. Dette kjenner du bla.a på tyngden, og merker det på slitasje av verktøy. Det kan jo også være "look alike". En eller annen variant av oversjøisk materiale? Kjøpte selv en hel lastebil full, som jeg hentet på båt i Kirksæterrøra, ved ett smelteverk. Faren min var skipper ombord, så dette ble liksom smuglet fra Indonesia, hvor de fraktet trekull fra. Dette viste seg imidlertid å ikke være Teak i båtbyggerforstand. Var f.eks betydelig krymp på materialene. 

Link to post
Share on other sites

Siden vi er inne på teak og lukt:

Vil bare tilføye at for rundt 15 år siden satte jeg fast et garn i noe på bunnen.

Etter mye arbeid fikk jeg opp en lang planke med mange lange messingbolter (eller tilsvarende) med mindre teakbiter innpå.

Var tydelig planken hadde vært en del av en skute en eller annen gang.

Etter å ha spylt og skrubbet et par minutter kom treverket tydelig frem. Luktet fortsatt teak. Artig etter så mange år på havets bunn.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at teak kan variere mye i kvalitet. Gulvplanker er neppe av "maritim" kvalitet, som skal være fra gamle trær (gjerne 100 år) og skåret riktig ("quarter sawn").

 

Selv om dette skulle være gammel teak er nok ganske sannsynlig at man ikke skar gulvpbord av den beste delen av stokken. Men treverket kan sikkert brukes til diverse snekring, dersom man ikke velger å legge det som gulv igjen. Ved å studere overflatestrukturen finner man lett ut hvordan bordene er skåret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...