Jump to content

Utskiller fra Landau UK mellom tank og forfilter, erfaringer?


Trond123

Recommended Posts

Vurderer å installere et system for å polere dieselen, som et ekstra sikkerhetsledd, mellom dieseltanken og Racor forfilteret.

Noen som har kjennskap til, og/eller erfaring med dette fra Landau UK:

 
Video som viser systemet i bruk:
https://www.youtube.com/watch?v=WmupDQxp5Kc
Link to post
Share on other sites

Redd jeg ikke har erfaring. Men dog noen synspunkter, spesielt etter og ha sett videoen. 

 

  • Det er ikke tillatt med plastikkbolle på filtre som er montert i motorrom, de skal i hvert fall ha beskyttelse.
  • Filtre med metallbolle er tillatt montert i motorrom.
  • Kranen i bunnen av filteret på videoen er samme som jeg har på mine Separ 2000, absolutt godkjent.
  • Slik poleringssystemet fremstår, er det kun et større sugefilter med varsling for vann. Samme har en rekke andre filtre.
  • Systemet ser ut til, av en eller annen grunn, til å  være avhengig av falltank? Mulig jeg tar feil.

 

Ikke himla imponert. Kjøp avhenger naturligvis av pris. For dette filtersystemet er ikke noe annet enn et vanlig, stort forfilter.

Sist kjøpte jeg et Separ SWK 2000/10 VK for USD 180 på eBay. Dette filteret har tilkobling for vannsensor.

 

Hvis du får skitt på tanken i forbindelse med dieselfylling, trenger du nok noe mer enn dette poleringssystemet som jeg ikke kan se trumfer et vanlig to-filter-system. Du kan jo ta en titt på 'byggingen av Hulda' der et slikt system blir beskrevet. Samt hvor mye forurenset diesel man kan risikere å få servert i en fylling. Jeg planlegger et poleringssystem nå. Og det kommer til å bli noe annerledes enn hva Landau leverer. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Har sendt produsenten flere spørsmål om bl.a. virkemåte osv. Etter det jeg har klart å finne på nett, ser det ut som det er et sentrifugesystem, uten noe filter som kan gå tett. Avventer svar fra Landau.

Har et "standard" Racor forfilter med vannutskiller i dag. Metallskål i dette også, men ingen sensor for vann. Må bare tappe ut litt en gang i blant for å sjekke.

 

Skal sjekke ut siden din, Hulda.

 

Oppdaterer her når jeg har fått svar fra Landau, så får vi se om det er verdt å sjekke nærmere, eller bortkastet.

Link to post
Share on other sites

Hadde vert intressant å kikka inni den der.  Racor 500/900 filter har også ein slags separatorfunskjon med den skrudde plastpatenten i bunnen, i tilleg til filter.   Båten har vert lite brukt dei siste år,  så eg kunne tenkt meg å hatt gjennomskylling av dieselen i år med eit slik system, eller laga inspeksjonsluker i sida av tankane. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

Har fått svar fra Landau. Systemet er en sentrifuge, uten filter som må byttes. Eneste "vedlikeholdet" er å tappe ut eventuelt kontaminert drivstoff/vann/slam fra tappekranen i bunn "en gang i blant".

 

Sentrifugen kan monteres enten mellom tank og (Racor) forfilter, eller som et eget lukket system, som diskutert tidligere i tråden her. I følge Landau er det mest vanlig med et "in-line" system for mindre båter. I så fall må enheten dimensjoneres etter motorens maksimale drivstoffgjennomstrømming, og hvilket forfilter man har installert.

Prisnivå avhenger selvfølgelig av hvor stor sentrifugeenhet man trenger.

Kan oppdatere her når jeg har fått et mer eksakt pristilbud. Antar det i så fall blir i løpet av en ukes tid.

Link to post
Share on other sites

Hei. I min båt står det et dekontaminatorfilter før hovedfilteret for vann-utskilling. Dette er visstnok et magnet-filter som "pulveriserer" det som ikke er ren diesel. Har fungert perfekt for meg, og jeg har ennå ikke sett forurensinger/vann i vannutskilleren. Ved årlig service, rengjør servicemann også dette "forfilteret" og fjerner litt urenheter som ligger igjen i dette filteret. Mener det var Volvo Penta/QL som opprinnelig leverte dette, men er litt usikker på akkurat det. Har fungert upåklagelig for meg, og servicemann har påpekt at dette burde være standard i alle lystbåter med dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Venter på pristilbudet. Måtte gi info om maks dieselforbruk for motoren (inkludert overforbruket som returneres til tank) og hvilket Racorfilter (ev Separ) jeg har. Dette for å vite hvilken modell/ størrelse av sentrifugen jeg trenger, dersom denne skal monteres mellom tank og forfilteret.

Gir info med en gang jeg har flere detaljer tilgjengelig.

 

Edit, avventer svar om sentrifugen takler lavt forbruk også, slik @Hulda spurte om.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det har tatt litt tid og div mail frem og tilbake med Landau.

Men nå har jeg kommet så langt at jeg har lagt inn en ordre på en sentrifuge. For min del den som heter MFP10. Denne er ca 15cm diameter og 32cm høy + ca 6cm for tappekran i bunn.

Prisen på denne har jeg fått oppgitt til ca 450 pund ex VAT og +frakt. Prisen inkluderer koblinger mellom sentrifuge og drivstoffslanger.

 

De har diverse forskjellige enheter alt ettersom hvilken fuel flow man trenger.

 

Anbefaler de av dere som er interesserte, å ta direkte kontakt med Landau. Om ønskelig kan jeg oppgi mailadresse til han jeg har kontakt med. Send i så fall en PM.

 

Følgende info er nødvendig for å få rett sentrifugestørrelse:
Maks fuel flow for motoren (inkludert overskuddsdrivstoffet som returneres fra motor til tank)

Hvilket forfilter som er installert (type og maks fuel flow)

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg brukt motoren ca 20 timer etter MFP10 sentrifugen ble installert, og hittil har den fungert utmerket.

Racorfilteret jeg har in-line etter sentrifugen, ser nesten ubrukt ut. 

Nå var dieseltanken riktignok inspisert og funnet helt ren før båten ble sjøsatt i april, så det blir interessant å se tilstanden til racorfilteret til høsten, om det ser like rent ut da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...