Avsluttet2 Startet 11.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2005 Okei, jeg kvier meg litt til å begynne å skru, særlig siden jeg skal gjøre dette mens båten ligger i sjøen. Må snu båten slik at motoren kommer inn til bryggen demontere propellen, snu båten igjen og ta med meg propellen for inspeksjon. Har lite lyst til å fore krabbene med skiver og smådeler så jeg har trålet nettet etter deletegninger og monteringsanvisninger for propeller på utenbordsmotorer. Ser det er en eller flere skiver mellom mutteren og propellen, men er det også skive® på innsiden av propellen eller andre deler som løsner når jeg trekker ut propellen? Noen som har peiling på størrelsen på mutteren som holder propellen? Eventuelt om det er mulig å komme til med en skiftenøkkel, ser ut som om mutteren står inne i huset slik at det kan være vanskelig. Og til slutt, noen regel for hvor mye mutteren skal teites, eller er det bare å skru til og avpasse slik at jeg får låsepinnen på plass? Motoren det gjelder er evinrude e-tech 90 hk, men regner vel med at dette er mye det samme på alle typer motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 11.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2005 Fant et bilde som muligens kan hjelpe deg. Er fra et Mercruiser Alpha-drev, men som du sier: Det er mye likt. Forklaring til bokstavene: A - Propeller Shaft B - Propeller Thrust Washer C - Propeller D - Splined Rear Hub E - Locking Tab Washer F - Propeller Nut Det er mulig din mutter har en splint gjennom istedetfor den "locking tab washer". Videre tror jeg at du bør bruke en pipenøkkel for å komme til. Lås gjerne av propellen med en planke oppunder kavitasjonsplata slik at den ikke snurrer rundt når du skrur. Størrelsen på mutteren vet jeg ikke, men om du tar med deg et pipesett så skulle den saken være grei. den er vel 24mm elelr noe slikt om jeg må gjette. Men hvorfor skal du ta den med deg for inspeksjon? Er det vibrasjoner eller? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 12.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2005 (redigert) Takk for hjelpen! Propellen skal til inspeksjon i forbindelse med reklamasjon. Vulkaniseringen ble ødelagt uten at jeg kan se at det var noen spesiell grunn for det. Redigert 12.Oktober.2005 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 12.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2005 Det finnes propellmutternøkler i hardplast som da selvfølgelig både tåler saltvann og flyter. Mercury/quicksilver leverer i allefall slike til sine modeller. Alternativt bruk tau i verktøyet, eller heng en bag slik at den kommer under undervannshuset og at verktøy og evt løse deler som kun er under påvirkning av tyngdekraft treffer nedi bagen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
ok67 Svart 12.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2005 Du har ikke mulighet til å finne en grunn sandstrand å dra båten opp på flo sjø, med hekken mot land. Da står du kansje tørt om du venter til fjære sjø før du begynner å skru. Nå er det nok ikke så stor forskjell på flo og fjære på Bergenskanten som i Trøndelag, men noe er det vel? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2005 Har ikke skrudd så mye proppel akkurat, men bruk ikke skiftenøkkel! Bruk heller fastnøkkel, evt pipe! Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 15.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2005 Da var propellen av - det var jo en enkel sak. Ikke noe å kvie seg for i det hele tatt. Takker for tegninger og gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
prhe Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Hei. Som er anvist over så er den tegningen veldig lik på de fleste båtmotorer uansett modell og størrelse. Inn mot propeller shaft så skal det ligge en trust skive før du monterer på drive sleeven. Deretter så settes propellen inn i spor, etter propell så settes inn noe som heter drive sleeve adapter før du monterer på en tab ende skive(den er hakkete) den er meget viktig siden den holde propellen på plass slik at den ikke får alt for mye slark. Jeg hadde dette problemet, en som tydeligvis ikke hadde peil hadde montert propell uten denne ende skiva... var over 1.5cm slark. Den siste delen er låsemutteren som er normalt 27mm, bruk ett pipesett for å demontere denne slik at du ikke ødelegger den. Håper dette kan hjelpe deg. Preben Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.